Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2013-02-08 19:42:34 följande:

Har plankat i 2min som längst uppmätt. Då hade jag kört ett komplett styrkepass inkl mage innan.
    Tränar man innan så är det ju klart svårare. Minns en gång när jag faktiskt skulle prova plankan för några år sen och hade kört några km skidor innan. Haha, det var helt kört, var död innan jag började.
  • cosinus
    MissKaos skrev 2013-02-08 20:02:32 följande:

Jag har tänkt mig klara 4min till sommaren. Vet inte om det är möjligt att uppnå, men ska testas!

Körde ju TRX idag och sablar vad jobbigt! 30min och det känns som om jag är helt mör överallt. Man kan tro att min Core inte finns allt. Kollar lite på gladiatorerna nu. Jag vill ha deras mage..

Vad är TRX?

Har sett för lite gladiatorerna för att kunna uttala mig om deras magar men dhttp://kingcobras.blogg.se/images/2011/belin_148481504.jpget här är en mage i min smak :)
  • cosinus
    MissKaos skrev 2013-02-08 20:16:56 följande:

Har du sett ett par band med handtag i som hänger från taket på gymmet?

www.trxtraining.com/
    Hmm, jo jag tror det. Det finns i den delen av gymet med en någon ställning man kan dra upp sig i, en mjuk matta att göra roliga övningar på och en massa kettlebells (ja iaf på mitt gym då).

Jag har aldrig varit in där tyvärr. Ser sjukt kul ut men jag vågar inte p g a ett diskbråck i ryggen som djävlas :(
  • cosinus
    MissKaos skrev 2013-02-08 20:23:34 följande:
    Be om hjälp! Att stärka musklerna runt är ett bra sätt att slippa smärtor.
    Jag har klämt ut en disk -den poppade tbx igen. HAde rejäl nervpåverkan och släpade ena benet lite när jag gick länge. OM jag får ont i ryggen gör jag det nu med. Har kört massa massa core och kan nu springa utan besvär från ryggen. Har sällan annat än träningsvärk eller typ "normalt ltie ont i ryggen" som folk väl har ibland. Varsamt använt tror jag du kan träna upp en hel del småmuskler med hjälp av instabil träning som trx..
    Jag har träningsprogramm som jag kör från sjukgymnast och har gjort snart ett år och har inga restriktioner utan får springa och motionscykla samt köra styrka med omdömme som jag gjort innan.

Jag har inte direkt ont men är märkbart svagare i ena benet och ju sämre det blir desto mer domningar och svaghet och dessutom domnar ljumskar och rumpan bort då så jag har stränga order om att vara observant på om jag slutar kunna kissa (hur man nu skulle kunna missa det).

Men iaf så märker jag ju att vissa saker är riktigt dåliga för ryggen (och då benet). Sitta still är absolut sämst men sen kommer på god andraplats övningar där jag vrider överkroppen med eller utan belastning. Skotta snö är jag ju så illa tvungen till men då känner jag av det flera dagar efteråt.  Även en övning jag fick från sjukgymnast fick jag backa på då jag blev mycket sämre och då var det bara lite vrid utan vikter.

Men jag ska inte klaga, jag har inte ont så ofta och jag får träna. Det mest uppenbara är att jag får koppla ur växeln i korsningar för att jag inte orkar hålla fast kopplingen så länge som det tar innan det blir grönt.
  • cosinus

Jag har en snösläde i plast också, men den funkat t ex dåligt till packade plogvallar :)

• cosinus
    Wilowa skrev 2013-02-11 17:32:16 följande:

Vår snösläde (en masi) är suverän även på packade plogkanter.
    Jag blir bara förbannad av att försöka köra snösläde på plogkanter :) Jag vill dels kunnat slänga snön bara i sidled (vi har en traktor som kommer och tar plogvallen men han hinner inte alltid dit innan man åker på morgonen) och inte köra bort den och dels så hackar jag så små block med en snösläde. Har nog provat alla varianter genom åren men på plogkant vill jag ha vanlig spade. På stora ytor föredrar jag snösläden.
  • cosinus
    MissKaos skrev 2013-03-19 22:31:50 följande:
    Blev skivspinn idag 90 min Kände mig Stark! Drog på 16,25kg/sida på benen. Sen sved spinningdelen... Kom sent, haninte med det jag ville gjort innan (roddmaskin)
    Ökade upp på biceps kör nu totalt 12,5kg, Och det känns ju med så många reps. TROR jag har fått lite lite mer muskler *hoppas*
    Har varit duktig, ingen godis. Bakade dock en mkt god paj till middag, full med grönsaker äggstanning etc. Kanke inte HELT smal men före passet gav den bra med energi att köra hårt på den + rökt lax+ sallad bra . Och jättesalladen med massa räkor, kyckling, ägg avocado och stuff till unch var bra. Och Äpplet med.

