Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Maria1982 skrev 2012-07-24 19:28:43 följande:
    Inte min turdag...

Allergi och infektinsprov tagna. Sköterskan missade ådern i båda armar innan hon på tredje försöket fick blod.
    Hamnar bakom två traktorer på väg in till stan.... Bakom en som kör 12 km för långsamt på vägen hem, sparkar i tårna något så gruvligt i parasollfoten, blir stucken av en geting på ryggen precis där man har BH-bandet...
    Detta är andra inlägget jag skriver för det första raderades....

Är det ens lönt att ge sig ut och jogga???
    Haha! Din stackare! Fast med den dagen så behöver du nog ut och röra lite på dig för att avreagera dig. Fast visserligen bara om det är några timmar sedan getingen stack dig...min son är getingallergisk och sedan han fick sin reaktion så har jag STOR respekt till getingstick!
  • Wilowa
    LunaTone skrev 2012-07-24 16:02:18 följande:
    Hej alla duktiga :)
    Jag har precis dragit igång träningen igen genom att använda mig av ett program jag fått av sjukgymnasten samt genom att promenera. Jag är en flitig läsare av den här tråden, men skriver aldrig något i forum eller så, men nu tänkte jag att det kanske kunde vara bra för att bli lite extra peppad.

Nu i september tänkte jag köpa kort på actic och dra igång där, men börja lugnt (2-3 ggr/vecka) för att inte göra mitt vanliga misstag att vara taggad i början, träna för mycket och tröttna för fort. Denna gången vill jag att det ska hålla i sig. Jag pluggar till hälsopedagog och är väldigt intresserad av hälsa, kost och träning, men träningen är det sådär med.

Har ni några förslag på hur jag ska kunna lyckas denna gången? Jag tror att jag behöver tydliga mål, men jag tycker att det är svårt att komma på. Jag är  inte överviktig så jag kan inte ha det som mål. Kanske en minskad fettprocent och mer muskler? Jag tar gärna emot förslag på strategier för att orka pallra mig iväg och inte falla för lockelsen att använda dålig ursäkter också. Jag har tänk på att verkligen planera in träningen i schemat och lite annat, men jag tar jättegärna emot pepp och förslag om ni vill försöka :)
    Hej och välkommen hit!

För mig är inte målen så viktiga utan varje genomfört träningspass är ett steg framåt. Visst har jag mål och önskningar, men jag försöker bara sätta mål som jag inte kan misslyckas med. Jag tillåter mig även ta steg bakåt och ser inte det som ett misslyckande, det får ta den tid det tar för mig att komma igång och träna regelbundet. När man kan misslyckas anser jag att då är också risken betydligt större att motivationen tryter efter ett tag. Jag har varit igång några månader nu och har kommit en bra bit på väg, men jag är långt ifrån där jag vill vara. Fast jag är fortfarande på väg framåt och har inte gett upp på långa vägar.
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-24 20:09:25 följande:
    Nu är det väl en timme sen jag blev stucken...
    Osis till max!
    Då skulle jag inte träna om jag vore dig.
  • Wilowa
    LunaTone skrev 2012-07-24 22:28:53 följande:
    Tack så mycket :) För min del är varje genomfört träningspass bra, men jag kanske skulle sätta upp som milstolpar när det gäller det där. 10/20/30/40/50 genomförda pass t.ex. Jag är en tävlingsmänniska och behöver nog något att mäta mig mot för att inte tröttna tror jag :D 

Vad duktig du är som har lyckats hålla i det ett tag och att du kämpar på :)

För min del blev det i alla fall en timmes PW och ett styrkepass idag :) 

Ja det är sådana mål jag menar, det spelar ju ingen roll när du nått dem. Fast samtidigt så triggar det igång tävlingsmänniskan i en och det är lättare att motivera sig...tror jag snor den idén. Lägger man till att mans ak nå 50 pass innan en viss tid så blir det däremot fel för mig, för märker jag att jag inte kommer klara det målet så är det kört.
  • Wilowa
    LunaTone skrev 2012-07-24 22:28:53 följande:
    Tack så mycket :) För min del är varje genomfört träningspass bra, men jag kanske skulle sätta upp som milstolpar när det gäller det där. 10/20/30/40/50 genomförda pass t.ex. Jag är en tävlingsmänniska och behöver nog något att mäta mig mot för att inte tröttna tror jag :D 

Vad duktig du är som har lyckats hålla i det ett tag och att du kämpar på :)

För min del blev det i alla fall en timmes PW och ett styrkepass idag :) 

...och tack! Jag tycker att vi alla här är jätteduktiga var och en på sin nivå!
  • Wilowa
    LunaTone skrev 2012-07-24 22:59:57 följande:
    Just när det gällde den grejen så tänkte jag inte sätta någon speciell tid utan mer att det är mål som uppfylls medan jag jobbar mot andra mål om man säger så. Ju fler grejer jag kan hitta på och som jag klarar av kan nog göra att jag känner mig duktig och att jag faktiskt uppnår något. Jag är lite smått orolig över att jag inte kommer att ha någon att träna med på detta gymmet, men jag får väl försöka tänka på att detta är något jag ska göra för mig och att jag måste lära mig att klara av det. Att gå på pass själv känns sådär, men det blir nog bättre när jag väl gjort det :)
    Jag tycker bäst om gympa typ friskis, problemet är att för att få till det måste jag åka 2-3 mil. Det har jag vare sig ork eller tid till med två tränande barn, heltidsjobb och en man som ofta är borta både kvällar och nätter. Jag har insett att jag måste börja träna på gymmet här och acceptera deras skrala utbud av pass. Det är lättare nu när barnen är lite äldre så jag hoppas få till det i höst när de öppnar igen efter sommaren. Fast att åka till stan och träna är uteslutet, det tar minst två timmar.

