Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-01-01 19:22:24 följande:
    Hur mycket lyfter du? I marklyft och frontböj?
    Jag maxar 85/87,5 i mark (sumo) och 65/67,5 i frontböj. Så 1,41 x kroppsvikten respektive 1,08 x kroppsvikten räknat på de lägsta vikterna. Jag väger 60 och är 174 lång.

Jag har egentligen inte trånat för styrka förrän jag blev med ny tränare, utan mellan 5-12 rep fram till i augusti, så jag får nog vara rätt nöjd med den utvecklingen.
  • K grrl

Haha, känns så knepigt ibland när ni X-are postar era pass, jag gör ju i princip samma hela tiden. Nytt PR i alla fall, i hip thrusts, på 1,83 x kroppsvikten, 6x3. Saknar att bänka tungt men har nu bara lutande bänk i programmet och mycket axlar.

Mer mansplaining, denna gång på mitt hemmagym - av en person som tränar sedan i höstas. (!!!) Bl a formkritiserade han (han vet inte vad han pratar om, killen jag brukar träna med och som tränat i 15 år påpekar alltid att jag ska göra tvärtom) och sen sade han att jag egentligen konditionstränar. Jag påpekade lite fint att jag maxar också, men hade en gigantisk facepalm i huvudet. Orkar inte. Nästa medelålders Karl som ska förklara för mig hur jag ska träna kommer att få på nöten.

• K grrl

Jag äter ju mer igen och det märks, lyften hår stadigt upp igen. Tog nytt PR på 62,5 x 5 igår i frontböj, innan jul lyfte jag 60 x 3. Blev passad av en styrkelyftare som kommenterade att jag hade "förbannat fin form" på lyften.

Apropå form, när ni säger att ni gör 50+ pushups eller 10-20 pullups, hur ser formen ut då? Jag får JÄMT kommentarer om att jag är så stark när jag gör pullups och armhävningar men jag orkar inte mer än 3-4 pullups och 10-15 push ups - men jag gör dem långsamt och strikt, dvs från dead hang och upp med stången i brösthöjd, ingen momentum, eller sänker mig med rak kropp tills nästipp/bröstkorg touchar golvet och sen upp). Så jag sitter och tänker "100 pushups. Wtf?!", haha.

• K grrl
    Margaux skrev 2016-02-08 23:52:14 följande:
    Grattis! Hur mycket?
    85,5 x 4.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
    Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
    Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

De tränare jag har haft har understrukit vikten av kost för resultaten, men det handlar mest om mängden protein respektive kolisar och fett. Numera har jag inga problem med att få i mig det via kosten, men det är praktiskt att ta om jag äter en proteinfattig måltid eller om jag äter något mer energirikt PWO som glass eller ris och frukt. Mina PWO tenderar på att ligga runt 500-600 kcal. Kvarg blir för mättande.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-02-28 09:25:59 följande:

Jag gör det inte så ofta, men jag roade mig med att summera frukosten imorse. 

Polarkaka original (en hel rund) ca 500 kcal, 15 g protein (räknar inte med smör och ost)
    mjölk 0,5 l ca 200 kcal, 15 g protein
    havrefras ca 100 kcal, 5 g protein
    ägg 2 st 140 kcal, 15 g protein
    kiwi 35 kcal

Ganska nära 1000 kcal och 50 gram protein, jag är dock inte särskilt mätt och kommer förmodligen äta kvarg innan lunch. Jag väger ca 90 kg och och siktar på 2g protein per kg kroppsvikt så jag har 130 gram kvar att få i mig under dagen. 40-50 g kommer från en burk kvarg, och middag, lunch och kvällsmål efter träningen fyller lätt resten. Jag äter förmodligen 2,5-3 g per kg kroppsvikt. 

Jag äter mycket kolhydrater, och mår förmodligen sjukt dåligt (jag vet bara inte om det) om man ska tro foliehattarna. Men när jag äter så här finns inget behov av Whey, under sommaren när jag springer mycket och går ner lite i vikt äter jag mindre och fyller då på med Whey. Bcaa och kreatin äter jag dock ändå. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Har du någon koll på hur mycket kolhydrater du äter? Hälften av mitt energiintag kommer från kolisar under träningsdagar, skulle jag äta sådär mycket fett skulle jag få i mig på tok för mycket energi.
  • K grrl

Jag äter också proteinsnålt till frukost, ligger på max 30 gram. Äter helst mycket till lunch och middag.

• K grrl

Lustigt att det kan vara så olika. Mitt energiintag ligger tyngst på kvällen med middag och kvällsmål på sådär 500-700 kcal vardera. Äter ungefär 2200-2300 kcal för energibalans i dagsläget med stillasittande jobb. 

• K grrl
    Margaux skrev 2016-02-28 16:30:56 följande:

Jag har aldrig räknat kalorier. Men det vore kanske intressant. Någon som vill hjälpa?

Frukost: 2 kokta ägg, smoothie på 1/2 avokado, 1 banan, 1 dl fryst mango och 1 dl apelsinjuice. Ca 3 dl totalt. Kaffe med mjölk.

Kaffe m mjölk på fotbollsträning(sonens). 1 kex.

Lunch pasta m hummer i tomatsås( på restaurang) div antipasto innan och bröd.

Lasagne till middag m sallad. Säkert ett glas rödvin.

1 dl mager kvarg m bär till kvällsmat

Rätt typisk dag skulle jag säga men oftast äter jag inte hummer till lunch... Och inte pasta två gånger.... Ingen träning idag heller.

Svårt att säga, en pastasås kan vara väldigt mager och väldigt fet och innehålla mycket eller lite protein. Samma sak med lasagne, plus att portionsstorlekarna kan variera en hel del.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!