Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Tessou: Jag känner till (och har gått på) de, förprogrammerade, BTS klasserna du nämner (och, i princip, alla andra som finns också). BodyJam är ju relativt lugnt, tycker jag själv. Brukade gå på den som en skön liten, low-impact, aerobic-klass, när jag bodde i England. Body Combat är trevligt tuff (tyvärr kan dock många av deltagarns teknik ofta vara rätt kass, har jag sett) - jag kunde själv inte köra den så många gånger pga att min rygg inte gillar kick-rörelserna.

Konditionsträning är ju det du fokuserar på, uppenbarligen. Och det verkar som att du trivs jättebra med träningen du kör nu. Men, som sagt, om du vill deffa magen litet mer så kan mer fokuserad, och regelbunden, coreträning också vara på sin plats. Det behöver ju inte vara en core-klass, utan du kan köra det själv, efter någon av dina andra klasser. Men gärna några gånger i veckan. Annars är ju fettförbränningen genom konditionsträningen i klasserna och strikt kost bra för att få fram rutorna. Sedan hör ju också till saken att en del (inte minst kvinnor) aldrig kan få synliga rutor, hur mycket de än kämpar med att få bort underhudsfettet på magen.

• Primrose
    Tessou skrev 2011-10-16 20:52:02 följande:
    Egentligen är väl inte magrutorna det viktigaste - det viktigaste för mig är att gå upp i vikt och få muskler så jag ser större ut. Sen vill jag ju gärna ha en fast/stram mage... den är liiite mjuk efter att jag fått barn - men det är inte mycket. Ingen annan märker nåt utom jag....
    Ok! Men då borde du nog ändra din träning litet - eftersom du nu fokuserar mycket på kondition och fettförbränning. Som jag ser det har du inget riktigt "hypertrophy"-pass (dvs. då arbetar för att få större muskler) i din träning. Om du vill bygga muskler, måste du "bygga" litet också. Även cirkelträningen i grupp är ju ofta ganska snabb träning där man tar sig från station till station i ett högt tempo, med hög puls. Lägg in 2-3  styrkepass i gymmet i veckan. En vilodag i veckan brukar räcka, om du är van vid att träna mycket. Så då har du 6 dagar att "leka med". Om du vill testa att bygga muskler för att se större ut - dra ner på 1-2 konditionsklasser och lägg in styrka där i stället. Och se vad som händer. Det är alltid litet "trial and error" som gäller.

Du kan ju testa i 6-8 veckor för att se hur du känner dig och vilka resultat du får. Om du vill köra ett Body Jam eller danspass och sedan styrka i gymmet så kan du dricka något litet med kolhydrater emellan (du behöver alltså inte äta en banan eller så, om du inte klarar det) eller t o m knapra i dig en druvsockertablett. Men de flesta som vill bygga större muskler brukar undvika att köra mycket kondition i samma pass som de kör styrka.

Om det är så att du inte gillar att träna i gymmet eller känner dig osäker på vad du ska göra så kan du  i stället köra Body Pump eller något annat styrkepass i klassform.
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-10-16 20:28:48 följande:
    *ryser*
    Stelop? Surt... JAg har haft problememd ryggen ALLTID. Fick ryggskott på högstadiet första gången, sen har den krånglat av och till. Diagnos: kronisk värk på gymnasiet. Tror mkt hård träning och många år med ätstörningar har skadat min rygg -man lyssnade ju inte alls på vad kroppen ville då utan körde bara på. Dock, nu är den bra av någon anledning vi bara kan gissa. Jag misstänker att jag var lite obalancerat tränad en period.