Vad det gäller träningskompisar så har jag kommit på att det är bättre att träna ensam. Då kan man träna när det passar och behöver inte ta hänsyn till någon annan. Däremot tycker jag att sällskapet i den här tråden är jättebra. Jag har även stöd irl och jag har en kompis som också försöker komma igång och träna nu.   
  • Wilowa

Är det nån av er som har nåt bra belöningssystem? Jag skulle vilja unna mig nåt när jag når ett mål, men tycker det är svårt att hitta bra belöningar. Mat som belöning är uteslutet eftersom jag försöker gå ner i vikt och inte vill unna mig något extra då jag tycker vi har bra mat som vi har. Småsaker i vardagen unnar jag mig ändå och dyra belöningar funkar inte heller eftersom jag så här i början behöver ha täta mål...jag fastnade för detta med att uppnå ett visst antal genomförda pass.

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-25 15:23:34 följande:
    En blus, ett par skor, ny träningströja etc??
    Fast det kan ju inte gärna unna mig vart tionde träningspass. Dessutom unnar jag mig sånt ändå så det blir liksom ingen belöning.
  • Wilowa
    LunaTone skrev 2012-07-25 16:46:53 följande:
    Ja den bästa träningen är väl ändå den som blir av och chansen ökar nog ju närmare man har tänker jag :) Ändå väljer jag inte det närmaste gymmet (Sats). Jag kommer aldrig springa på löpbanden eftersom de står precis innanför ett skyltfönster där folk går förbi och tittar. Jag har också tänkt på fördelarna med att träna själv, men däremot är träningskompisar bra för mig eftersom det då är svårare för mig att backa ur träningen. Självdisciplinen är inte alltid den bästa här :D

Jag sitter och funderar på vad du kan använda för belöningar. Mat känns kanske inte som en optimal belöning, men det beror såklart på om man är överviktig eller ej. Du skulle i och för sig kunna ta en nyttigare mysmiddag med din partner eller kompisar. Kanske kan du ha mindre belöningar vid exempelvis 10 träningspass och ha större belöningar som kanske barnvakt och utgång vid lite högre siffror som 20 pass. Det beror ju såklart på hur många pass du tar i veckan. För min del som har tänkt mig 2-3 pass i veckan hade nog 20 pass varit en bra nivå för en sådan större belöning :) Andra förslag på belöningar kan ju vara en go massage av gubben eller annan vardagslyx. Det är ju inte så dumt om den andre kan hjälpa till med vissa belöningar för då kan man ju återgälda tjänsten när han har gjort något bra :) 
    Ja jag får fundera lite på detta med belöning, är lite inne på att ge mig "stjärnor" för ett visst antal genomförda pass och att sedan ett visst antal stjärnor ger en större belöning. Jag har länge varit inne på att unna mig en massage, men det är ju så dyrt.

Jag kan förstå att du inte vill stå och flåsa i ett skyltfönster. Fast jag har tyvärr inget val då det bara finns två gym i denna lilla håla. Det ena gymmet har även några få pass i veckan som det andra inte har, därför har jag bara ett att välja på.

Nu snart ska jag följa med sonen på barmarksträning, vi cyklar upp och så tar jag ett varv i spåret när han tränar. Jag måste erkänna att jag börjar tröttna på promenader och är sugen på att springa istället. Fast det SKA jag INTE i år. jag vill inte riskera nåt nu när jag äntligen börjar känna att jag hittar förlorade muskler i bäckenet. jag fattar inte hur jag kunnat åka så mycket slalom i vinter som jag ändå gjorde. Det gick bra så länge jag höll igång, men när slalomsäsongen var över fick jag ont på ena sidan. Det känner jag dick väldigt lite av nu sedan veckan med sjukgymnastövningen samt promenaderna i MBT-skorna. Fast idag får de skorna stanna hemma, jag måste spara lite på musklerna för imorgon blir det en heldag i bilen samt Tusenfryd i Oslo. Bor ni inte jättelångt från Oslo så kan jag tipsa om att man går in och åker helt gratis på detta nöjesfält om man har ett Medmerakort.
  • Wilowa
    MissMe83 skrev 2012-07-25 18:29:35 följande:
    Jag unnar mig alldeles för mycket för att jag känner mig duktig. kläder är min stora last, hittar alltid något bytt jag behöver och nu när jag är smal igen sitter ju allt så snyggt. Så mitt klädkonto är ständigt tomt
    Hihi! Fast som förskollärare (har mina privata kläder på jobbet) med två barn varav bägge åker slalom och den ena spelar hockey så får man hålla i slantarna. Vi har ju dessutom husvagnen i Sälen och säsongskort till fyra är INTE gratis. Fast det är just sådana saker som jag unnar mig och kläder känns inte som nån högprioritet då jag sällan går ut och som sagt får både det ena och det andra på kläderna på jobbet.

Nu har jag cyklat 3-5 km (måste mäta ), gått vår backiga femma samt slalombacken nerför och uppför. Nu ska jag även köra lite armstyrka med hantlarna...så träningspass 1 är snart avklarat.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!