Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2015-05-24 22:15:48 följande:

Okej då har vi helt olika betydelse av verbet träna. För mig är det när man gör nåt för att bli bättre på en viss grej. Jag tycker inte att ordet kan stå för sig själv utan behöver ytterligare ord för att förtydligar vad man tränar...motionsträning, löpträning, styrketräning, rehabträning osv. Sedan håller små barn på med gåträning och språkträning, så nej styrketräning har inte ensamrätt på ordet träning.

Om jag skottar snö, klyver ved, går i trappor osv vidare så kallar jag det för vardagsträning.

Jag antar att jag inte varit och tränat idag heller då enligt dig, ett bas/medelpass på Friskis räknas väl inte.

Du behöver inte ta illa upp men det är skillnad på motion och träning. Och det är inte bara vikter som räknas, friskis är träning på samma sätt som löpning, cykling (men inte normalt tempo till jobbet), etc. Då underförstått att jag inte pratar om det i andra former än fysisk aktivitet, så språkträning är en annan femma. Läs gudiols skilj på träning och motion så förstår du vad jag menar.

Vardagsmotion är det ord jag kopplar till aktivitet som sker i vardagen typ snöskottning, lunchpromenader, lek med barn etc.
  • Studentpappa

Jag kan ju skicka med en länk då jag pratat om artikeln i två inlägg. www.svd.se/traning-och-halsa/det-ar-skillnad-pa-motion-och-traning_3614396.svd

Om man inte vill läsa så rundas den av med "Kort och gott ska träning vara ansträngande. Det ska vara jobbigt och du ska känna dig utmanad och uppleva att du orkar mer och mer efter hand som du tränat konsekvent. Om du inte upplever detta så tränar du inte, du motionerar."

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2015-05-25 16:46:40 följande:

Jag tar inte illa upp, men som lärare kan jag inte acceptera att en liten grupp människor bestämmer vad ett så pass vanligt verb som "träna" ska stå för. Jag förstår vad du menar, men det är inte fel att använda ordet "träning" i andra situationer än vad du påstår är träning. Problemet är väl att det du anser är träning inte har nåt eget ord. Träning är när man gör nåt i syfte att bli bättre på det man gör.

Jag har dagligen träning av alla möjliga saker på jobbet ihop med barnen, det är vad mitt jobb går ut på.

Exakt och det säger du själv, men har du verkligen som mål att bli bättre på att skotta snö när du gör det? Isf är jag beredd att hålla med. Vad är motionsträning, tränar man isf att bli bättre på att motionera? Jag har nog aldrig hört talas om det.

Om du siktar efter förbättring så ja, status quo så nej?
  • Studentpappa

Efter en del googlande så har jag iaf lärt mig något nytt, motionsträning hade jag aldrig stött på förut. Diverse ordböcker gav inget men wiktionary hade svaret

• Studentpappa

Pass 63

7 km, trött och sliten mest i knoppen iofs, tung period med mycket på jobbet. Skönt att komma ut och röra på sig Skrattande

• Studentpappa
    Illusion skrev 2015-05-27 21:55:26 följande:

Jag får ont vid sidan av vaden när jag springer? Någon som har idé varför och hur man kan förebygga det...

Stretcha, rulla med kavel, pet-flaska eller foam-roller efteråt? Eller spring på mjukt underlag, det är antagligen det absolut bästa för att slippa skador vid löpning. Jag märker riktigt stor skillnad på om jag kör asfalt eller slingan i skogen. Jag fick rejäl benhinneinflammation när jag jobbade i skidskolan, blev riktigt invalid och fick köra med oknäppta pjäxor i slutet av säsongen, käkade Alvedon på nätterna då det värkte konstant. Inget jag vill dra på mig igen, tog lång tid att bli av med.
  • Studentpappa

Roligt att tråden vaknat till igen

Pass 64 ikväll

Kom strax innan stängning så hann bara köra benböj i cirka 30-40 min. Testade en maxning med fullt djup 115 kg men fick kasta stången, när jag inte orkade upp föll ryggen framåt och jag måsta skicka stången över huvudet framåt istället för att bara släppa den bakåt. Ett litet konststycke i sig att jag klarade mig helskinnad

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-05-29 10:48:55 följande:

Haha, jag skulle inte våga köra crossfit tror jag... verkar vanskligt. :)

Jag har satt ihop nya styrkepass nu. Funderar på att lägga in cardio i vilan a la Shortcut to shred.

Det där var mitt eget fel, jag körde iofs utan bur eller ställning men det gör väl tyngdlyftare också. Jag hade redan börjat rörelsen uppåt när en bredvid sa "djupare kan du" och då gick jag ner igen och fastnade.

Kan inte riktigt förstå hur jag trodde det skulle gå bra?...
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-05-29 12:00:35 följande:

Haha, så kan jag göra när jag knäböjer i och för sig. :D

Kändes halvsmart när det var ett maxförsök
  • Studentpappa
    Sorbus skrev 2015-05-29 18:10:43 följande:

Och vad lär vi oss av det...?  Lyssna aldrig på folk på gymmet

Det låter fullständigt livsfarligt, tur att det inte gick illa! Fast du kanske finns med på youtube nu, crossfit fail-filmer är poppis har jag sett

Låter värre än vad det var, vi har bumper - vikter och är vana att släppa stången. Men visst att kliva framåt och släppa den bakåt är ju att föredra
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!