Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Knepigt brukar ju gå att lägga in filmer direkt.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-09 21:13:19 följande:

åja.

Idag har jag varit riktigt nära att skada ryggen. Glömde droppa i en power clean(eller det skulle bli en squat clean men kom inte så långt). Lyfte lite för tungt och glömde helt enkelt bort vad jag skulle göra..... Det sa typ "knaaaaak" i ryggen. Men det känns ok fortfarande. Det var Squat clean på 45kg. 

5 Muscle Clean + Press, 50% 1RM | 20 kg 5 Muscle Clean + Press, 50% 1RM | 20 kg 5 Muscle Clean + Press, 50% 1RM | 20 kg 3 Power Clean & Push Jerks | 20 kg 3 Power Clean & Push Jerks | 25 kg 3 Power Clean & Push Jerks | 30 kg 1 Squat Clean | 35 kg 1 Squat Clean | 40 kg 1 Squat Clean | 40 kg 3 Front Squats | 40 kg 3 Front Squats | 45 kg 1 Front Squat | 50 kg

Ja det är lätt att man gör bort sig om man inte tänker efter. Jag hade inte en tanke på att jag skulle bomma en stöt då jag "bara" skulle upp på 85 så jag slarvade med att plocka undan vikter. Hade jag inte hunnit backa någon dm hade säkert jag kunnat skada smalbenet på riktigt. Alternativt om det varit mer vikt på hade väl benet gått av. Riktigt klantigt och ett bevis på att man bör ha mer respekt vid lyften.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-09 22:37:55 följande:

Ja man ska ha respekt för lyften helt klart! Tur att det gick bra med dig. 85 är rätt tungt faktiskt.....

Vi ska bygga stötboxar som han har på filmen så är ju detta inget problem vid överstöt iaf. Man sparar även en del på utrustningen vid dropp eller bom.

Min föräldraledighet går sådär om jag ser till ledighetsmässigheten. Jag har hittills jobbat någonting varje dag sen jag slutade, stor nackdel med att ha jobbet med sig överallt som det är nu för tiden som tjänsteman och sedan min egen oförmåga att säga ifrån. Jag tycker visserligen att det är rätt dålig stil av alla som inte respekterar att jag är ledig också även fast dom vet om det. 
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-05-10 12:27:42 följande:

Jag antar att de ringer till dig, ett tips då är att ställa in telefonen så att de samtalen inte går igenom. Sedan tycker jag att du ska säga nej, du "jobbar" med det bästa i ditt liv och de är värda en pappa som inte pratar i telefon som tar deras pappa ifrån dem. Jag har ett aktivitetsband som är kopplat till telefonen och jag tycker det är lättare att neka samtal på det eftersom det kan jag inte svara på. Suveränt när försäljare ringer.

Jag kommer inte ihåg vad du jobbar som, men de måste faktiskt respektera att du är ledig om det inte är superviktigt.

Det är mest mail faktiskt och jag får givetvis skylla mig själv att jag läser dem. Men om jag inte gör det så börjar det ju ringa istället och det är sämre. Nu sätter jag mig och svarar när dottern sover, så det påverkar inte min tid med barnen men det blir sämre städat här hemma...

Jag har autoreply att jag är ledig men det verkar inte hjälpa, sen är det krångel med fakturor och pengar som det varit en hel del så köper inte cheferna att jag inte svarar heller. Cash is King heter det visst :P
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-10 14:57:50 följande:

Jag var online hela föräldraledigheten, men det var mest i starten som jag fick endel jobb. Det går till sig det där...

Jag hade hursomhelst full lön så tyckte det kändes helt ok att skicka endel mail vidare och ibland svara.

Haha ja då är det ju svårt att säga nej känns det som. Jag har 10% föräldralön, hur hittar man någon som betalar 100%? Ligger med ägaren?
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-05-10 13:17:15 följande:

Hoppas verkligen att du bokför all til och sätter upp det som övertid!

Jag har en postit lapp som jag skriver tiden på. Satan om den försvinner
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-10 15:25:18 följande:

haha... kan man kanske tro... Nej, jag är väl bara så oersättlig?

I Norgen så väljer man 100% eller 80% beroende på hur länge man vill vara ledig. Om man väljer 100% kan man ändå vara ledig lika länge men då "obetald" man tjänar på det... 100% är upp till en viss gräns, som jag ligger en god bit över men jag har en privat arbetsgivare som var schysst...

Att vi släppte dealen med Volvo och Norges olja alltså, jag kan inte förstå! Eller att dom överhuvudtaget fick bli självständiga..
  • Studentpappa

Pass 49

A.
    5 varv:
    1. TGU upp + Press + Windmill + Press + TGU ned (gå så tungt som möjligt)
    @14 kg lite ringrostig teknik på TGU
    2. Skin the cat 3 reps (i lämplig progression/ROM)
    3. Reverse leg lift progression 6-8 reps
    4. Sissy squats 6-8 reps (viktplatta mot bröstet vid behov)
    5. Step ups 5+5 reps (2 KB front rack)

B.
    Back lever progression 10 min (i ringar eller stång)
    breakingmuscle.com/bodyweight/how-to-build-up-to-the-back-lever

C.
    Deadlift
    Pyramid:
    2,4,5,4,2 reps (vila och tempo fritt, gå så tungt som möjligt i varje set)
    Färre reps  våga gå tyngre!
    Var upp på 140 kg utan känningar i ryggen!

D.
    5x
    Hip truster 8 explosiva reps (ryggliggande på golv)
    Körde på 50 kg
    Direkt efter:
    10 steg 2 KB front rack walking lunges (maxtungt)
    Vila 90-120 s
    2x24 kg kettlebell

E.
    3x
    ammap (10 meters sträcka)
    OH carry 2 KB Front rack carry 2 KB + Farmers carry 2 KB
    2x16kg kettlebell gick 28 m x 3 per Complex, 24 var för tungt men 16 var
    egentligen för lätt men vi har dåligt med kbs.

I ETT set går du först så långt du kan med 2 KB (de tyngsta du kan kontrollera/stabilisera över huvudet)
    Därefter plockar du ned dem och fortsätter gå i front rack hold. Vidare till farmers carry.
    Notera antal meter per övning.

Vila fritt mellan seten. Vila gärna länge; enormt utmattande set för kroppen och nervsystemet.

Roliga pass hittills, men jag blir inte särskilt trött så jag kör antagligen för lätt.
  • Studentpappa

Pass 50

Fortsätter med min nya programmering, roligt! Körde bänk för första gången på säkert ett år. Smalt grepp och 4x75 gick rätt enkelt. Kanske klarar 100 kg ändå

• Studentpappa

Pass 51

Marklyft: 150 kg satt lätt idag trots tung stege innan. Ingen känning i ryggen.

Teamwod 2 pers den som inte kör håller hela tiden en 24 kg kb i händerna 3 varv av:

30 Kbswing 24 kg

30 burpees

400 m

30 Marklyft 80 kg

30 fällkniv

Längesedan jag var så knäckt

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!