Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Busfröt skrev 2012-01-09 09:15:34 följande:
    Går in i v 35 nu å grymt glad att jag fortfarande kan träna på. Springer inte mer än 3 km åt gången nu längre eftersom jag får sammandragningar som gör riktigt ont om jag försöker längre, men har fått bli lite mer gymmande istället och funderar även på att simma lite nu sista veckorna. Insåg här om dan att det jag längtar absolut mest efter förutom lillen då är att kunna springa riktigt igen, dra ut på ett långpass eller ett rejält intervallpass. Tur vi var och köpte en fin Urban Jungle igår ;)
    Jag gick på vattengympa, det var ok! Slutade träna 2 v före bf, pga en förkylning. Mådde mkt sämmre när jag slutade motionera -då sammlades det plötsligt vatten i kroppen. Direkt efter förlossningen blev det barnvagnspromenader (när man kunde igen) och efter efterkontrollen började jag med anpassad träning på sats, mamma-baby. Det var både kul och effektivt.. Sen körde jag på med bodybalance eftersom jag hade en instruktörsutb inplanerat och så började jag instruera spinning igen efter ca 3månader. Tror inte jdet  hade gått om jag inte hade tränat under graviditeten! Men jag mådde oförskämt bra

Löprundan idag blir inställd, det blir skivstång samt en tur på bandet istället. Snöstorm.. Får springa imorgon! Vätskebälte har jag varit och köpt mig, det ska med till Thailand..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tessou skrev 2012-01-09 20:38:34 följande:
    Härligt pass avslutat!

Sambon köpte hem boveteflingor, så imorn blir det gröt och blåbär till frukost! Men det står ''en del'' bovete... hur mycket är det då? Vad har ni för mått på flingor/vatten?
    Ingen aning, jag äter ju andra gryn men dom tar jag 1dl av.

6km löpning och skivstång. Känns i kroppen att jag har/har haft en förkylning. Syns dessutom i spegeln -mindre muskler Skrikandes lagom till thailandsresan (och ja, jag är fåfäng. Har jag haft en snygg deff i ett år kan jag GÄRNA ha den när jag ska i bikinin)
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    godisgrisen skrev 2012-01-10 09:06:25 följande:
    Jag kör 1dl flingor, 2dl vatten och salt, micrar 2-3 minuter (rör om ibland) och sen rör jag i ett ägg när det är klart. Äter med keso, bär och kanel
    Åhå.. Det låter ju som ngt värt att testa! Ägget i gör det hela lite spännande..
  • MissKaos
    godisgrisen skrev 2012-01-10 11:48:56 följande:
    Jag gillar d

Dagens motion avklarad en timmes PW, börjar få lite träningsvärk från passet igår, lovley
    Nice!

Här ska snart löpkläderna på. Borde köra på med ett långlöp idag men efter att ha varit snorig ett tag vet jag inte om kroppen vill vara med om det! Kan bli en kortare, långsamm runda uppe i skogen istället. Fårse hur det känns när jag kommer ut! Träningsvärk sedan i går här med. AJ, men skönt-aj
  • MissKaos

11km löpning, 64min. Sen sa kroppen STOP och jag känner mig som om jag har blivit inkastad i en vägg typ. SUR, hade nog tänkt mig 3km till. Nåja, det är en dag imorgon med.. Tror jag är lite lätt övertränad. Det lär väl reparera sig -vi ska på semester snart.. Kommer träna (såklart) men "light" versionen av att träna. Måste ha en "viloperiod" nu känner jag. Ska ta en vecka UTAN löpning och bara Yoga och vattengympa ngn gång.. Tror jag

• MissKaos

Öm i mitt knä igen *sur* gjort fel så jag hade inte bokar sivst idag, utan igår.. Det får bli en tur t gymmet ändå. CT ist för springa och sjukgymnastik för benen samt coreträning dårå.. Får duga! Är stoppmätt bara, köpte lite för goda frallor igår.. Mao, strax dax att dra!

• MissKaos
    Scratchy skrev 2012-01-12 20:14:14 följande:

Vad är bäst för kroppen när det gäller återhämtning när man ska styrketräna upp sig i vikt?

1. Två pass i veckan där man tränar hela kroppen.

2. Fyra splitpass i veckan?

Att bara köra två pass låter ju hela kroppen vila längre tid mellan passen, men splitpassen ger väl mindre skada på muskeln att återhämta sig från och det borde bli lättare för kroppen som helhet.

Kanske lite förvirrad fråga, men om någon förstår vad jag menar så vore det intressant med ett svar. =P

Jag hade kört 4 pass. Och sett till att ända upplägget ofta! Samt varierat med tex några veckor tung träning, sedan ngn vecka med lugnare träning. När jag försökte bygga körde jag ca 5-6pass/vecka. Det kan man göra om man splittar kroppen. Beror ju lite på din träningsvana med. Sen la jag in perioder med tex pyramidträning och perioder med få. tunga reps och ngn kort periode med Bodypump ist. Glöm inte stretcha! Kanske kan vara värt att ta hjälp av PT eller dyl..

Dagens pass:
    15min CT (uppv)
    styrka focus ben/core (körde dock genom hela kroppen)
    5km löp
    15min CT
    stretch

Hade planerat längre löpning, men mitt knä Demon NU känns det ok hoppas på ett kunna springa långpass som planerat imorgon. Tid spelar ingen roll
  • MissKaos

13km 1h27min. HADE velat få till 2km till. Men nöjd ändå, känner av knäeet men det fungerar bra i lågt tempo!

• MissKaos
    Kalasbraigt skrev 2012-01-13 19:55:47 följande:
    60 min spinning plus mage och rygg! Yay :)
  • MissKaos
    Beckaa skrev 2012-01-13 18:45:46 följande:
    Igår blev det oplanerad vila på grund av allmän deppighet. Idag var det nya tag med 60 minuter hopprep, effektiv tid, sjukt effektiv cardio utan att behöva lämna vardagsrummet *tipsar*

Imorgon överkroppspass och söndag cardio igen. Så veckans vilodag blev omplacerad bara...

Ha en skön helg tjejer!
    Tessou skrev 2012-01-13 19:47:07 följande:
    Här blir det ingen vila.... är som besatt!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!