Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 20:13:59 följande:

Tack; du skulle ha skrivit detta från början. Ja, jag är nybörjare och det är därför jag provar mig fram till de övningar jag tycker passar mig bäst. Jag tycker det är bra att folk kommer med åsikter om min träning då jag faktiskt är nybörjare inom det så är tacksam att du skriver som du gör (även fast jag inte håller med dig om ständig viktökning, då jag inte vill köra på det sättet, i alla fall inte i det stadiet jag är när det kommer till min träning).
    Jag skulle lätt kunna öka i marklyft, det erkänner jag. Jag har inte riktigt vågat lyfta riktigt mycket än i risk för skador. Bridges har jag tyvärr upplevt smärta när jag gör med höga vikter så jag börjar lätt och ökar successivt för att se hur mycket jag klarar innan smärtan kommer (Försöker även hitta orsak till den men har än inte funnit varför, även fast jag kör med rätt form). 

Sedan så tror jag att du menar ta till något av det du säger, vilket jag självklart kommer att göra men samtidigt så kommer jag även att lyssna på mig själv och vad jag själv tycker är roligt och vad min kropp reagerar bra på.

Oavsett hur man väljer att öka, ska träningsintensiteten vara hög och det är något som många nybörjare måste lära sig - att ta så tung vikt att man nästan inte orkar lyfta de repetitioner man ska göra. Om man gör det, orkar man inte göra 16 set som bearbetar samma muskelgrupper utan exempelvis max 8 set för framsida lår. Att ta det försiktigt i marklyft är givetvis vettigt. Ett tips är att filma sig själv när man utför övningen för att se sin teknik, så att man till exempel går under parallellt när man knäböjer.

Använder du en pad när du gör höftlyft? Jag använder en ihopvikt halverad yogamatta under stången när jag gör höftlyft och hip thrusts och så (givetvis) se till ha en posterior pelvic tilt (motsatsen till att svanka, spänn magen och sätet).
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-09-01 12:22:46 följande:
    Okej, ja det är ju roligt att se vad som finns under skinnet ibland Cool 10 kg är ju en rejäl ökning på dig om du väger 60 kg! Bra jobbat det, jag var nere på 82 kg som lägst i sommar. Går nu ganska stadigt uppåt ligger kring 86 kg, vet egentligen inte när jag säger stopp. Tidigare har jag inte velat väga mer än ca 90 kg, men iom att vi kör såpass mycket ben i crossfit så får jag mer kg där nu än tidigare. Det är av någon anledning inte lika tungt att släpa på. 

Jag tyckte jag tränade mycket ben tidigare men nu är det i stort sett alla pass och det ger resultat. 100 kg i frivändning finns nog snart inom räckhåll. Jag har fått riktigt bra utveckling senaste året som det känns både styrkemässigt och uthållighetsmässigt. Ska bli kul att se när vi inte har ett spädbarn längre och jag kan träna mer. 

Vi som har gnällt över dålig sommar, hur överlever man när det är så kallt hela sommaren?? Har ni varit utomlands och värmt er? 
    Vi var utomlands i värmen under påsk. Annars är det ju bara att gilla läget. Vi har haft en väldigt fin sensommar med mycket värme och bad, så då överlever man ju förhoppningsvis hösten. Men det är många som letar restresor.
  • K grrl
    Margaux skrev 2015-09-02 14:28:00 följande:

Fråga för er tyndlyftande tjejer(antar att det är ett icke-problem för killar). Får ni mycket blåmärken av marklyft? Hur gör man för att undvika? Jag jobbar mycket med tekniken och min Pt säger att det är bra, men jag får sjukt mycket märken under knäna av stången... Funderar på om såna där neopren knästöd kan hjälpa?

Idag körde vi:
    1 km rodd
    Cirkel med: handstand push-up*2
    Hängande höga knälyft*4
    Marklyft 25kg *6

Hann 10 vändor på drygt 15 min. Läser ju här att jag bör lyfta tyngre, men antar att det är en anledning till att vi inte kommit oss dit än....

Om man slår i smalbenen eller inte har jättemycket att göra med hur man är byggd. Jag gör bara sumomark, och då är det inte en issue att slå i smalbenen. Köp fotbullsstrumpor eller marklyftsstrumpor och kör på shorts och strumpor.

