Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Finns det nånstans där man kan läsa om vad som räknas som dåligt, normalt och bra tränad? Jag vet att det finns sånt för kondition, men för styrka? Jag är inte ute efter ett test utan  t ex vilken vikt som räknas som normalt för biceps utifrån kön och ålder. Tester är nog bra, men jag kan inte göra alla övningar och då blir det inte så bra.

Idag testade jag mina nya hantlar och det var skönt att kunna lyfta lite tyngre.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-14 19:21:59 följande:
    Biceps är ganska orelevant för att mäta fysisk form. Det finns andra måttstockar som ger en bättre bild av din kapacitet.

Max antal armhävningar, benböj, situps etc. Generella åsikter inom gymvärlden är annars att kroppsvikten är ett bra värde att utgå ifrån. Klarar du din kv i bänkpress är du skaplig, 1,5xkv är bra 2xkv riktigt bra. För marklyft är 1,5 hyfsat 2 bra och 2,5 riktigt bra. Benböj har väl samma skala som mark.

Jag är som mitt nick antyder man men jag anser att detta bör kunna appliceras på kvinnor också då ni oftast väger mindre, men jag kan såklart ha fel.
    Biceps var bara ett exempel, jag menar överlag vad som anses vara dåligt, okej och bra att orka lyfta för olika muskler. Det är ju så olika vad man orkar lyfta beroende på vilken muskel man använder och det jag är ute efter är lite koll på mina svaga och starka punkter. Jag är i slutet av en rehab av mer eller mindre hela kroppen.

Du menar alltså att jag som 40+ kvinna är skaplig om jag lyfter 105 kilo i marklyft då jag väger ca 70 kg? Då kan jag bara konstatera att jag har lååångt kvar. Fast det är visserligen muskler som jag fortfarande rehabtränar, vågar inte belasta dem så mycket än. För ett år sedan klarade jag knappt att stå, så jag är nöjd ändå.
  • Wilowa

Intressant diskussion jag fick igång.

Nu fick jag lite bättre koll, men vad jag egentligen är ute efter nån att snegla på. Jag tränar hemma och då är det svårt att snegla och jämföra sig med andra.

Jag är egentligen ingen styrketränare, men har tvingats till detta för att min kropp ska fungera. Mitt huvudmål är egentligen att bli så stark att jag kan börja träna annat och så länge jag har behov av rehabövningar är jag inte tillräckligt stark...och hur långt måste jag för att vara stark nog? För att uttrycka mig enkelt så är mina svaga punkter höfter, axlar och nacke...där det sitter fast "saker" på bålen helt enkelt.

Jag kan t ex inte springa än, alla försök har resulterat i yrsel och en dyr nota hos kiropraktorn. Däremot har jag inga problem att åka längdskidor...och tack och lov inte slalom annat än i svarta pister.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-15 06:51:19 följande:
    Men kan du göra armhävningar? Det är ett enkelt mått och det finns tabeller för det också. Det finns säkert någon bra måttstock för plankan också, men det bästa är väl annars att tävla mot dig själv, anteckna dina resultat och följ utvecklingen.

www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=227
    Armhävningar går så där, funkar bäst om jag gör dem stående. Plankan går inte alls.

Alltså jag är inte ute efter att tävla eller följa min utveckling, den biten har jag koll på, utan mer ett mått på vart jag kan tänkas vara på väg. Ser jag en vältränad tjej lyfta x antal kilo, så vet jag att det anses vara bra osv. För att överdriva, är man vältränad när man lyfter 5 kg på biceps eller 30...eller ännu mer? Jag har inte en aning. Jag är liksom slalomåkare, inte styrketränare.

Ni får gärna berätta vilka vikter ni tar i olika övningar och hur många reps och set.
  • Wilowa
    K grrl skrev 2014-10-15 18:38:58 följande:
    Hur mycket vikt man tar säger ju egentligen väldigt lite, i alla fall om man som jag tränar flera övningar på samma muskelgrupp under ett och samma tillfälle. Det är stor skillnad på om en övning ligger först eller sist i ett program. Men...

