Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2015-07-17 22:25:58 följande:

Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.

Med lättmjölk - 200, jag brukar (kanske slarvigt) räkna ägg ~10g. Anledningen att jag tycker man ska lära sig om kost innan kosttillskott är för att många kids tror att tillskott är viktigare än mat och träning och nödvändigt för resultat vilket det givetvis inte är.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-07-18 08:09:12 följande:

Mm, men har man problem med låg vikt bör man inte välja lättmjölk.

Ägg innehåller knappt 7 gram protein/st, så jo, lite för avrundat uppåt. Jag känner ju mycket väl igen problemet med att inte kunna äta tillräckligt. Jag tog mycket tillskott i början, medan jag vande mig med matmängderna och att möta mina macros. Nu har jag i princip fasat ut PP, tar det om jag äter något som är lågt i protein (t ex palt). Det är ju givetvis inte nödvändigt för resultat, men det kan vara en hjälp för att få resultat om man är en kronisk underätare.

Jag vägde ett ägg nu på morgonen och med en proteinhalt på 12,3% och 70 gram så hade iaf det ca 8,6 g protein. Men jag äter stora ägg.

Klart han inte ska dricka lättmjölk, jag kände mig bara dissad
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-07-18 09:22:52 följande:

Ägg innehåller 12 g protein per 100 gram brukar man räkna med, så jo, det stämmer ungefär. Ett medelstort ägg väger ca 50-60 gram, själv äter jag granngårdens hemmaägg som är små. Men är man full vegetarian och inte lakto-ovo spelar det ju ingen roll.

Nej då är det väl bara grönsaker som gäller och det borde vara rätt jobbigt. Men tur att grabben är liten.
  • Studentpappa
    Studentpappa skrev 2015-07-18 13:13:54 följande:

Nej då är det väl bara grönsaker som gäller och det borde vara rätt jobbigt. Men tur att grabben är liten.

Lätt överdrivet
  • Studentpappa

Pass 88

Backintervaller ikväll igen, lokala slalombacken. 5 vändor 80m höjdskillnad enligt runkeeper per vända. Totalt döda ben och det gick rätt kasst, snittpuls 160 och max 174.

På lördag är det 10km hinderbana av enklare variant. Dock över 250 anmälda så det ska bli roligt, ska träna cf imorgon sen blir det ett par lättare löppass i veckan och inget mer innan tävlingen.

• Studentpappa

Pass 89

Mongotungt Crossfitpass idag. Avslutande b-c delen tog 48 min nonstop. Sliten i kroppen och nu blir det mycket mat och vila i några dagar.

• Studentpappa

Pass 90

Vilat och ätit i dagarna två. Tempopass ikväll och försökte verkligen trycka på, 3 km i 4:35min/km. I helgen är det 10 km hinderbana och helgen efter springer jag stafett 3 km. Då är målet under 13 min. Hoppas på en bra rygg så ska det vara möjligt. 

• Studentpappa

Pass 91

Löpning i skogen, delvis på stig och delvis ingen stig alls. 9 km 5:42min/km. Vila imorgon sen tävling på lördag!

• Studentpappa

Pass 92

10km terränglopp, kul tävling men så jävla mycket jobbigare än vad jag trodde på förhand. Det var mycket vatten och en del träsk, det var värst. Visste inte om det skulle bära eller plumsa varje steg, ramlade några ggr och det tog rejält på krafterna.

Tid 1:19, vilket är ca 30 min mer än normalt på asfalt, 36 av 49 tävlande på 10km herrar, var iaf inte sämst

• Studentpappa

Pass 93

Crossfit

A teknik pullups

B Powerclean + frontsquat + jerk 8 set på 16 min 50-60-70 kg

C thrusters, burpeeboxjump, marklyft 21-15-9

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!