• villis

Medryttare - det jobbigaste att hitta?

Måste bara få skriva av mig o gnälla lite känner jag.
    Jag söker efter en halvfodervärd/medryttare till mitt halvblod på 8 år, och idag kände jag hur less och arg jag blev! Det är många som hört av sig, den ena mer oseriös än den andra, men två av de "bra" var ute i veckan och provred, den ena öppnar direkt på gården med frasen" ja jag vet ju inte om jag har nån tid men de kan ju vara kul att prova rida honom" hur tänker man då?
    Jag var övertydlig i texten och via telefon att jag ganska snabbt behöver en stabil, vettig människa som har tid och ork att ta hand om honom MINST 3 dagar i veckan pga en skada jag dras med. Nästa tjej kommer, rider, hästen trivs super med henne och hon tycker han är jättetrevlig, o strax innan hon ska dra säger hon " ja alltså jag har ju ..typ.. en annan häst på g till 99%, så jag kanske tar den, men jag vet inte än hur det ser ut" Jag kände bara att allt engagemang sjönk.
    Han tycker det är jättejobbigt med nya ryttare den första gången vilket dessa två tjejer fått veta innan, så jag ville att de verkligen skulle vara seriösa innan de prövade. så dessa två personer har bara upptagit min tid och gjort det jobbigt för min kille, kan folk inte tänka eller läsa vad som står i annonsen?

Ursäkta gnället här ;) undrar bara om det verkligen inte finns några hästmänniskor där ute som verkligen VILL rida? har andra samma problem?

• Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?
  • Jomialmi
    villis skrev 2011-08-29 21:30:43 följande:
    Jag har hellre en människa som erkänner brist på kunskap o vill lära sig än någon som håller upp en fasad av att kunna massor (har stött på en del sånna) :P man lär sig ju allt eftersom man rider.
    Det jag förväntar mig är att hästen är omhändertagen, att boxen är iordning och att man har en bra kontakt, sen i ridningen så kan man lära sig otroligt mkt på kort tid :)

Jag hoppas verkligen nån vettig kommer snart! :)
    Skönt att höra! Har inte vågat söka än, tror nog det finns många som skulle dissa mig pga dålig erfarenhet. Men när barnen blir större så skulle jag verkligen kunna tänka mig att lägga en del tid på det. Som sagt, älskar att rida. Det är något magiskt med hästar Glad
  • Stor mamma
    Cia o krabaten skrev 2011-08-29 21:25:26 följande:
    Japp, håller med!

och sen när allt väl är igång så får man ett sms kl 20 på kvällen: "du, jag hinner inte åka ut till stallet idag trots allt..." *Morrr!* 
    Då är det ju bara att packa sig iväg, troligen med bebis och allt, och mocka i halv panik innan det kvällsfodras med den obefintliga höpåsen eftersom medryttaren ju inte varit där
    Frimärkssamling ställer till mycket mindre problem...

Haha

Det är en klassiker från två håll. Har haft medryttare till mina hästar genom livet som gjort så. Men även ägare till hästen som har messat mig runt 7-8 på kvällen deras dag med ett typiskt " snälla kan du ta xxxxx i kväll, jag kan inte" Kommer dit o finner att ägaren inte ens varit in överhuvudtaget den dagen.

Surt

• colanappen

Hade jag häst hade jag nog oxå försökt hitta medryttare via kontakter känns alltid säkrare... alternativ satt lappar på ridskolor...
    Har själv varit medryttare i flera omgångar ridit sen jag var 6 och har aldrig stött på några problem... har alltid varit supertrevliga ägare som inte lastat över ngt ansvar på mig i gengälld har jag alltid gjort det jag tagit på mig och alltid dykt upp om jag sagt det (om man inte blivit sjuk förstås)
    Jag skulle älska att vara medryttare igen tyvärr kan jag inte pga av praktiska skäl. liten son och mannen jobbar kväll... :(

• Anna86
    Camilita skrev 2011-08-29 21:20:29 följande:
    Jag har också funderat mycket på att bli medryttare, kollar annonser en gång i veckan och drömmer mig bort hehe.

Har ridit i 8 år, var ca 5 år sedan jag slutade. Så man är ju lite ringrostig.. kan ju inte träningstävla hästen (utan instruktör) men vill jätte gärna rida.

Har tittat efter annonser där man söker en ryttare som inte är ute efter träningstävla/tävla utan skogspromenader, rida i ridhus m.m men det verkar inte finnas. 
    Jag red på ridskola i ca 2.5 år, började när jag var ca 12. I april förra året (10 år senare) så började jag drömma och skickade iväg ett mail men gissade att det inte fanns någon som ville låta en så oerfaren ta hand om deras häst. Det var ju så längesen jag red och det lilla jag hade lärt mig var i princip borta! Så "lite ringrostig" var en rejäl underdrift...

