Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2013-11-20 21:37:19 följande:
    Jag rehab-tränar än så länge, så mitt mål är att bli helt bra i kroppen (varit sjukskriven 100% i elva veckor pga "snapping hips")

Jag läste dina mål och tyckte de såg jättebra ut, speciellt den om att ha kul. Fast så tänkte jag på hur jag är när jag tränar och kul har jag inte. Jag har kommit på att jag mer eller mindre mediterar när jag tränar. Rockmusik i öronen, men efter passet har jag knappt en aning om vilka låtar jag lyssnat på.
    Kul tycker jag är rätt oviktigt iaf under vissa pass.

Jag är en sån som på riktigt hatar att springa, det gör jag bara för att det är skönt efteråt, bra träning och enkelt. Sen ska jag väl erkänna att det är roligare när man hållit på ett tag och börjar få upp lite fart men det är fortfarande inget jag är i närheten av att klassa som kul.

Innebandy däremot är jätteroligt och styrka tycker jag för det mesta är kul.
  • cosinus
    Tessou skrev 2013-11-24 08:55:35 följande:
    Du kommer säkerligen föda på gymmet, din galning...
    MissKaos skrev 2013-11-24 09:27:56 följande:
    Dom har gott om handdukar! Och så ska man koka vatten va? *sett på film*

Åt ca 1/2kg choklad igår så jag är kolhydratladdad för pass iaf.

Hahaha, när jag väntade första barnet så var det en man som enbart pratade grekiska som fick gymägaren (också grek) att prata med mig och få mig att dyrt och heligt lova att inte göra benböj för han var helt säkert på att vattnet skulle gå och ungen födas då.

Jag var snäll och lovade, ben stod ändå inte på programmet :) Tror jag var i v 40+1 då så jag var hyggligt rund och den stackars mannen var helt förstörd, han hade aldrig sett en gravid kvinna träna förr :)
  • cosinus
    FrökenFreja skrev 2013-12-04 00:23:57 följande:
    Hur tränar ni som hänger i tråden? På hemma/gym/båda?
    Vad tränar ni mest?

Jag tränar sedan i maj med mamma fitness online, Olga Rönnberg, för att komma i form.
    Jag tränar på båda ställena.

Har en spinningcykel hemma som jag tidigare körde 2-3 pass i veckan på. Men nu blir det oftast på gymet på jobbet på lunchen.

Kör oftast 1 löppass (band nu på vintern) samt att jag ser till att springa iaf 3 km (i lite högre tempo) som uppvärmning innan något av styrkepassen. Sen 3 styrkepass i veckan och så innebandy på fredagarna med jobbet. Ibland klämmer jag in ett spinningpass hemma men dagarna räcker inte alltid till. Försöker att iaf ha en vilodag per vecka, ibland två beroende på hur sliten jag är.

Nu när jag ska vara ledig över jul så hoppas jag komma iväg och träna på gymmet kanske 2-3 ggr i veckan och så får jag cykla och åka skidor (kanske världens värsta träningsform) resten :)
  • cosinus
    MissKaos skrev 2013-12-13 10:56:57 följande:
    Känner för att döda. Vad som helst.
    Bf+6. Varit på ica. Lussefirande på dagis, blir trött på alla som frågar är det inte dax snart..
    Ska till jobbet i em på jul/Lussefirande.
    Så hur är det? Är det inte dags snart?!?!? *duckar* Skrattande

Nä men allvarligt så det är skitdrygt att plussa, på riktigt synnerligen otrevligt. Men nu är det inte länge kvar *peppar* om en månad kan du garanterat köra spinning utan att syresätta en till individ och utan att vinkla knäna utåt för att inte ta i magen. Det brukar vara ett rätt sanslöst lyft Glad
  • cosinus
    Fitness for life skrev 2013-12-26 20:24:24 följande:
    Vill gärna ha lite feedback på ett träningsprogram som jag knåpat ihop....om ni har nått ni tycker behöver ändras eller andra tips säg gärna till! 

www.tränahemma.org för att se videos på hur övningarna ska utföras!

Mage: Plankan 3x1 minut (ökafrån knä till tå), Rushian twist 3x10 /sida
    Rygg: Marklyft 3x8st, Bird-dog 3x8 st
    Ben/Rumpa: Utfall 3x10st /ben, Rumpa liggande 3x8 st
    Bröstövningar: Armhävning på knä 3x8 st, Hantelpress 3x8 st
    Axelövningar: Axelpress 3x10 st
    Tricepsövningar: Tricepsextentions 3x8 st
    Bicepsövningar: Skivstångscurl Tänkte köra detta 3 dagar i veckan hemma nu till i feb då jag ska köra med PT som en boost. Hur gör ni andra med maten? Kolhydrater? Inga kolhydrater? Frukt osv. Berätta hur ni äter.
    Det jag har hemma och gillar att köra är:

Ett hjul att träna magen med (igen sån här manick med inbyggd broms utan bara stå på knä och rulla ut med ett vanligt hjul med handtag)

En sån här stång man sätter fast i dörrposten för att köra chins med, när man kan för många har jag tagit ett vanligt bälte jag inte är rädd om och fäst lite extravikter i.