Ganska nöjd med mig själv idag! På spåret igen..

Nu ska vi se om det går få fram musklerna under fluffet igen!
    Härligt! Bra jobbat! Det är ju så mycket roligare att träna med gott om energi i kroppen.

Här är planen att köra ett löppass imorgon och sen direkt och ge blod så då blir det en lugnare vecka efter det men det passar bra då alla runt mig är sjuka så med lite tur blir jag förkyld och kan beta av det samtidigt som jag är seg efter blodgivningen, två flugor i en smäll eller nåt :)

Sen efter 10 dagar ungefär brukar jag vara tillbaka som innan så då blir det full fart igen.
  • cosinus
    Sommarnatt10 skrev 2013-04-07 20:56:44 följande:
    Hej! Hoppas det går bra att ställa en fråga till er "träningsmördar"
    Jag vill börja springa, men har svårt att få in det i livspusslet, så nu funderar jag på att springa på morgonen innan jobbet... Det kommer innebära väldigt tidiga morgnar, typ 5, absolut senast halv6.

Men nu till min fråga, om jag ska springa på morgonen, bör jag äta innan jag ger mig ut? Vad börja jag äta isf? O vad bör jag äta när jag kommer hem?
    För mig funkar det inte att springa på morgonen. Det bara går inte, jag svimmar om jag tränar utan att ha ätit och jag har även provat blodsockerfall så jag varit nära att svimma om jag ätit för dåligt. Far jag ut och springer när jag är det minsta osäker är det med sockerbitar i fickan om det skulle krisa :)

Men för många funkar det ju och då är det ju toppen om man kan ta sig ut innan jobbet.

Jag har superlyxigt så jag har två friskvårdstimmat via mitt jobb då vi får träna på arbetstid. Men annars skulle jag alla gånger valt lunchen framför morgonen om det gick med mitt jobb. Typ byta om/springa/duscha på lunchen och sen slänga i mig maten efteråt framför datorn. Men jobbar man med folk går ju inte det :/

• cosinus
    MissKaos skrev 2013-11-10 19:28:37 följande:
    Seg och trött. Vädrets fel. Grått och trist..
    Imorgon blir det iaf vattengympa. Tråkitt men nyttigt. Magen är nu så långt ner att den är ivägen vid spinning. 36+0 imorgon.
    När får man börja springa efter fl? Någon som vet?
    Det är väl när det känns bra igen skulle jag säga :) Med första var jag igång efter 6 veckor tror jag. Då kändes det helt ok och jag hade nog kunnat börja innan men ville vänta in efterkontrollen (vilket jag iofs inte gjorde men tjuvstartade bara med 2 veckor :D )

Med de andra har jag inte sprungit alls på 3 månader för efter förlossningen för jag har haft för mycket känningar fortfarande i fogarna och fått börja väldigt lungt.

Men jag har kompisar som varit igång betydligt snabbare med nummer 2 och 3 så det beror ju helt på vad kroppen säger.
  • cosinus
    Ronja 551 skrev 2013-11-13 23:57:59 följande:
    Har en fråga till er som tränar 5-6 dagar/veckan. Hur äter ni på vilodagar?! Mindre? Annorlunda?? Tips behövs!
    Hmm, njä jag äter nog rätt vanligt på vilodagar.

Det enda jag tänker på är:

Ska jag träna på lunchen har jag mellanmål till fm, ska jag springa på eftermiddagen vill ja ha kolhydrater i min lunch annars går det så segt :)

Ska jag träna på kvällen är jag noga med middag, ska jag inte träna på kvällen så kan jag fuska för ibland hinner jag inte alltid hem och äta innan ungarna ska skjutas iväg någonstans för sina aktiviteter och ska jag ändå inte träna själv sen kan jag hugga en näve nötter innan jag vänder i dörren.

Nu har jag ingått ett anti-slisk-vad med några kompisar men när jag äter godis så blir det antingen på vilodagar eller efter träning för innan funkar inte
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!