Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

KOrta pass ja.. JAg älskar lååååånga pass Och korta med Ifs. Personligen tror jag på att mixa! Bra med långa sega pass ibland (ffa föra tt lära kroppen använda fett som bränsle och på så vis flytta fram "väggen")
    Mitt Cardiopass idag blev ju ganska långt: 4,7 km löpning på strax u nder 30min + 1h spinning. Där jag valde att ignorera att det finns "uppvärming" i början. Körde mao på, jag var ju varm.. Kör ofta  ett par km på löpbandet -snabbt, för att öva tempolöp -innan skivstång/intervall pass. Det ger mig ett pass på dryga 90min. Gillar eg pass upp mot 2h, men sen kör jag ju löppass på 45 min vissa dagar med.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-10-31 23:48:48 följande:
    Jag tror inte på långa styrkepass. Max 45-50 minuter. Gärna 25 minuter (om man tränar styrka 4-6gg/vecka i alla fall). Om man inte kör MYCKET tung styrketräning, som kräver ganska lång vila mellan varje set, förstås. Men det gör de flesta inte.Drömmer  Kondition är ju en annan sak. Där kan det vara bra att köra ett kort och intensivt intervallpass ena dagen och ett längre och lugnare pass den andra. Att däremot spendera ett par timmar med träning i gymmet per pass är inte effektivt för de flesta. Men sedan betyder det ju inte att man inte gör det ibland. Inte minst om man går på ett par klasser. Många går ju på en konditionsklass och sedan en styrkeklass. Eller en styrkeklass och en yogaklass efter varandra t ex. Men det betyder ju i o f s inte att det är något som ger de bästa träningsresultaten och den minsta skaderisken. Om det nu är det man är ute efter.

När man jobbar med träning spenderar man ju åtskilliga timmar i veckan i gymmet och med träning. Men det sliter ju också på kroppen. Och de flesta amatörtränare är ju ute efter att bygga upp kroppen och inte slita ner den, med skador och annat som följd. När jag jobbade med träning betydde det att jag spenderade ungefär 20 timmar i veckan på aktiv träning (klasser jag höll i, egen träning, koreografinötning, PT med klienter som vill ha en "träningskompis" etc.). Sedan lade man ju till mer passiv träning varje dag i form av demonstrationer, assisted stretching på PT-klienter, allmänt "gymunderhåll" i form av att ställa undan vikter och redskap etc. Och så brukade jag mig till jobbet (och ofta ifrån) till fots. Raskt - eftersom jag hade bråttom. 1-2 timmar av det, om dagen. Man brände en del, kan jag säga.
    Fördelen att man kan äta precis vad som helst utan att det syns..
    Ja, just så menar jag: Varierad längd.. JAg kör ju korta pass tex snabblöp ibland och långa, sega historier ibland. Sen kör jag styrka eg för att orka med att löpa och inte skada mig typ. Spinning etc är för mig variationsträning för att det blir kallt osv ute.. Och för att inte tröttna/minska skaderisk osv. JAg gillar ett "snabbpass" i gymmet innan konditionspass, då är jag effektiv och gör det jag ska. Annars blir jag lättgående och drar b enen efter mig för att det är halvtrist... Ska nu få en ny instruktion med en superB instruktör som ahr lovat mig en massa funktionella bra övningar! Kul!
    Sen cyklar jag t jobbet i de flesta väder bvilket tydligen ses som "duktigt" men det tar bra mkt längre tid för mig att åka kommunalt + att det ofta är trångt, varmt och jag blir i coma av det. Cyklar jag piggnar jag till och orkar med dagen bättre. Men det klart att det blir 2mils trampande om dagen -det ger ju en viss grundträning det med. Och förbränning...

Idag blir det SkivstångINtervall! Och, evt "snabblöp" på bandet. Och återgång till gainomax efter träningen, dom tog slut och på bara EN vecka lyckades jag gå ner i vikt *sur* Det lär så inte var afett jag har tappat. GAH! Och det är svårare att lägga på sig muskelmassa igen, än fettvikt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Mölade på vikter t MAX på passet idag. Kände mig GRYM! Rockade fett. Eller nå´t.. Det gick iaf mkt bra 3km på bandet innan passet vart en  bra mental laddning. Solariet och bastun efter en underbar nervarvning. 4 mackor, en tallrik fil m banan flingor och russin senare lockar sängen!

• MissKaos

Genomförkyld...
    Vaknade, och det var dessutom punka på cykeln.
    Strumbyxorna pajjade.
    Skitdag!
    Det är ju fint väder (dvs + och inte ösregn) för en löprunda *sur* Vila både igår och idag. Gick hem sjuk igår... På jobbet idag. Japp, farbror Luther på en axeln och morsan på andra. Vem  är värst? huvudvärk, ont i halsen, ont i musklerna och matt...

