tack .. tydligen är mitt papp-a värde helt normalt !! men hcg vet jag inte , antagligen inte då jag fick en risk på 1:36 ! kanske ska sluta upp med att läsa och bara ...vänta =)
Swea:
Nu är jag verkligen ingen expert men papp-a värdet ska va över 1,0 för att va ok och under 0,4 är riktigt lågt men detta är bara något jag läst.
Fritt Hcg har jag ingen aning om men för mig att det var ganska höga värden? Fick du ingen förklaring?
nope ingen förklaring .... men antagligen högt hcg och normalt papp-a
Swea;
Hittade en artikel där det står att vid trisomi 21 (ds) så är papp-a värdet lågt och Hcg högt jämfört med normala värden. Det står 2 för ena värdet och 0,5 för papp-a.
Vid trisomi 13
hmm... jag har 1 på varje??? HUR kan jag få en risk på 1:36 vid såna värden ? och då va UL inte medräknat då det såg bra ut utan detta baserades enbart på min blodprover
83,7 beta Hcg iU/l motsvarar 2,05MoM så det är där det ligger högt...
Hade du 1,07 på papp-a och det också var angivet i iU/l så motsvarar det runt 2MoM med om jag tolkar det rätt... Och det är 1 som är normalvärdet på båda.... Så det är ju inte alls farligt väl?
aha...tack för förklaringen =) men då är det ju högt ... och inte normalt =( visste ju det men ..måste ju forska lite !=)MÅTTE INTE VÅR BEBIS VARA SJUK =(
Swea: det där värden säger inte så mycket. Det kan finnas massor med orsaker till att de är olika höga och låga. KUB är bara ett sannolikhetstest. Du ska se att allt är bra vid nästa prov.
Jag vet hur du känner. Det är så hemskt att vänta.
ja väntan är hemsk , men vi ska ta fvp på tisdag ! va först nervös för det med tanke på mf risken men det är fantastiska erfarna bra läkare vid lunds universitetssjukhus så jag litar på dom