Att lyfta tyngre är ju relativt. Det är inte samma sak att träna crossfit som att styrketräna. Du kör cirklar, i mina program är alla tunga baslyft för benen förlagda som första övning och det påverkar vikten. Sen jobbar du med tekniken - det innebär att jobba på låga vikter tills rörelserna sitter. Jag började också på 25 kilo när jag började med marklyft.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-09-02 16:31:33 följande:
    Så lägger många av "oss" upp sin träning också, det är ofta en ren styrkedel med få lyft och lång vila mellan seten följt av intensivare delar när man är klar med baslyften. Vi har iofs en coach som tävlar i båda så det smittar av sig, men det gäller egentligen att för att bli bra på Crossfit behöver du lyfta tungt, uthållighet är lättare att träna upp än styrka. Och det är ingen idé att nöta på tex grace (30 Clean&jerk 60kg på tid) genom att enbart träna på 60kg, den blir ju så mycket enklare om 60kg är 60%1RM.

Jag vet inte hur det ser ut om man går på färdiga pass på andra boxar, där kanske det är mer åt cirkelträning?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Jag utgick från det Margaux skrev, och det upplägget känner jag också igen från färdiga pass som syrran försökt dra med mig på (hon bor granne med en stor box).
  • K grrl
    Wilowa skrev 2015-09-06 17:09:59 följande:
    Från när räknar du dina pass från? Jag har räknat sedan midsommar och ska ikväll iväg på mitt 50:e pass, men då räknar jag även med pw (ca 60 min i kuperad terräng).

Jag vet att vi diskuterat tidigare om promenader är träning eller inte, men för mig är det det. Jag är sned i bäckenet och därmed hela kroppen och jag korrigerar mig när jag går och fokuserar på att hitta rätt hållning.

Det är nu drygt två år sedan jag gick hem från jobbet för att sedan bli sjukskriven i tre månader. Att jag skulle vara där jag är idag, kunde jag inte i min vildaste fantasi tro, när det efter några veckor var en seger att kunna plocka ur och i diskmaskinen. Än är jag inte helt i hamn, men på många ställen är jag idag starkare än jag någonsin varit...dock är höfterna inte riktigt där de borde vara...rehabövningar är så grymt tråkiga.
    Brukar du vara hos kiropraktor? Jag är sned i bäckenet också, nämligen, men är väldigt mycket bättre när jag går regelbundet till en kiropraktor (var 3-4 vecka). Har ofta låsningar och snedställningar från bäckenet och upp i nacken, men det har blivit bättre sedan jag började styrketräna.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-09-08 13:52:34 följande:
    Om du inte redan har ett så kan du ju köpa:Cool
    HAHAHA!
    Inte en dum idé.  
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-09-17 22:42:48 följande:

Nu har inte det här med träning att göra, men om man ska fria, köpa ring innan eller fråga först och hon får välja ring själv? Att hon säger nej är inget alternativ

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Fråga först, välj tillsammans.
  • K grrl
    Margaux skrev 2015-10-05 14:10:45 följande:

Jag tränar 5 dagar i veckan nu. Stort sett crossfit med pt. Crosstraining på Sats och NMC på Elixia.
    Jag märker stor framgång både på kondis, styrka och kropp och det är ju motiverande...
    Är det någon av er som har åsikter om träning under ketos? Dvs att utesluta kolhydrater för att inte kunna tillgodogöra sig fett i maten och på så sätt bränna fettreserver? Jag har alltid varit relativt smal men har efter graviditeter lite hull på (bara) magen. Tänkte ta död på det.... Funka eller dum Quick fix?

Det beror på vilket mål du har. Generellt skulle jag vilja påstå att om man är smal men känner sig för stor på något ställe har man för lite muskelmassa och då är svaret att bygga, inte att försöka gå ner i vikt.  Och kolhydrater (eller rättare sagt insulin) är anabolt, det vill säga stimulerar muskeltillväxten.
  • K grrl
    Margaux skrev 2015-10-05 17:26:19 följande:
    Jag vill egentligen bara bli mera deffad. Jag har fått bra skuldror, bra lår, rumpan klättrar uppåt etc. Jag ser eg rätt bra ut men jag är oproportionerligt "tjock" på magen. Jag har liten byst också så det känns sådär att ha polstring på magen om allt annat är utan.
    Fattar ju att det går till sig med ett halvår till med samma träning men ville mest skynda på det lite.....
    Det enda sättet att göra det på är att gå ner i vikt, och det åstadkoms med ett kaloriunderskott (gäller även ketogena dieter).
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!