Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2015-05-29 21:21:27 följande:

Hej! Någon med konkreta tips på hur jag så fort som möjligt ska bli: 

A. Starkare i överkroppen( kollapsar efter typ 4 riktiga armhävningar)

B. Bli av med sladder runt midjan.

Jag väger 64kg till 179cm. Tränar 3-4 dagar i veckan. Gärna cross(fit)training 1-2 dagar och typ pulse eller annat högintenst konditionspass. Äter normalt. Har tränat i ca 3 mnd på detta sätt och tycker inte det går fort nog framåt. Måste jag lägga om kosten? Jag är rätt smal så är inte intresserad av att gå ned i vikt, bara omfördela. Springa långt utgår då jag sliter med knär och benhinnorna. 

Jag siktar på att springa Thoughest i september så styrka i överkroppen känns viktigt. 

Jag skulle välja helkroppspass 2 ggr i veckan på gymmet och löpning 2 ggr. Du måste ju springa om det ska vara någon idé med toughest. Greppstyrka är viktigt på toughest så klättra mycket innan. Ringar, rep och armgång är populära hinder.

Ät mycket och proteinrikt. Ingen idé att stressa fram resultat, det tar tid.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-05-29 22:24:20 följande:

Springer gärna om det är någon poäng med det, typ orientering ol. I skogen. Men svårt att få till i en hektisk vardag. Det är bara 8 km loppet och det klarar jag utan att träna något särskilt mer löpning. Jag vet inte helt hur eller var jag ska träna ringar/rep? Guld vore ju en sån där militärhinderbana i skogen, men det finns inte här i närheten vad jag vet.... Det hade varit riktigt kul!

Det är skillnad att springa 8km och samtidigt klara 40 hinder på vägen, samtidigt som du fryser. Mina träningskompisar sprang i Umeå, den bästa strax över en timme, men han behövde i stort sett aldrig vänta vid hindren då han låg såpass långt fram. De som inte var fullt lika tränade tog det ca två timmar för, mycket väntande vid hindren.

Ringar kan du köpa för 400:- på xxl eller så, går att hänga i det mesta. Armgång kan du träna med en stege om du hittar något att lägga den över, ett grövre rep kan du fästa i en gren. Chins i ringar är riktigt bra.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-05-29 23:39:37 följande:

Ni har säkert rätt!! Förra året det var här var det strålande väder så jag tror inte det problemet var så stort då, men man kan ju aldrig veta.

Borde säkert ta mig ut i skogen nu(satans kall maj hittills...). Tror ni eventuellt på träningskläder i ull? Ska ju värma även som våta.

Många springer i kompressionskläder typ skins, de torkar fort och är smidiga. Men ganska dyra, ompu är lite billigare. Du kan kolla upp lynxmst.se och lynxmst på Facebook, stort och seriöst gäng som välkomnar alla och springer OCR lopp samt anordnar träningar tillsammans. Om du är intresserad av att gå med kan du kontakta någon av adminsen. Bra rabatter på utrustning och avgifter.
  • Studentpappa

Pass 65

Egentligen löpning men det spöregnade så vi hoppade rep. Det vart dock en felräkning så efter första fick vi sänka.

1600 singelhopp (1,6km löpning hade varit sjukt enkelt i jämförelse)

15 Marklyft 110kg

15 muscleups

600 singelhopp (1,2km)

10 Marklyft 110kg

10 muscleups

400 singelhopp (800m)

5 Marklyft 110kg

5 muscleups

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-02 20:35:08 följande:

Jag har nya träningsprogram på gymmet och så inspirerad har jag inte känt mig sen jag blev sjuk i höstas. Har ökat intensiteten, förkortat passen, med ungefär samma volym. HUR KUL SOM HELST! Borde verkligen göra lite HIIT också men jag tycker ju att det är så fördömt tråkigt bara...

Gör det med skivstång inblandat, jag lovar att det blir roligare
  • Studentpappa

Pass 67 fredagsmys

A) 15 min övning snatch.

B) på tid

1,9km löpning

20 powersnatch @45kg

60(!) pullups, (helvetes jobbigt)

20 powersnatch @45kg

1,9km löpning

40:54min och trasiga händer

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-06 09:31:14 följande:

Haha. För stor skaderisk ju!

Jag tog rekord i marklyft häromdagen. Lyfte mitt tidigare repmax i fem rep!! Wohoo! Måste jobba på min lockout bara. Jag har inga problem med lockout i andra övningar (som kb swing) men jag glömmer bort att göra en full extension i höften när jag marklyfter...

Det blir vad man gör det till, 5 kontrollerade marklyft sen 400 m run, 20 burpees över stången, 400 m run, 5 kontrollerade Marklyft osv. Även om det inte är optimalt tycker jag det blir roligare än bara kuta och burpees, sen är det jävligt mycket jobbigare att hoppa jämfota i sidled över stången än rätt upp

Vilken jävla omgång det var igår, känner mig trasig idag.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-06 09:31:14 följande:

Haha. För stor skaderisk ju!

Jag tog rekord i marklyft häromdagen. Lyfte mitt tidigare repmax i fem rep!! Wohoo! Måste jobba på min lockout bara. Jag har inga problem med lockout i andra övningar (som kb swing) men jag glömmer bort att göra en full extension i höften när jag marklyfter...

Gött med pb!
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-06 12:01:57 följande:

Jag vill inte göra cardio mellan lyften, utan i så fall efter. Av samma anledning som jag vilar i tre minuter istället för en halv-en minut om jag lyfter nära repmax (att kvaliteten på lyften inte ska bli lidande och orken finnas kvar för progressionens skull). 

Men jag ska klura lite på ett HIIT-program med kroppsövningar eller lätta vikter istället. Jag gillar ju jumpsquats.

Ok, ja vi lyfter ju sällan särskilt tungt när man kör på det här sättet, då är inte jag så orolig för lyften.

Jag körde open 15.5 i vintras på ett pass, det är Rodd och thrusters på 40kg för killar och 30 för tjejer. Det är nog det värsta jag gjort även om vikten är peanuts så var det så sjukt jobbig kombination.

Jumpsquats är mysigt, när jag gick på kettlebellpass brukade vi avsluta med det i ring. Brände fint.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!