Jo, pillren kan jag... JObbar som sjuksköterska på beroendekliniken.. Är  yrkesskadad och därav rädd för alla piller! Men när man har sådär ont så man bara skriker rakt ut så tar man ju det som finns. Min man fick köra in i ambulansporten med vår bil. JAg vägrade åka ambulans.. (man blir ganska osmart av smärta)... Det är vidrigt hemskt att ha sådär ont och jag är mkt tacksam att min rygg har valt att "gå tbx"

Dagens träning: Skivstång/spinn 90min. Samt tvätt och div grejjande hemma! Det är med motion *tror*

Dagens midadg: Pankakor med sylt och vispgrädde. Det är inte GI. Inte LCHF, INte Rax FOOD. Inte nyttigt, men DAMN vad gott det var! Fast jag ser gravid ut nu. Ser kul ut, men jag kommer nog vara ett vandrande gasverk imorgon. Allt det mjölet/fettet och så har man kört en massa mage *haha* Kanske kan få gå hem med lön? *hoppas*
    Ja, usch då vet du hur det kan vara - med smärtan. Själv har jag, tack och lov, sluppit att tampas med ätstörningar. Men matmedveten är jag. Det finns andra alternativ än steloperation nu, som jag har förstått det. Men jag känner inte till alla möjligheter ännu, jag vet ju inte ens om det blir aktuellt. Det är sjukgymnasten som tycker att jag har lidit tillräckligt länge och eftersom diskbråcket sitter på ett utsatt ställe.
    Jag har själv varit mycket restriktiv med tabletter under alla år - eftersom jag inte gillar att ta dem. Jag fick alltid höra att man inte skulle ta tabletter för då dolde de smärtan och man kunde göra för mycket utan att man kände det. Plus att jag länge har hållit på med att försöka få barn och då ska man ju också undvika tabletter. Men sedan det senaste diskbråcksutbrottet i våras har jag resonerat litet annorlunda, pga vad läkarna har förklarat ang. ischisassmärtan och diskbråcket och antiinflammatoriska tabletter och smärtstillande. Så nu har jag tagit långt mycket mer än jag brukar - fast vanligen bara alvedon eller kombinationen alvedon+diklofenak, för att få diskbråcket att kanske läka i lugn och ro. Får se om det fungerar....

Den här veckan blir det max 2-3 pass, eftersom jag vill undvika att riskera att diskbråcket gör sig gällande inför sonens kalas på lördag. Det skulle vara katastrof! Det blir ett 30-tal gäster och jag tror, i ärlighetens namn, att maken INTE skulle fixa att hålla i alla trådarna ensam.Drömmer
  • Primrose
    Frukostflingan skrev 2011-10-17 06:50:13 följande:
    Här är det full aktivitet minsann. Måndag och ny vecka. Utan tjänsteresa tack och lov. Denna vecka ska jag klämma in följande:
    1 spinningpass
    3 löppass
    1 simpass
    Styrka
    Vi får se hur bra det går :)
    Härligt! Hoppas att du får till det som du vill!
    Fattig student skrev 2011-10-16 21:45:05 följande:
    Oj, jag höll nästan på att glömma att uppdatera mitt träningspass och sånt får man ju inte glömma!

Det blev 5 km på 23 minuter, vilket motsvarar 13km/h.
    Sedan blev det styrka där fokus låg på armar och ben.

Någon gång i veckan ska jag försöka med att springa en längre sträcka på en timme ungefär.
    Vad du har kul!
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-10-17 13:55:16 följande:
    Sådär, ett träningspass till avklarat! Skrattande

Det blev bl a ett intervallpass där jag varvade mellan att springa på 15km/h och 10km/h. Det blev sammanlagt 5 km där 5 minuter bestod av uppvärming och 5 minuter av nedvarvning,
    Det blev också lite biceps och några funktionella övningar med pilatesboll.

