Män i amningsrum?
Satt och ammade på NK:s amningsrum idag. Toppen att de erbjuder ett rum där mammor kan sitta ifred med sina små när man är på stan och handlar. Min dotter är bara 8 veckor så jag känner mig ännu inte helt bekväm med att amma offentligt (kanske aldrig gör det men just nu har jag fullt sjå med att få allt annat att flyta rent praktiskt så det är skönt att kunna gå undan lite).
I amningsrummet finns även ett skötbord, så ja det är nog ett kombinerat sköt- och amningsrum. När jag satt där och ammade så kikade en pappa som behövde byta på sitt barn in genom dörren (det var fullt så han gick inte in -men jag reagerade ändå).
Det kändes oerhört märkligt med en man som går in där vi kvinnor sitter med brösten ute (visst man kan skyla men ändå syftet med rummet är ju att få gå undan lite).
En del av mig tycker att män uttryckligen borde förbjudas att gå in sk. amningsrum eller egentligen att det borde fatta det olämpliga i detta själva -men en annan del av mig tänker ju att män som behöver byta på sina barn också såklart borde få göra det och att det är typiskt oss kvinnor att stänga ute männen från "föräldrasaker".
Vad tycker ni? Bör män portas från amningsrum ?? Är jag överkänslig som reagerade på att han kom in i rummet?
Kanske ska tilläggas att det finns en toalett med skötbord precis brevid (kostar visserligen 10 kr att använda den men jag tvivlar på att den pappa som förklarar situationen skulle behöva betala för att använda den).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 20:28
Som vanligt ångrar man lite att man startar trådar här på FL då det är så många som bara ÄLSKAR att missförstå och göra sig lustiga över TS -intressant att det alltid händer här på FL.
Jag tycker dock att ni har gett många kloka åsikter och vill poängtera att mina känslor också är/var tudelade -det är därför jag frågade er hur ni resonerade för att få vrida och vända lite på hur man kan fundera i dessa sammanhang.
Märkligt nog skulle jag nog inte ha samma "problem" med en man (eller lesbisk kvinna med lysten blick haha) som satt och flaskmatade sitt barn i rummet. Det var kanske mest att mannen ifråga bara skulle in och byta vilket han ju kunde göra i rummet bredvid. Men men...
jag inser ändå att lösningen kanske är att jag slänger över en filt och hoppas på att Lillan inte fäktar bort den allt för ofta -att förbjuda män helt från dessa rum blir inte heller helt rätt och ni har rätt i att det inte känns så 2011 att göra så.
Obehaget om män kommer in kommer jag nog ha kvar men det får väl stå för mig och jag försöker nog lösa det så gott det går genom att skyla mig.