Inlägg från: Margaux |Visa alla inlägg
  • Margaux

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2015-10-06 13:19:49 följande:

Ja, man får lära sig att älska processen. Det måste få ta tid och när man redan är smal borde målet vara att ha mindre fluff på bibehållen eller ökad vikt. En viktnedgång kommer egentligen bara att leda till att man blir en mindre version av sitt nuvarande jag. Jag har lite för bred midja, men tappar jag vikt så kommer jag också att tappa muskelmassa kring rygg och axlar som kan balansera det.

Jag tänker en viktökning på ca 3 kg till kan vara bra för mig. Till 68 kg mot mina 179cm. Jag ÄR smalare runt midjan nu men det går lite trögt tycker jag. Är däremot bredare om både lår och axlar. Hur som helst är jag stark och det är helt otroligt upplyftande och självförtroendebyggande! Gjorde 25 pull-ups idag och det hade jag bara kunnat drömma om för ett halvår sen.
  • Margaux

Har ni råd att köpa tjänster som matkasse och städning är det guld värt... Samt utöka tiden för den största på förskolan. Om ni har gym med barnpassning så tycker jag tom att du ska skicka dit din tjej. Även om hon är trött och sliten så är det ju en fin mental paus att få träna lite och duscha ifred....

Annars kan ni kanske be mor eller farföräldrar att komma och hämta barnen kl 09 en lördag eller söndag så går ni och lägger er igen. Även om minstingen ammar så bör man kunna få ut i alla fall 2h med hjälp av majskrokar och lite banan....

• Margaux

Jag tog paus från träning idag. Var helt slutkörd efter igår....
    Det var marklyft, push-press, pull-ups och löpning i trappa med sandsäck. Blev helt knäckt!
    Förvånansvärt fresh idag men bestämde mig för vila ändå. I morgon tänkte jag ta igen med både ett pass på gymmet och simning på eftermiddagen...

• Margaux
    Studentpappa skrev 2015-10-07 19:44:57 följande:

Vi köper fönsterputsning, men hon är så jäkla petnoga med städning så vi har pratat om det men hon skulle ändå aldrig tycka att det är bra nog om någon annan gör det. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Vi har två damer som kommer varje fredag! Bästa dagen i veckan, det är sååååå skönt att komma hem till helg och rent hus!

Vi har provat många olika matkassar och nu har vi en som är 90% eko och jättebra! Väldigt bra råvaror och jag tycker det är så skönt att slippa hitta på och springa i affärer....
  • Margaux

Mina barn är 2 och 5 och vill gärna gå på minisats... Så då kan jag gå på pass och mannen springa en mil...
    Igår var jag på puls och core efter en fuktig och väldigt kort natt. Väldigt tungt blev det!

Jag brukar träna tabata hemma med barna. Det är jättekul. Lite besvärligt med push-ups då tvååringen gärna klättrar på mig. Men rätt mysigt!

• Margaux

Idag var jag på ett tabata baserat crosstraining pass. 8*20 sek på 8 övningar. Det blev tungt.....
    Rätt sliten nu!

Så fick jag nya skor i posten idag: Reebok Nano 5.0 i orange och röd!! Längtar tills i morgon när jag kan prova dem......

• Margaux
    Maggot skrev 2015-10-27 08:38:36 följande:

Tjena nu hänger jag på här :)

Jag har styrketränat ett bra tag (började med maskiner, nu nästan enbart fria vikter) och har följt den här tråden från och till ganska länge.

Tidigare hade jag en ryggproblem (ländrygg) så vissa övningar funkade helt enkelt inte (plankan på tårna, situps och liknande där svanken kan vara rätt utsatt).

Efter ett par månader med stabiliserande övningar för mage/rygg, yoga, mycket fokus på att mjuka upp höftböjaren och baksidan av kroppen så är jag i princip helt fri från ryggvärken.

Något som var sjukt roligt var att jag spontant testade att göra situps igår, och det var nema problemas och jag blev lite chockad över hur lätt det var.
    Jag har inte ens försökt mig på det på flera år så där ser man vad kompensationsträning kan göra.

Jag skulle gärna ta emot tips på riktigt bra magövningar, som syftar på styrka och sure, kul med slimmad midja men jag vill stärka bålen både på insidan och utsidan. Är medveten om att ryggen inte får tappas bort här, men där tycker jag fasen att det är ännu svårare att hitta variation på övningar.

Någon som har tips?

Bra magövningar är v ups, butterfly situps och toe to bar om du orkar det... Jag kommer inte helt upp än men närmar mig. 
    Så är planka med rotation bra, dvs stå i planka på händer och ta och rotera den en armen upp i luften. Byt osv. Mountain climbers tar också en massa core och mage.
  • Margaux

Jag tränar på cleans och har oförskämt mycket blåmärken... Både på bröstet och under knäna.... Tur att det inte är shorts säsong....

• Margaux

Kan absolut inte säga att det är överdrivet mycket streching innan.... Borde jag det??
    Men efter så har jag fått lära mig flossing och annat konstigt..

• Margaux
    K grrl skrev 2015-10-31 20:20:47 följande:
    Öva på frontböj med olympiskt grepp, då blir det väldigt naturligt att låta stången landa rätt.
    Vad ska jag googla på för att fatta vad du menar?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!