Jag hade ju en period när jag mådde dåligt och gick ned 2 kilo i vikt. Nu har jag gått upp dem och igen och vågen vill gärna ticka uppåt nu när jag tränar. Jag vet inte varför vågen alltid går upp när jag tränar, kanske att jag dricker mer och en ökad blodmängd?
    Jag binder själv ofta mer vatten (och dricker mer) när jag tränar mycket. Och då svettas jag ändå som en liten gris! Efter ett träningspass kan jag känna hur jeansen sitter tajtare än när jag gick dit.
    Sedan är det ju, självklart, litet mer långsiktigt, så att muskler väger mer än fett. Men det vet du ju redan.
  • Primrose
    Tessou skrev 2011-10-17 22:36:23 följande:
    Den som ändå kunde gå upp i vikt.... Drömmer
    Fattig student skrev 2011-10-17 21:27:42 följande:
    Träningspass 2 avklarad. Det blev lätt löpning, 7.3 km på 40 minuter.
    Nu har jag hällt i mig en proteindrink som var blandad med vatten. Urk!
    Det lär ju bli vatten för mig att blanda drinken med, eller sojadryck... fast det är så himla sött!
    Fast osötad soya"mjölk" är ju inte söt. Snarast litet bitter, tycker jag. Fast det kanske är något annat du menar.

Kom i väg på träning, tidig kväll. Det kändes riktigt skönt! Inget supertungt pass, förstås, men hyfsat, trots allt. 25 minuters snabb och svettig kondition och 45 minuters styrka. Jag tror att speciellt axlar, bröst och biceps kommer att göra sig påminda i morgon och/eller i övermorgon.

Nu ska jag ta mig en kopp té innan sovdags. Jag sov MASSOR av timmar i går natt - så jag kan gott vara uppe och uggla litet i natt.
  • Primrose
    Tessou skrev 2011-10-18 07:39:39 följande:
    Jag körde dubbla pass igår, cirkel på förmiddagen och en himla massa plankor. Sen på kvällen blev det Combat! Så det känns lite i magen idag.....
    Det kan jag förstå! Och värre blir det kanske i morgon.
    Mollly skrev 2011-10-18 10:54:25 följande:
    4.3km avklarat plus lite styrka. Skrattande
    Härligt!
  • Primrose
    Tessou skrev 2011-10-18 13:07:10 följande:
    Säkerligen... och då är det dags för cirkel igen, så då får jag väl ännu mer ont!
    Även om principen egentligen är att inte träna hårt när man har mycket träningsvärk så är det nog är bara bra att få litet blodcirkulation i de ömma och stela musklerna i morgon. Så kör på!
  • Primrose
    Tessou skrev 2011-10-18 13:55:50 följande:
    Har hört så olika om det där... vissa säger att man ska vila och andra att man ska träna. För mig funkar det bättre att träna som vanligt om man har träningsvärk!
    Jo, fast om man har tränat hårt och vill ha bästa muskelutvecklingen så gäller vila av just de muskelgrupperna tills träningsvärken har lagt sig litet. Vissa muskelbyggare kan köra en muskelgrupp så sällan som var 7-10:e dag och ändå få fantastisk muskelutveckling pga att de tränar muskelgruppen stenhårt (och "skadar" den) och sedan gör vilan sitt att utveckla musklerna maximalt. Det betyder ju inte, självklart att man inte rör på sig - bara att man inte tränar de musklerna "aktivt". Det finns det vetenskapliga belägg för. Men för oss mer måttliga "vardagsmotionärer" behöver inte det här alltid gälla. Men vi behöver ändå vila liiitet.
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-10-18 14:08:18 följande:
    Funderar på att testa BOX på torsdag. Det låter ju skitkul, det ÄR skitkul... Körde det en massa för ett antal år sedan men sen hade jag en inflamtion i axeln och sen pajjade ryggen och gjorde det omöjligt. Dom har ett 90min pass på närmsta anläggningen, dör jag om jag ågr på det eller vågar man?
    Box är bra träning! Det var SÅ länge sedan jag körde det - säkert 10 år sedan, i London. Men jag är ganska "asocial"  på så sätt att jag ogärna tränar med en partner, som man ofta får göra i Box-klasser. På den punkten passade Body Combat bättre. Då kan man stirra på sig själv i spegeln när man slår.

Boxning är superbra, inte minst för ryggen. Eccentriska powerrörelser kan annars vara svåra att få till. Känns superskönt att jobba så med ryggmusklerna, tycker jag. På klubben jag jobbade i London satte de upp en riktig boxningsring i gymmet. Vi hade två PT-killar som var boxare så inte minst de tränade sina klienter där.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!