Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Ramiz skrev 2015-06-17 16:35:29 följande:

Tjolahopp på er :)

Hoppas att jag kan få joina er :)

Älskar att träna, men har en ryggskada så just nu blir det bara rehab och korta promenader.

Såg att det finns en kostråd oxå, den ska jag kika in i nu när jag inte kan röra på mig så mkt...

Tanken är att jag ska göra mellan 2-6 pass om dagen med rehaben och ja, jag blir svettig och får träningsvärk efteråt :D även om det är vääääldigt enkla pass...

Nån mer som kör rehabträning el har gjort som kan komma med lite tips?

Hej och välkommen, har haft turen och aldrig skadat mig trots rätt många år av extremsport. Däremot har mamma haft mycket problem med både diskbråck och utbrändhet och det är mycket tack vare rehabträning hon är på banan igen så kämpa på! Glad

Jag har tänkt så länge på vilken mat jag ska äta, så jag går bara på autopilot idag och är nog inte rätt person att komma med råd. Men jag reflekterar ganska ofta över hur vår kundvagn ser ut på Ica maxi jämfört med många andras. Det är oftast ganska stora skillnader och mycket som vi av ren vana inte äter. 

Proteinkällorna är kyckling, lax, torskrygg, köttfärs, ägg, älgkött, och till viss del äter vi också korv vi har ändå barn. Allt är svenskt i den mån det är möjligt, enbart av den anledningen att jag vill sponsra svenska bönder. När vi grillar på sommaren så är det entrecoté, kyckling eller hemgjorda högrevsburgare som gäller
    Kolhydratkällor Pasta, potatis, ris och bröd
    Vi äter mycket frukt och grönt
    Dricker vatten och mjölk i stort sett aldrig läsk
    Jag gör aldrig mjölredningar till sås utan äter fullfeta mjölkprodukter som grädde/creme fraiche

Sen hänger det väl på mängden man stoppar i sig i regel.
  • Studentpappa

Märkligt att det går att göra en punktlista men att den sedan inte syns?

sdf
    sdf
    sdf
    sdf
    sfd

Testar en till sdf
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-17 20:33:56 följande:
    Det beror nog på hur man är. Jag överäter lätt fett, men inte kolhydrater, och märker framför allt skillnad på mättnaden beroende på volymen och proteininnehållet. Du får t ex i dig en stor del av ditt kaloriintag av fett om du äter som du beskriver ovan.

En typisk dag äter jag t ex:
    - 1,5 portion gröt på havrekli med skivad banan och fullfet mjölk, två kokta ägg.
    - Rester, t ex som idag en stor portion renskav med kokt potatis (5 mandelpotatisar)
    - Mellanmål, tex några stavar (50 gram) 10-procentig ost och en banan eller hårdsmörgåsar med 50-100 gram gravad lax eller tonfiskröra
    - Middag, idag åt vi kokt potatis och hemrökt lax (150 gram) och en romröra och några morötter.
    Normalt ätet jag t ex kvarg med banan, kokos och nötter eller nötsmör och honung till kvällsmål. Eller bananpannkaka. Ca 500-600 kcal. Totalt 2400 för kaloribalans.
    Jag är miljöbov antar jag och äter mycket kött/fisk/fågel. Testade att deffa lite tidigare och är nere på ett midjemått på 85 cm nu, det är inte helt enkelt med byxor när jag är 190 cm lång iofs inte så tung 85 kg. Har 32/34 på mina vardagsjeans som sitter tighta kring benen men fladdrar i midjan, tittade på kostym häromdagen och enligt storlekstabellen för min längd blev jag rekommenderad strl 156 utifrån deras maximala kroppslängd på 188 cm. Hur nu det går ihop, vi är rätt många som är längre?! Midjemåttet enligt tabellen är 102 cm. Lyftarbälte har jag fått köpa small men inga magrutor i sikte. Jag har bra definition på överkroppen och ändå 24 cm större över bröstet än midjan, jävla ölmage-gener... 

Så jag lägger ner detta med deffning och kör på kcalbalans över sommaren.
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2015-06-17 22:12:46 följande:

Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.

Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.

Vi har egna kök på våra förskolor, sambon jobbar på samma område som dottern går på och maten är ändå ok. Men det är samma där att glass och fika när någon fyller år är bannlyst, vilket jag tycker är löjligt då det handlar om max en gång i månaden. Jag är verkligen inte totalt anti mot socker och anser det inte vara likställt med döden, äter man normala mängder så dör ingen av en bulle till fikat. Jag har samma inställning till pizza/donken etc, äter jag på en pizzeria så inte tar jag en sallad. Då är det bättre att se över frekvensen på hur ofta du äter skräp istället. 

Kocken/kockerskan bakar ofta eget bröd och det finns bra med sallad etc, men sambon säger samma som dig att maten mättar dåligt. Men det beror sannolikt på kombinationen lite kött/fisk/fågel och vattniga såser/redningar då inte pengarna räcker till.
  • Studentpappa

Pass 74

A

Frontböj

3x60

3x70

2x80

2x90

1x100

1x100

B

Powerclean + Hang clean + jerk 6 rundor 12min

C Amrap

400m Sprint

5 hang-clean 60kg

7 burpees over bar

• Studentpappa
    Illusion skrev 2015-06-21 13:38:02 följande:

Summering av veckan: 7 mils löpning samt 3,5 h styrka. Därutöver lite fotboll och basket.

Stabilt!
  • Studentpappa
    Mecros skrev 2015-06-21 12:53:50 följande:

Hej! Jag joinar tråden. Är gravid i v36 så kommer inte vara så aktiv inom träningen, styrketräning som annars är min huvudträning, förrän efter förlossningen och läketiden. Men lägger till tråden i favoriter så återkommer jag.

Just nu blir det mest yoga och promenader. Längtar så oerhört efter ett svettigt gympass!

Välkommen
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-21 15:16:27 följande:

Min vecka: har äntligen fått ihop mina 6 timmars styrketräning. Har gjort justeringar i passen, minskat lite på volymen. Jag blir helknäckt när jag har gjort några set marklyft.

Har ett envist problem kring nacke och skuldror, trapsen, skuldrorna och rhomboiderna är tajta och irriterade. Stretchar och rullar på boll men det hjälper mest tillfälligt.

Är det därför med nacken och så du blir knäckt eller är det bara övningen? Kör jag ett maxpass eller i närheten av marklyft så gör inte jag mycket mer det passet. Blir ju som du säger helt stum i kroppen efteråt.
  • Studentpappa

Pass 76

Open 15.5, dags för ett nytt försök på denna. Sist gick det minst sagt åt helvete.

27-21-15-9 reps for time of:
    Row (calories)
    Thrusters 40 kg

13:58 min denna gång, snittpuls 168, maxpuls 179. Förra gången stumnade jag totalt och det tog ca 24 min. Under en kvart var målet idag och det gick ju vägen. Nästa gång under 12 min. 

Rätt slut efteråt men körde lätta marklyft.

4x6x80 kg.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!