Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 20:13:59 följande:

Tack; du skulle ha skrivit detta från början. Ja, jag är nybörjare och det är därför jag provar mig fram till de övningar jag tycker passar mig bäst. Jag tycker det är bra att folk kommer med åsikter om min träning då jag faktiskt är nybörjare inom det så är tacksam att du skriver som du gör (även fast jag inte håller med dig om ständig viktökning, då jag inte vill köra på det sättet, i alla fall inte i det stadiet jag är när det kommer till min träning).
    Jag skulle lätt kunna öka i marklyft, det erkänner jag. Jag har inte riktigt vågat lyfta riktigt mycket än i risk för skador. Bridges har jag tyvärr upplevt smärta när jag gör med höga vikter så jag börjar lätt och ökar successivt för att se hur mycket jag klarar innan smärtan kommer (Försöker även hitta orsak till den men har än inte funnit varför, även fast jag kör med rätt form). 

Sedan så tror jag att du menar ta till något av det du säger, vilket jag självklart kommer att göra men samtidigt så kommer jag även att lyssna på mig själv och vad jag själv tycker är roligt och vad min kropp reagerar bra på.

Oavsett hur man väljer att öka, ska träningsintensiteten vara hög och det är något som många nybörjare måste lära sig - att ta så tung vikt att man nästan inte orkar lyfta de repetitioner man ska göra. Om man gör det, orkar man inte göra 16 set som bearbetar samma muskelgrupper utan exempelvis max 8 set för framsida lår. Att ta det försiktigt i marklyft är givetvis vettigt. Ett tips är att filma sig själv när man utför övningen för att se sin teknik, så att man till exempel går under parallellt när man knäböjer.

Använder du en pad när du gör höftlyft? Jag använder en ihopvikt halverad yogamatta under stången när jag gör höftlyft och hip thrusts och så (givetvis) se till ha en posterior pelvic tilt (motsatsen till att svanka, spänn magen och sätet).
  • K grrl