Jag tar 22,5 kg i militärpress, 10 x 4. 
    Samma vikt i bicepscurls med stång, 5-8 x 3. 
    6 kilo i hantellyft åt sidan, 12-15 x 4.
    9 kg i axelpressar.
    12,5 kg i lutande bänkpress med hantlar, 8-10 x 3.
    9 kg i flies, 10 x 3.
    ca 40 kg i breda latsdrag, 12-15 x 4.
    42,5 kg i rodd med stång, 8-10 x 4.
    16,5 kg i hantelrodd, 10-12 x 3.
    62,5 kg i hip thrusts, 10-12 x 4.
    55 kg i marklyft, 10-12 x 3 (5 kg mindre än kroppsvikt).
    45 kg i knäböj, 10-12 x 3 + 50 kg x 5, 1-2 rep.

Står lätt en minut i planka och jägarvila.
    Gör 5-6 dips. 
    15 armhävningar på tå.

Allt med strikt form förstås. Det har jag fått jobba på en del, haha. Det är några exempel i alla fall på någon som inte är så vältränad, men i alla fall lite tränad.
    Är ju, som kanske noteras, vansinnigt stark i ryggen jämfört med i mina ben (och det är inte så konstigt eftersom det är svårare att bygga muskelmassa på långa ben och jag inte har styrketränat så länge, så den här skevheten har jag börjat jobba på först nu).
    Tack! Det gav mig vad jag var ute efter. Du gav mig lexikonet jag behöver för att tolka mina egna resultat och även för att sätta rimliga mål.

Jag försöker följa Olgas bok och då ska man träna tyngre än jag gjort innan, men än så länge har jag inte gått på max vad jag kan...helt enligt boken.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-10-15 19:18:43 följande:

Beror på. Nu är jag intr ikapp efter grav ännu men

Ca 60kg knäböj grunda 3*10

Ca 47kg djupa 5*5

Bänkpress m hantel 14kg/hantel 8*3 bänk m stång 30kg 8*3

Marklyft stelbent 60kg 6*5 på 50 klarsr jag 10*3

armhävningaråpå tå efter bänk 3*10

Tack till dig med!

Nu ska jag passa på att träna innan jag måste åka tillbaka till ishallen.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-10-15 20:09:01 följande:

Sträckte mig i låret snti gen igår på ullared (barmvagn och kundvagn) eller på uppv idag. Körde 1 knäböj.. sen stopp! Fick köra överkroppen bara. Gjprde chins med gummiband. Mål att kunna göra chins helt själv..

Haha! Ullared är ett farligt ställe! Vi campade där i somras och det var en upplevelse. Det har aldrig varit så kul att sitta utanför vagnen och titta på folk.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-10-15 20:14:57 följande:

Dagens samanbrott. En snubbe hade försmå klädernåå gymmet. Magen med hår o allt hängde ut.

jag höll på att börja garva. Fy skämsmössa åå mig!

Jag var med om ungefär samma sak på jobbet idag. Satt och åt mellanmål med barnen samtidigt som två killar monterade grejer utanför fönstret. Ena killen hade värsta hänget och när han böjde sig var jag säker på att han skulle tappa byxorna. Jag fick vända mig bort för att inte börja gapskratta inför barnen.
  • Wilowa

Skrattade lite idag när jag gjorde marklyft och knäböj, men tio kilo på stången. Det är allt långt ifrån vad jag borde ha det. Fast jag vrider mig så fokus nu är att väcka musklerna så jag lyfter rakt...något jag upptäckte när jag började lyfta med stången istället för hantlar eller banden jag har. Känner ju att jag kan lyfta betydligt mer om jag vill, vilket är väldigt positivt med tanke på att jag inte ens klarade min egen kroppsvikt för ett år sedan, då klarade jag bara att stå upp korta stunder.

Jag kommer nog bli kvar i det första stadiet längre än åtta veckor. Att jag ska kunna ta i ordentligt 8x3 känns långt borta i de övningarna. ...och 5x3 ännu längre bort. Fast vem vet, det kan gå fort.

• Wilowa
    K grrl skrev 2014-10-16 04:30:45 följande:
    Fast det är jättebra att du banar in rörelserna först, det är då man ska göra!
    Jo jag vet, jag tänker inte öka på vikten förrän det känns bra. Solig Dock var det väldigt intressant att se hur jag vrider stången, en vridning som jag inte varit medveten om tidigare. Tror jag ska gå tillbaka till basic sjukgymnastövningar parallellt med övrig träning.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!