Primrose skrev 2011-12-20 21:56:53 följande:
Jag testade att träna på ett gym nära mitt nya jobb i fredags. Det var ok - men trista konditionsmaskiner (cyklar, löpband och en typ av x-trainer). Jag körde litet på x-trainern, men fotpedalerna var för brett isär för mina höfter, vilket ju gör att knäna "faller in" - inte bra. Mycket riktigt fick jag också ordentligt ont i knäet dagen efter, dvs mitt onda tillbaka (det molvärker allra mest på baksidan, men det kommer "stickont" på framsidan). Sedan var jag också otroligt stel i hela bäcken- höftområdet på måndagen - jag gick upp 04.30 och det tog ungefär 3 timmar innan jag kunde röra mig hyfsat normalt. Suck.
Nu har jag i alla fall fått en bok som jag har beställt. Den tar upp en "anti-inflammatorisk" diet och jag har nu börjat följa den. Jag har inte orkat sätta mig in i olika menyförslag, men jag läser vad man ska undvika och vad som verkar anti-inflammatoriskt. Jag har kört den i 3 dagar och mitt knä och t o m min rygg känns bättre! Slumpen kanske, jag bör ju hålla på ett tag för att se om effekten ökar/håller i sig. Mina fingerleder värker dock fortfarande.
Det jag, framför allt, har gått in för att undvika är socker (inkl fruktsocker, så inga bananer t ex). Och så har jag sett till att få i mig extra mycket ingefära och citron, jag har haft i gurkmeja i olika rätter, ätit rejält med broccoli osv. Jag äter ju sådant här i normala fall, men nu har jag gått in för det litet extra. Det är definitivt lättare att vara strikt när man jobbar.
Låter ju vettigt, ingefära är ju känt som antiinflamatoriskt så även citrus och broccoli. Jag trodde socker mest triggade svamp?
Testat thé på ingefära? (bra hett vatten över färskt, skivad ingefära) jag gillar det, men jag är ju som ajg är
Tränign dårå:
ca 6km. Långsamt tempe.
24/12 löpning med morsans hundar som jag fick DRA med mig tills jag kom upp i skogen och k unde släppa dom. Tröttnade på dom och sprang hem efter ca 7 km.
25/12 vila -en kortare promenad med hundar i snöre och sonen i vagn. Dvs, på vägen. Gillar mest att ta med hundarna i skogen.
Total löpsträcka för veckan endast 30km, och ett skivstång + ett styrkepass
26/12 (dvs idag) blev det 3km på bandet + skivstång + 5km tempo/intervaller på bandet.
Imorgon är det inplanerat långlöp. Och REA
Helgen har