Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2016-04-17 06:05:33 följande:

Vi diskuterade tjej respektive kill-stänger igår. Inom tyngdlyftning använder killar och tjejer olika stänger på tävling. Tjejernas är 5 kg lättare och 3 mm smalare i greppet. Jag anser det vara negativt att använda som det ofta då blir (vi har båda sorter hos oss) när någon är ny och lite svagare.

-men ta en tjejstång du i början..

När det som hos oss handlar om träning på amatörnivå, det finns ju killar med små händer och det finns tjejer med stora. Jag tycker det som ofta blir som negativt att vara tjej i detta fall. Är du svag ta en tjejstång.

Men det heter traditionellt damstång för den lättare, och jag tycker 25 resp 28 mm stång är bättre att referera till sen får man välja vad man vill oavsett kön.

Sen varför man inte kan tävla med samma stång vet jag inte men det är ju lika i längdåkning tjejerna får inte köra samma banor som killarna även fast de givetvis kan. Är jag överdrivet petig eller vad anser ni?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Ja, varför ska det kallas för "tjejstång"? :-/ Märkligt. Jag använder de vanliga stängerna och har fått bygga greppstyrka, men är ju starkare än flera män, framför allt relativt kroppsvikt. Jag har aldrig hört det sägas, dock.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 08:35:30 följande:
    Verkar vara väldigt vanligt bland tyngdlyftare och i atletklubbar. Dom jag stötte på hårdare motstånd av var aktiva tävlande som ursäktade det med:

-men dom är ju speciellt framtagna för tjejer. Tror till och med det heter så på eleikos hemsida, vågar inte svära på det dock.

Som att alla tjejer har lika stora händer?
    Men även om de är speciellt framtagna för tjejer behöver man ju inte använda begreppet på ett nedlåtande sätt...

Jag har pyttesmå händer och använder olympisk standardstång. Jag har bara fått tråna en hel del greppstyrka.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 09:11:25 följande:
    Nej absolut, och samtidigt finns det killar med små och tjejer med stora. Von weissenberg heter hon så? Värmer ju med mitt max i böj.. Men hon ska ändå ha tjejstång? Nu kanske inte det finns i styrkelyft det vet jag inte men ändå.
    Vad jag vet används 20-kilosstång i styrkelyft.
  • K grrl

Vi har 15-kilosstång på båda gymmen jag tränar, men jag använder 20-kilosstång just för greppstyrka och för att helt enkelt vara van vid det. Samma sak med viktskivor, faktiskt, jag marklyfter helst inte med bumperplates. Det gör skillnad på några kilo, men jag blir å andra sidan mycket starkare i frånlyftet.

• K grrl

Vad är fördelen med damstång förutom att det är gynnsamt för greppet?

• K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 13:12:51 följande:
    Vad blir skillnaden på lyftet med bumpers om man låter stången dö inför nästa? Storleken är ju densamma och ett kg är ett kg? Vad jag vet är det väl greppet som är skillnaden och det går färre kakor på varje.
    Av samma princip som att ett upphöjt marklyft blir tyngre eller att det blir lättare om du lyfter med stången upphöjt (på boxar eller armar): ju högre stången kommer från marken, desto mindre blir ROM:en, och då blir det lättare. Vikterna jag tränar med i vanliga fall har betydligt mindre diameter än bumpers och det märks de gånger jag byter.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 14:34:14 följande:
    Du kör alltså med mindre vikter än ol-standardmått? Det är ju inte givet med bumpers, vi har både mindre och normal diameter. Då förstår vad du menade jag fick bara inte ihop resonemanget med att det var avhängt bumpers. vanliga viktkakor ej bumpers både i stål och gummerad håller väl ofta samma diameter? 450 mm eller vad det är, våra mindre är nog 5-6 cm lägre.
    Ja. Förstår förvirringen, jag saknade begreppen att förklara hur jag menade! Mitt hemgym har mindre vikter än standardmått. Det är det många gym som har. Och för min del brukar det vara en skillnad på ca tio kilo i PR.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-04-17 19:13:41 följande:

Ska man inte ha "bumpermåttet" pga att man ska få ett ergonomiskt bra lyft? Jag har blivit frånrådd att använda mindre vikter pga det....

Deficit deadlifts är ju en etablerad övning, enda skillnaden är att man måste starta lägre, använda benen mer och har mindre möjlighet att fuska vilket jag har en tendens att ha (höften skjuter upp).
  • K grrl

Jag har ingen aning om vilket pass i ordningen... Men många är det. Har en dags cirkelträning i mitt program nu, rätt kul men skulle inte vilja ha så hela tiden. Ökar i frontböj och ligger nu på ATG 57,5 x 8 (x2 set). Gjorde dips för första gången på över ett år och har mer än tredubblat repsen. Känns riktigt bra!

• K grrl
    Wilowa skrev 2016-04-23 08:42:10 följande:

För många år sedan var jag till en naprapat och jag kände mig nästan misshandlad efteråt med massor av jätteömma punkter på ryggen. Därför drog jag mig lite för att uppsöka en igen, men det har jag gjort och jag ångrar det inte! Den jag har nu pillar lite försiktigt på mig, men jag känner det i hela kroppen...helt sjukt! Har ni inte varit till en bra naprapat, så kan jag verkligen rekommendera det, även om ni inte har lika stora problem som jag har. Hon har lyckats tagit bort spänningar som jag gått med MÅNGA år. Än är jag inte i mål, men det är stor skillnad! Fast jag klarar i alla fall att jobba ett par timmar per dag nu.

Igår köpte jag mig en ny cykel, så nu är jag på g mot mina 300km på cykel. Jag har ju bara 297 km kvar nu, så det går nog bra. Som tur var så har jag åtta veckor på mig, men jag tror det är en perfekt rehabträning för mig att cykla.

Jag går regelbundet eftersom mina ben är olika långa och jag har skolios, samtidigt som jag är lite överrörlig. Bäckenet blir snett och så får jag låsningar längst hela ryggraden. Tjejen jag går till är jätteduktig och känner min kropp vid det här laget.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!