Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Kom iväg till gymmet i går kväll - ett styrkepass.

När jag sedan kom hem, strax efter 21 hade sonen precis somnat (vi fick väcka honom senare för att han skulle få sitt penicillin) och maken och jag tog ett varsitt glas vin och åt en härlig fisk"röra" (bitar av kokt torsk, oliver, körsbärsomater, kryddor, vitlök, olivolja) som jag fixade till, mums.

ETSS skrev 2011-09-03 17:42:48 följande:
    Hoppas det går bra för dig och sonen och att han slipper permanenta skador {#emotions_dlg.flower}
    Tack, han verkar inte känna av borrelian någonting dvs. "allmäntillståndet är gott", som man brukar säga. Så det går nog bra, hoppas vi. Litet läskigt är det dock att vi bara har haft stugan sedan i mitten av förra sommaren och redan har 2 av 3 i vår lilla familj fått borrelia. Och man blir ju tyvärr inte immun utan kan få det gång på gång. Och nästa gång kan ju följderna kanske bli värre. Och vi har ändå varit försiktiga. Man vill ju inte gärna gå omkring i sin trädgård och i skogen och vara rädd att bli sjuk.

Jag vandrade ut i skogen i dag när vi kom till stugan. Och fick med mig en massa kantareller hem!
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-03 22:07:15 följande:
    Fast tänk på att kolla varje dag. Så länge du tar fästingen snabbt och ser att det är en kutan infektion på G och behandlar så är riskerna minimala. Speciellt på barn! Som tur är. Min grabb hade borrelia som 6-månaders bebis.. SKitläskigt.

Det där lät jättegott!

Just det: Dagens tränign: Lätt jogg 10km (ca 1h15min) samt minst 5km promenad med barnvagnen "transport promenad".. Fårse omd et blir löpning imorgon med, borde styrketräna men det ska bli så fint väder... HInner väl in på gymmet i vinter va?
    Ja, jag har också hört att det kan vara mildare på barn. Jag har kollat honom varje dag, och vi har duschat direkt när vi har varit ute i skogen eller så. Jag skakar kläderna när vi ska gå in osv. Förra sommaren fick han en fästing på rumpan, som jag tog bort. Och det blev ingen infektion. Men den här gången syntes ingen fästing på kroppen. Han kan ju, på något sätt ha borstat bort den själv och så blev huvudet kvar i hans kropp - eller hur det nu kan ha gått till. Min man, som dock har varit litet  slarvigare med "kollandet". Jag tror att han kan ha fått sin fästing från katten - som visserligen inte går lös på tomten, men som har suttit i gräset då och då. Jag har två gånger hittat en fästing i sängen. Det som är problemet, när man inte har sett fästingen, är att man inte vet när infektionstillfället var. Jag har en väninna, som inte hade en aning om att hon blivit smittad (någon gång förra sommaren), utan problem med yrsel, huvudvärk och annat och fick diagnosen borrelia i mars i år.

Ja, passa du på att springa i morgon igen - när vädret ska bli så fint! Gymmet kan vänta litet.
    Jennnyn skrev 2011-09-03 22:47:26 följande:
    Såhär ensam var jag på gymmet ikväll Har man inget liv alls när man väljer att träna en lördagskväll när alla andra är ute och roar sig eller myser med sina familjer?

Är man träningsnörd så är man! Själv stack jag iväg från både tvättstugan och familjen och tränade på fredagskvällen. Bara c:a 5 singelkillar (tror jag) i  hela gymmet. Och så lilla jag....
    LizzyLou skrev 2011-09-03 22:56:54 följande:
    Hej!
    Nytt träningsfreak till tråden! :) Kan kännas skönt och välbehövligt med lite pepp från andra träningsfreaks nu när det snart börjar bli mörkt och grått ute och man tappar orken litegrann..
    Inget orktapp här inte - nu KÖR vi!!
  • Primrose
    ETSS skrev 2011-09-03 22:09:26 följande:
    Förstår, har släkt söderut som vaccinerar sig årligen och ändå får vara försiktiga. Skönt i alla att ni mår okej nu.

Åh, men färska kantareller lät fint, har du bestämt vad du ska göra av dem?
    Man kan ju, tyvärr, inte vaccinera sig mot borrelia (en bakterie). Bara mot TBE (ett virus). Men penicillin går bara att använda om man får borrelia (eftersom TBE är ett virus...).

Sonen och jag har vaccinerat oss mot TBE. Första gången måste man vaccinera sig två gånger (med någon månads mellanrum), sedan en gång till följande år, sedan är man helskyddad mot TBE i några år och sedan får man ta en spruta på nytt. Så ingen vaccinerar sig varje år mot TBE, vad jag vet.