Nåja- hoppas på att bli frisk i dag -jag vill träna imorgon

• MissKaos
    godisgrisen skrev 2011-11-03 08:39:18 följande:
    Då får du ligga på soffan och plannera morgondagens träningspass då
    Krya på dig!
    Sitter och lider på jobbet. Och beklagar mig... HAr dessutom glömt att ta med mellis. Funderar på att rusa ner på pressbyrån och handla min nya favorit: Keso mellanmål med chasew/torkad frukt.
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-11-03 09:51:20 följande:
    Jag följer er, men jag tränar inte. Sittet och let när jag läset vad misskaos skriver. Inte för att det är kul att vara förkyld, men du skriver så kul

Trevligt om man iaf kan roa någon mitt i eländet.
    Jag kör ibland Spinning på fredagar. Och ca 1g/månad är det en jättekul instruktör som kör Activioklass. Och VARJE gång lyckas jag få ngn skit ås jag inte kan köra på max! Jag älskar annars intervallträning, spec pulsövervakad då kan man verkligen köra skiten ur sig.

Men, jag kanske får gradera ner till Sjuksymnastiken, solariet och en ordentlig bastu. Om jag mår såhär är cardio uteslutet. 
  • MissKaos
    Tessou skrev 2011-11-03 16:01:49 följande:
    Har inte tränat sedan i Måndags kväll - har varit magsjuk.... Kräks Hade tänkte träna imorn, men vette 17 om man orkar - är helt slut i kroppen..... Ska iaf jobba imorn igen, får se om man blir piggare av det och orkar träna!
    Om inte, lär jag få lite ''träning'' på Lördag iaf - för då ska jag ut å ''festa''! Skriver ''festa'' eftersom jag är nykterist  - men att skriva ''ut och dansa'' låter som att man är en pensionär....
    Äh, jag gillar med att dansa nykter

Magjuka är ju helt vidrigt!

Jag mår bättre nu. HAr tråååååkigt. Skulle kunna ge mig ut och springa, men jag ska vila idag med! Så jag inte får lunginflamation eller nå´t mådde ju skit på fm. Men nu på kvällen känns det bättre. Borde ställa mig och stryka med *orka* Borde en massa, men jag kokar ägg istället och ska göra lite kvällsmat. Tidigt i säng! Imorgon blir det träning *längtar* Synd att man måste vara på jobbet. HAde nog kunnat tänka mig att drälla runt på gymmet bra länge annars. Är ju såklart inte 100% så det kankse är tur att det inte blir så. Nåja. Hoppas kroppen tackar för 2 dagars vila med att bygga starka muskler åt mig!
  • MissKaos
    Tessou skrev 2011-11-03 20:19:48 följande:
    Ja visst är det... jag har inte spytt nåt, men det andra räcker gott och väl det med!

Jag tänkte ju börja med mitt proteinpulver 1 November, men vågade inte ifall jag skulle må illa av det - så jag inte klarar av att äta det igen sen. Så jag ska nog börja 1 Januari istället.. inviga det nya året med att bygga muskler!
    Eller så börjar du på måndag...
    Du har ju säkert (tycärr) tappat lite av magåkomman så såfrot du börjar köra igen så kan kroppen nog göra med lite protein..

Själv lurar jag på att gå till apoteket på månag och göra en ny kroppssammansättnignsmätning.. Fick en shysst kommentar ommin "snygga deff" i bastun i tisdags *rodnar lite* Vi ska ha en godisfri helg, så det kunde ju vara skojj att se på måndag..
  • MissKaos

Tränat idag lycka! Sjukgymnastiken + spinning puls. Gick sådär kom inte rikigt upp i puls men det få vara ok  efter att ha varit sjuk.. Kom inte upp i mer än 85% i intervallerna vill upp i 95..

• MissKaos
    Tessou skrev 2011-11-04 19:41:20 följande:
    Vad menas med ''snygga deff''?? Kan ingenting om tränings-språket - jag bara tränar! Var på Combat idag, gick bra men tycker det är läskigt när kroppen gör allt den ska, men att huvudet är som i en dimma...

Ja, eller på Måndag.... fast 1 Januari är helt klart lättast att komma ihåg!
    *s*
    Definition av muskler, alltså att man "tar bort" lite underhudsfett så dom syns. Eller hur man nu ska förklara.

Varför är huvudet i en dimma?

*ler* MInns du inte att börja på måndag?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!