Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 82

A Frontböj + halv Frontböj 5x2 kör tills det inte går mer och fortsätt på den vikten. Sjukt tungt, den halva är från botten ner fullt upp till 90 grader och sedan ner igen och upp. 70 kg var max med bra form.

B

Clean&jerk bygg 1RM på 6 min, slutade på 75kg efter ett misslyckat på 80

Amrap 8 min

90 singelhopp

10 hspu

10 Ttb

90 singelhopp

2,5 varv.

Clean&jerk samma igen 1RM 70kg stannade jag på nu.

• Studentpappa

Pass 83

Böj 20x100kg

Clean&jerk 24x40kg

Ttb 24st

Urkass mat idag, åkte hem från i liten roadtrip på några dagar. Macka till lunch och grillkorv och 3 stekta ägg till middag. Inte mycket energi på passet tyvärr..

• Studentpappa

Pass 84 

discofredag

bänk
    stångrodd
    strikta axelpressar
    Öva att gå på händer
    sen avslutade vi med lite otippat enhandssnatch med stång (!) Har kört det rätt mycket med kb men aldrig testat med stång. Svårt och det var påfrestande för bålen, 30 kg gick bra och 40 kg var svårt men det gick. 

• Studentpappa

Pass 85

Amrap 15 min

10 hspu

20 benböj 60kg

Tog det lugnt, kände mig inte på topp med rinnande näsa och lite låg innan passet. 3,5 varv.

Fran

21-15-9 av

Thrusters 42,5kg och pullups, tid 13:40 helt ok med dagsformen. Valkarna på vänster hand gick sönder då jag glömt handskarna. Jävligt obra..

• Studentpappa

Pass 86 

Mycket ben nu märker jag. Men jag har dålig rörlighet och vill jobba på djupet. Filmade lite idag för att se hur det såg ut och jag ska nog sänka vikterna nästa gång och köra mer fokus på riktigt djupa böj. 

5x3 102,5 kg
    Step up på låda 50 cm, 50kg 6x5 (3 på varje ben)
    5x8 toetobar

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-07-16 22:51:16 följande:

Är det någon här som håller på med CrossFit?

Jag tränar nu nästan bara crossfit baserad träning och det är ju hur kul som helst. Skulle vilka gå till en "riktig" box och prova.

Gjorde mitt tredje pass för denna vecka idag och jag misstänker att det blir smärtsamt i morgon. Återseende med min kompis push-ups med "hjul". Vad man nu kallar det?

Japp, jag gör det. Det gör väl alla iofs, Crossfit har ju snott allt och blandar allt och kallar det för sitt. Jag har dock slutat på mitt vanliga gym och går enbart på en "box" nu. Inga discograbbar, inga speglar och ingen bänkpress med tio tonåringar runt. Så grymt skönt.

Jag går några ggr i veckan på coachade pass och det är skitkul och nivån på galenskapen vet ibland inga gränser. Jag blandar med löpning och vanlig styrketräning, det blir en bra mix.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-07-17 00:51:24 följande:

Jag går på Crosstraining/NMC samt tränar med pt en dag i veckan men tänker att det blir både billigare och säkert mer stimulerande i "riktig" miljö. Sen betalar jag väldigt lite för mitt medlemskap på Sats/Elexia så jag kan behålla det för att gå på "tjejpass" med barnvakts möjligheter på lördagar/ söndagar....

Ser att man kan prova gratis... Ska göra det efter semestern!

Ja gör det! Det krävs ju en del yta för att kunna träna Crossfit på "riktigt", så ett dedikerat gym är såklart bättre lämpat. När jag började körde vi mycket kroppsövningar, det var till viss del pga brist på material och yta. Nu är det mest olympiska lyft blandat med löpning, pullups, hspu och hopprep.
  • Studentpappa
    Illusion skrev 2015-07-17 17:52:08 följande:

Måste bara säga att asics löparskor (gel) är väldigt bra. Fick problem med benhinnorna när jag kombinerade badminton och en hel del löpning. Med dessa skor existerar dessa problem inte längre, som bortblåsta. Jag springer i princip en mil om dagen. 

Sen skulle jag vilja ha mattips till en kille (25 år) som har problem att lägga på sig i vikt. Han kommer inte upp i 60 kilo och han äter otroliga mängder, vegetarisk mat. Vid en matbuffe åt han t.ex. två tallrikar fulla med mat, berglass med mat. Hur ska han öka i muskel- och fettmassa? Finns det något proteinpulver? Han vill väl åtminstone komma upp i 65-67 kilo. 

Han får räkna ut sitt dagliga behov av energi och lägga sig på ett överskott. 2 gram protein per kg kroppsvikt är ett bra mått att hålla.
  • Studentpappa
    Illusion skrev 2015-07-17 17:52:08 följande:

Måste bara säga att asics löparskor (gel) är väldigt bra. Fick problem med benhinnorna när jag kombinerade badminton och en hel del löpning. Med dessa skor existerar dessa problem inte längre, som bortblåsta. Jag springer i princip en mil om dagen. 

Sen skulle jag vilja ha mattips till en kille (25 år) som har problem att lägga på sig i vikt. Han kommer inte upp i 60 kilo och han äter otroliga mängder, vegetarisk mat. Vid en matbuffe åt han t.ex. två tallrikar fulla med mat, berglass med mat. Hur ska han öka i muskel- och fettmassa? Finns det något proteinpulver? Han vill väl åtminstone komma upp i 65-67 kilo. 

Några tillägg, min telefon har fått spader så det går knappt att skriva.

Proteinpulver kan han börja med när han lärt sig sköta kosten. Problemet med tunnisar (jag är själv tunn så det är inget påhopp) är att många tror sig äta mycket. Men sett över dygnet är det lite, äter han mycket frukost eller är det ett bortprioriterat mål? Sånt spelar stor roll, 4 ägg och en liter mjölk om dagen är ca 70-80 gram protein och kanske 600 kCal. Jag väger 85 och äter ca 3000 kcal per dag men jag är äldre också, som ung behövde jag mer. Att vara veg och vilja bygga muskler känns som att pissa i motvind så han behöver läsa på.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!