Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2017-03-05 16:31:34 följande:

Vad är RX?

Innebär att göra en wod utan skalning. T.ex någon ur open som 17.2 där man ska göra 32 bar muscleups, många kan ju inte det och då finns alternativet är göra 32 pullups. Men då är den "scaled" och inte rx. Jag vet inte ordagrant vad rx är förkortning för. Uttrycket är ju inte seriöst använt i någon annan idrott vad jag vet.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Pass 32

Kanske inte räknas då det bara blev bänk..

5x5x70kg, 10x60, 10x50, 10x40

• Studentpappa
    Margaux skrev 2017-03-07 20:47:52 följande:

Osäker på vilket nummer det här är.

Wod

Back squats 10-5-4-3-2-1 till 65kg.

Är helt färsk på back squats, vi körde aldrig det i gamla boxen. Orkar nog lite till, bör börja något högre.

Amrap 2 min *5 2 min vila mellan

300m rodd

Amrap over head squats 25kg

Blev mellan 7-5 ohs per varv

Nära att kräkas efter sista varvet . Förfärligt!

Böj bak är ju bästa övningen, (personlig åsikt) att man kan sakna att böja så mycket alltså.

Pass 33 något inspirerad av 17.1

10 fullswing 32 kg

10 cal AB

20 FS

10 cal AB

30 FS

10 cal AB

40 FS

10 cal AB

50 FS

10 cal AB

Ser ut som skräp när jag skriver från mobilen då det alltid blir en extra radbrytning men jag orkar inte öppna datorn. 50 cal AB och 150 FS 32 kg tog ca 26 min i lagom tempo, tog inte ut mig men blev trött.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-03-07 23:04:31 följande:

Ps. Provade AB idag.... sisådär 10 kal
    Man hann få upp flåsen!

Mitt vad ska man kalla det max antal cal ligger på 311 nu det tog 30 min Testa någon av 4 min intervallerna dom är fina, jag brukar sätta mål att varje intervall ska jag hålla säg minst 500 watt osv. Allt beroende på längden givetvis men man behöver nästan ett mål för att inte gå ut för hårt eller för lugnt. 
  • Studentpappa

Pass 34

12 km 55 min, nya skidor satan vilken skillnad. Jag är helt lyrisk över vilken skillnad i glid och fäste.

• Studentpappa

Pass 35

+8 och slask, idag var det trögt. 7,5km. Igår åkte vi slalom hela dagen. Snart Åre en vecka med familjen, sen bokade jag gubbresa tors-sön i Åre i slutet av april. Är nog bäst knät går till sig snart annars får jag nog protes, slalom är inte direkt optimalt.

• Studentpappa

Pass 36 Dubblar idag med lite disco.

AB 40 cal, Smalbänk 5x5x70, situps 10x10, curl 12x3x20 kg

• Studentpappa

Pass 37
    Fick mitt rehabprogram idag, boxstepup på en typ 25cm höjd, kliv upp med det friska benet och ner med det dåliga. Stegrande antal i 6 veckor.

box-stepup, vadpress, skin the cat och ryggresningar. 

• Studentpappa

Pass 38
    Känner att jag  börjar tappa motivationen att träna då det mesta jag tycker är roligt involverar övningar som knät inte tycker om. Så jag bestämde mig för att Göra om ett gammalt mål från när jag var ung "100 i bänk" jag måste ha något att sträva emot, även om jag kör smalbänk idag. Jag ligger nog inte så långt ifrån 100 kg idag så det kanske går snabbt men då höjer jag ribban till 110. 

Kommer köra två pass bänk 5x5 i veckan där jag ökar 2,5 kg i veckan på det tunga passet tills jag stagnerar då backar jag. På det lätta kör jag 80% av veckans tunga 5x5.

50 cal AB uppvärmning
    5x5 72,5kg
    4x8 strikta chins
    3x5 strikta pullups i 90 graders omvänd vinkel från normalt, peggar ut från vägg typ.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2017-03-19 09:08:26 följande:

Har dessvärre allt för mycket att göra för att ha tid till att hålla uppdaterat här... kort sammanfattning av min nya box(Oslo Crossfit) är att allt är stenhårt. De är inte väldigt bra på att styra skalering och även om jag är rätt bra tränad tar de helt kol på mig. Tränade sist i tisdags och har haft helt handikappade ben sen dess. Nu funkar det igen... typ EMOM med 15burpee Box jumps, sen EMOM 20 wallballs(160 på rappen), sen EMOM hspu sen sen . Jag hinner ju inte ens klart på en minut och jobbar då kontinuerligt. En timme är en timme stenhård jobb. Blöt fläck!
    Nu sitter jag på flyg och ska jobba. Bor på Intercontinental och kör någon typ av tantträning där...

Hoppas dom har vett att periodisera upplägget så det inte alltid är fullt ös medvetslös? Det borde iofs en så stor box som Oslo ha men man vet ju inte. Att träna Crossfit och att träna för att bli bra på Crossfit är ju faktiskt inte samma sak alla ggr

Idag är min första dag på väldigt länge som jag vaknar utan smärta i knät, det har varit smärtfritt i stort sett hela dagen så jag ser en ljusglimt i horisonten. Har du tid att lyssna på poddar när du reser så var denna bra även om det står att den riktar sig till nybörjare så tycker jag det var bra. Martin som är med är coach till Lukas Högberg på Games och driver Crossfit Uppsala sedan länge, väldigt sunda idéer ang upplägg.

www.tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/grunderna-kring-crossfittraening/

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!