Konstigt nog tog det inte lång tid innan jag fick svar.
    Åkte dit och träffade hästen + ägaren, 6 månader senare var jag hästägare Solig 

Så, jo. Visst finns det hästägare som vågar ge folk chanser, i alla fall om man som jag, erkände att jag inte kunde speciellt mycket men jag ville(och vill fortfarande) lära mig så mycket som möjligt  Solig

Hoppas ni som söker medryttarhäst hittar en och ni som söker medryttare också hittar vad ni söker!
  • Lillsnufflan

Jag har ett måste för en medryttare: han eller hon ska vara ansvarsfull. Övriga egenskaper beror ju mer på hästen. För man kan ju såklart inte ha en 190 cm lång ryttare som väger 100 kg på en liten ponny och det är kanske inte heller lämpligt med en allt för liten ryttare på en jättestor häst. Jag skulle inte ha något emot en medryttare som inte ridit särskilt mycket tidigare om jag inte hade en alltför krävande häst. Jag har haft hand om en del "problemhästar" och dem släppte jag inte upp vem som helst på, i alla fall inte i början. Däremot hade jag en jättefin tävlingshäst som kom till mig för att han inte passade ihop med sin ryttare men annars var han välriden och trevlig. Jag hade en liten tjej som medryttare till honom som inte hade ridit särskilt länge men hon var ambitiös och ansvarsfull och det fungerade utmärkt.

• Awesome

Det är verkligen "nålen i höstacken" att hitta en bra medryttare. Än så länge har jag bara råkat ut för de som tror de kan massor för de gått på ridskola några terminer (nej du kan inte rida mitt stora varmblod som är rädd för kor och crossar i skogen och tro att du ska tycka det är skoj när han hoppar jämfota), samt de som gärna blir medryttare på våren när solen börjar skina och frenetiskt tränar över sommaren för att försvinna utan ett ljud när höstkylan kryper på.

Hos mig behöver man inte lyfta ett finger om man inte vill, bara hästen har det bra och roligt. Men inte ens det duger så nu rider jag mina hästar själv, minst krångel så.

Lycka till med letandet!

• Awesome

Ojoj först nu såg jag hur gammal tråden är, det var inlägget ovanför som drog upp den och jag kollade inte. Sorry!

• villis

hehe vart lite snopen när jag såg att någon svarat, men medryttar letandet är fortfarande lika jpbbigt efter att jag tappat min trogne så ja det rullar på ;)

• Kallebus

Ja, det är med skräckblandad förtjusning man byter medryttare!
    Jag har precis skaffat mig medryttare nr 4 och denna gången var värre än dom andra.
    De andra gångerna har jag kunnat sålla bort stolpskotten redan vid första mailet men inte denna gången.
    Min häst är välriden och tävlas i hoppning men är definitivt ingen nybörjarhäst. Han kan bocka rejält och vet precis om ryttaren går att köra med eller inte plus att han är väldigt lyhörd och inte gillar när man är för hårdhänt eller obalanserad.
    Eftersom de vettiga ryttarna kom på att dom inte hade tid Obestämd så tog jag ut några som lät rätt ok men ack vad jag bedrog mig.
    Den som tog priset kom utan hjälm och riktiga ridkläder men alla gör ju som dom vill. Hjälm är dock ett krav så hon fick låna min.
    Jag tror att det enda rätt människan gjorde var att hoppa av hästen.
    Min sjuåring som är självlärd och rider någon gång i månaden har bättre sits.
    Hon kortade inte stigläderna till en vettig längd, inte tyglarna heller.
    Glappade med handen och hade ingen kontakt alls. Bankade med skänklarna som jag vet inte vad och kunde inte styra hästen.
    Att han inte slängde av henne var ett mirakel (antagligen fattade han att hon inte var riktigt som hon skulle)
    När hon bankade igång honom i galopp och inte hade koll på vart han skulle så satte hon honom rakt på ett litet hinder. Snäll som han är så hoppade han men eftersom det låg travbommar på andra sidan så trampade han på dom och höll på att gå omkull.
    Då var det nog och hon fick kliva av Skrikandes
    Hennes nioåriga son var med så jag bet mig i tungan och sa inte vad jag tyckte. Jag frågade om han ville skritta av och det ville han så vi hade "ponnyridning" istället. Det var det bäste med den provridningen.

Nu har jag äntligen hittat en gullig tjej som verkar funka Glad

Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?