Litet OT, sorry!Skäms

Kantarellerna har jag nu förvällt med litet salt. Sedan fryser jag in i portioner när jag kommer tillbaka till stan i morgon och  så hamnar de i en omelett eller till pasta (smörfrästa kantareller och gärna litet grädde, persilja och  parmesan).
  • Primrose

mileas mamma: Vad skönt att det inte verkar vara något allvarligt med knäet (knäproblem är ju både jobbigt och vanligt)! Och, precis, överkroppen är det ju inget fel på. Bara att köra på med överkropp och core.

bandit skrev 2011-09-04 11:23:49 följande:
    Hej tjejer, jag håller hårt på inställningen att om jag intalar mig själv att jag är en träningsnörd så kommer jag att bli det också - jag har lyckats med att klämma in fem pass på gymmet den här veckan (plus två dagars ridning), gräver jag då en grop åt mig själv genom att trötta ut mig själv för tidigt eller är det lika bra att sätta igång ordentligt från början? Jag känner mig helt klart supermotiverad och vill helst fortsätta i samma takt.
    Träningsnörd föds man till. Nej, skämt åsido - du känner dig bäst själv. Om du startar från, i princip, "noll", så låter det, onekligen som en rivstart, som kan vara svår att uppehålla. Om det är så att du har tränat varje dag under veckan (inkl. ridningen) bör du klämma in en vilodag eller två. Det som kan vara bra att veta är att, för resultatens skull, räcker det, generellt,  lika bra med tre styrkepass som med fem när du börjar. Men det beror ju på ditt upplägg på träningen. Om du gillar att gå till gymmet ofta och det får dig att känna dig "triggad" är det ju bara att köra litet kortare och mer koncentrerade pass, när du är där. Så att du inte övertränar dig och missar återhämtning. Skönt att du känner dig så motiverad - kul!
  • Primrose

Oj, Molly - hur lång tid spenderar du i gymmet? Det var ett mastodontpass som heter duga!
    26 olika övningar per pass. Hur många reps och sets? Gör du verkligen det 4 gg i veckan? När sker återhämtningen (som ju ser annorlunda ut för styrketräning jfrt med konditionsträning, men det vet du säkert). Jag missuppfattade och trodde att du körde 3 styrkepass och 4 löpningspass i veckan. Tränar du för något speciellt?

Så här ser din muskelgruppsindelning ut:

8 ryggövningar

3 axel

5 ben

2 bröst

1 triceps

1 biceps

6 mage

fast de flesta av övningarna är ju sammansatta, så du tränar flera musklergrupper samtidigt. Ryggövningarna involverar också biceps mycket t ex, samt inte sällan t ex baksidan axel och marklyft tränar ju även baksidan lår. Bröstövningarna (bänkpress och armhävningar) involverar även triceps och axlar (främst framsidan). Så det är viktigt att göra dem i rätt ordning, förstås.

• Primrose
    Mollly skrev 2011-09-04 18:22:44 följande
    Jag behöver tips på vilka ryggövningar som är bäst för att träna upp ryggen. Framför allt ländryggen. Jag är lite svankryggad, så behöver träna upp musklerna i ryggen rätt ordentligt känner jag.
    En liten svank är helt normalt och ska inte tränas bort.  Men om man tippar bäckenet litet för mycket "framåt" så är skälet inte nödväntigtvis svag ländryggsmuskulatur, även om det kan vara en av anledningarna. Tänk på att stretcha framsidan lår och höftböjarmuskeln, stärka den stabiliserande magmuskulaturen med vissa "statiska" övningar, t ex vanliga plankan (men "tappa" då inte bäckenet, som många tyvärr gör, dvs. litet "banan"-effekt ). Men plankor gör du ju redan. Svaga rumpmuskler kan också vara ett problem/en orsak till att man är "hyperlordotic".
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-09-05 07:57:10 följande:
    Missade att skriva att det är ett pass per gång. Ena dagen mage andra rygg och axlar ja osv. Jag kör inte allt på en gångSkrattande
    Ja, det var ju litet av en lättnad att veta.

Jennnyn: receptet på rostade nötter ska jag testa!
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:25:13 följande:
    Fan jag skulle springa 5 km i morse och så lite rygg på det, men jag orkade bara 3 km (?!). Fattar ingenting.
    Mensen på gång kanske?

Själv blir jag helt däckad c:a två dagar innan.

A propos länken som jag gav: Det var inte bara artiklarna om de "dåliga" övningarna som är bra läsning. Utan man kan hitta mycket matnyttigt i övrigt också. Några av övningarna som nämns är ju numera ganska självklara "no no's" (hoppas jag). Medan andra helt enkelt inte har den bästa effekten och är litet slöseri med tid.
    Tullemi skrev 2011-09-06 09:33:39 följande:
    Bra läsning! Jag ska skippa sittande bålrotation i fortsättningen.
    Ja, det är nog jättebra. Tyvärr är det många som fortfarande tror att det är en bra övning. T o m milda former (som i yoga, där man ju har sittande, i kors med benen, rotation - och som anses vara så bra) kan vara ganska skadliga på fel personer (t ex om man har diskbråck i nedre ländryggen, som jag). Jag gick på medicinsk yoga i våras (som del av en ryggstudie jag var med i) - och frågan är om inte det "hjälpte till" att skapa mitt senaste diskbräcksutbrott. Och då är det ändå en mycket mild form av yoga (med mycket avslappning och andning). Men sittande rotation var ett genomgående inslag.
  • Primrose
    Vemdär skrev 2011-09-07 11:49:05 följande:
    Huuuur finner ni motivationen? Hur undviker man att vara duktig i 1-2 veckor för att sedan i princip aldrig gå igen?
    Motivationen kommer av att man har kul (kanske inte varje gång, men tillräckligt ofta). Och så blir man endorfinberoende. Och om det känns tungt pga skador etc. får man gå till spegeln och titta och sedan packa väskan och gå till gymmet och köra det man kan.

Så, precis som Favete Lingus skriver, försök att hitta något du verkligen gillar. Det kommer alltid att finnas litet tunga dagar, men det blir mycket lättare om det är något som du normalt tycker är riktigt kul.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!