Triceps kör jag gärna mellan två stolar/soffan. Händerna på den ena, fötterna på den andra och så upp och ner. Jag gillar överlag att jobba med egna vikten hemma, tycker det är enklare än att börja skruva om vikter på hantlarna.

När det gäller mat äter jag kolhydrater för jag tycker det är sjukt tråkigt att springa och köra hårt utan kolhydrater i kroppen. Däremot äter jag inte jättemycket, har jag t ex tränat på fm är det inte säkert jag äter mer kolhydrater den dagen. Men att helt utesluta kolhydrater passar inte mig. Frukt gillar jag också, äter ofta kvarg och frukt på kvällen.

• cosinus
    Fitness for life skrev 2013-12-26 21:20:36 följande:
    Tack för dit svar!

En sån chinsstång har jag (eller maken om man ska va noga ;-p) också. Har inte testat den faktiskt  Har du nått tips på hur man börjar lite enklare med den? Tror 17 inte jag klarar en chin ens just nu. Ska utöver mitt styrkeprogram cykla30 min 3 ge i veckan.

När det gäller maten tänker vi nog rätt lika. Jag äter med kollisar men försöker äta bra kollisar och ganska lite. Frukt äter jag men föredrar bär. Gärna varma i kvarg (Icas för 8 kr/200 gr) . 
    Nu är jag väldigt dålig på terminologin men den sidan du länkade till tyckte att det hette chins både om man körde brett och med handryggarna mot sig eller om man höll tätare och med handflatorna mot sig.

Det senare är väldigt mycket lättare och när jag började för 3 år sen klarade jag 1. Det jag gjorde var att köra så många jag klarade på riktigt och sen hoppa upp och bara bromsa ner resten. Man kan använda en pall också. Har man en sammarbetsvillig sambo tycker jag det är ännu bättre om man kan vinkla benen och få lite hjälp upp. Lättare anpassa så man gör så mycket som möjligt med armarna mot om man hoppar.

Sen när jag blivit starkare har jag börjat köra de bredare chinsen också.

Nu klarar jag 10-11 smala och 7 breda och har börjat köra med lite extravikter då och då och bara 5 kg gör det galet mycket tyngre så det behövs inte mycket :)
  • cosinus

Skulle precis skriva samma som wilowa :) jag har jobbat upp ett rejält sötsug genom en massa godsaker i jul och nu är det nolltolerans på sötsaker och väldigt lite kolhydrater några dagar för att ställa tillbaka.

Normalt är jag ingen low-carb fantast även om jag inte tror man behöver så mycket som många äter men just när det kommer till att få bort sötsug hjälper det enormt. Äter jag inga kolhydrater blir jag inte hungrig och än mindre sugen, helt magiskt. Sen har det andra nackdelar som gör att jag inte gillar det i längden men som quick fix är jag för :)

• cosinus

Ja jag ser gravid ut och jag skojar inte. Svullen är bara förnamnet. Idag är första dagen med vettig mat igen och jag har sprungit på toa hela tiden. Sjukt vad vätska man samlar på sig också på skräp.

Sen tar det ju några dagar till innan magen ser anständig ut igen men klart bättre iaf. Funderar mest på varför man gör så här varje år. Så djäkla gott är det inte att det är värt ihopsunkningen och suget som följer med.

Men man blir iaf motiverad att träna när man kollar i spegeln :D

• cosinus
    MissKaos skrev 2014-01-07 11:18:02 följande:
    Oj. Gjorde 10min träning igår. Stå på alka fyra sträcka ut ena benet och armen ni vet? Typ sånt. Orkar ingenting. . Helt sjukt!
    Det är ju muskler inblandade som liksom går i ide av att vara gravid.

Fördelen är att man snabbt blir bättre när man börjar på en låg nivå :)
  • cosinus
    MissKaos skrev 2014-01-07 13:04:24 följande:
    Tränade på rätt bra under graviditeten. Det är ryggen som är svag nu o magen. Körde ändå plankan de första två trimesterna. Och spinning till 10dgr före beräknat. Träningscoma ca 6v mao. Om man untw räknar fl den motsvarar välen mara?
    Jo jag vet att du tränat en massa men det är ju just de där core-musklerna som tar mest stryk av att vara gravid.

Jag har tyckt att orken är rätt bra även i början, har också kört spinning tätt inpå och även en vecka efter förlossningen och då har jag alltid varit piggare än precis innan för man slipper ju syresätta en till individ.

Men just core-musklerna har jag känt mig vansinnigt trött och svag i rätt länge trots lätt träning tidigt, dock blir det ju bättre och det rätt fort. Men det är lätt att bli otålig :)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!