Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

MissFörstånd skrev 2012-01-03 17:12:00 följande:
    Ett tips kanske. Så mycket så alla skriver härinne kanske ni ska ha en separat bimlista annars försvinner den nog i babblet
    nää jag tycker det är apjobbigt att hålla på att ha massa trådar i gång....
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-03 17:40:59 följande:
    Slemtorsk, jag har använt dessa test när jag försökt bli gravid de senaste tre gångerna (de två yngsta barnen) och de funkar! Så oroa dig inte för det. Jag har precis klickat hem 50 äl tester för 0.99 engelska pund + frakt.
    Det viktigaste tycker jag ju är att de inte ger falska plus..spökstreck efter tiden gått ut kan ju i stort sett alla tester ge.. jag får dock söka på e-bay efter instruktionerna (om inte du har dem) för jag vette katten hur många minuter jag ska vänta *S*
  • slemtorsk i din bralla

testoman som man är tog jag ett till nu i eftermiddags men jävlar vilka kassa kort det blev... ska försöka ta något bättre när mannen försvinner in i duschen....

de är mixtrade med för annars hade man nätt o jämt sett att det var tester *S*

Då och då tycker jag mig skymta en skugga men det är nog bara inbillning

• slemtorsk i din bralla
    Hoppas 2012 skrev 2012-01-03 18:42:06 följande:
    Var precis o gjorde cellprov o BM bekräftade att jag hade ÄL!! :)
    TOPPEN<!!<Då vet vi vad du gör i kväll nu då
  • slemtorsk i din bralla

Dagens test.... tycker mig skymta något, en skugga...kanske..eller inte... på en av bilderna men näää det är väl inget där.. BIM???? troligtvis -6

• slemtorsk i din bralla
    Gummsan skrev 2012-01-04 09:22:16 följande:
    Knasten: det är kanske så att kroppen inte lyckades släppa ägget första gången och gör nu ett nytt försök
    så kan det inte vara för ägglossningstestet ger inte utslag på äggsläpp utan på hormontoppen som föregår släppet...

Den mest troliga förklaringen är att urinen var mer utspädd vid det svagare testet...ett alternativt scenario, men inte så troligt tyvärr är dubbel ägglossning, men de brukar släppa samtidigt eftersom orsaken till ATT de släpper är just stegringen av hormonerna. Så om man har dubbel ägglossning till följd av dubbel stegring brukar det vara längre tid emellan.. men det är ju inte särskilt vanligt...
  • slemtorsk i din bralla
    Gummsan skrev 2012-01-04 10:02:12 följande:
    Jag hade så med min sista dotter Kim. 
    Visste när jag hade äl trodde jag pga ältesten och jag plussade på bim +6
    och då sa läkaren att testen visar innan ägget släpper och släpper inte ägget kan kroppen göra
    ett nytt försök till att släppa ägget... Så sa dom till mig iaf...

Jag tar mina ältest på em inte med morgonurin... 
    fast kroppen pumpar inte ut hormoner två gånger så direkt efter varandra... kroppen kan försöka leverera ägget flera gånger, men hormontoppen kommer bara en gång.
    Pratade med min labbtjej vid ivf:et just om sånna saker.. hon påpekade också att man borde ta 2 ägglossningstester /dag för en del har bara en kort kort stegring på ett par timmar men man ska inte ta tidigt på morgonen eller sent på kvällen utan typ före lunch och sen några timmar efter lunch,

Tar man ägglossningstester på kvällen eller tidig morgon kan de ge missvisande resultat då koncentrationen i urinen ändras allteftersom njurarna arbetar, på kvällen har man ju ätit en hel dag och kroppen jobbar på, på morgonen har kroppen stått stilla och då kan det ge ett "falskt" positivt ägglossningstest.

Ägglossningstesten visar helt korrekt INNAN ägget släpper, 12- 48 timmar innan beroende på känslighet på testet, ett ägg kan inte släppa utan den hormonstegringen, det är som att säga att man jäser en kaka och man kan inte sätta in den i ugnen innan den jäst klart...eller nåt i den stilen. men det är inte hormonstegringen som puttar ut ägget, hormonstegringen visar snarare att ägget är färdigt och slår på kroppens funktion att släppa ägget....lite kort förklarat.

Rent hypotetiskt skulle det kunna gå till så att kroppen försöker få ägget att släppa igen och därmed höjer halten av LH-hormon, men eftersom det kommer från hypofysens framlob så kräver det lite mer än att ett ägg inte släpper för att det ska göras ett nytt försök i höjning. Det är faktiskt så att vi inte ägglossar ibland flera månader /år men trots det får förhöjd LH-halt, vad som händer med ägget då är att det går tillbaka i utveckling och löses upp i kroppen.

Jag tror att den läkare du pratade med uttryckte sig lite luddigt tyvärr eftersom LH-hormonet stegras till en föjd av andra hormonella stegringar i kroppen som via SINA stegringar sänder signaler till hypofysen.
    I början av cykeln får hypofysen i hjärnan en signal att börja producera så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, som gör att äggblåsorna i äggstockarna utvecklas och börjar producera östrogen samt mognar ut ägget
    När östrogenet slutligen nått en viss nivå omkring tio dagar efter första blödningsdagen leder det till en stegring av det luteiniserande hormonet, LH, som också bildas i hypofysen. LH-stegringen utlöser ägglossningen 24 till 36 timmar senare. Då når ägget sin slutliga mognad och frigörs från sin blåsa, vilket kallas för ägglossning.
  • slemtorsk i din bralla
    Liten Léonie skrev 2012-01-04 10:04:19 följande:
    Intressant.. Kan nog va så att man tror att den varit bara för att man får positivt och sen va den i själva verket senare. Bra info {#emotions_dlg.flower}
    ja ägglossningen är EFTER stegringen, 12-48 timmar efter.. oftast i den senare halvan av det spannet, så min endokrinolog tipsade mig om att fortsätta ta ägglossningstester trots att man fått ett positivt utslag och när det inte längre är positivt utan har börjat gå tillbaka så är man troligen närmare -om inte exakt på- ägglossning än när man testar positivt. Men man ska börja ha MER sex när man får det positiva utslaget eftersom spermier lever upp till 7 dygn i slidan
  • slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-01-04 10:28:28 följande:
    Slemmis: shit va insatt du är!! Tack för infon!
    Men vet du om kisset kan va för utspätt så det ger neg trots att man har äl?
    kan väl säga att jag har läst en del biokemi men främst så är jag en jävligt frågvis typ... när jag låg på äggplocket på ivf-enheten så pepprade jag läkaren och endokrinologen med frågor... de var nog lite lessa på mig *ASG*

du har ju inte ägglossning när du testar positivt utan senare, men det bästa är att du alltid, alla månaderna testar vid samma tidpunkter på dygnet och helst med samma förutsättningar (vilket ju är helt jävla omöjligt men man kan ju ha målsättningen) alltså att du ätit och druckit lika mycket vid tillfällena..

Sen ska du egentligen- om man ska vara petig- jämföra förmiddagens tester med varandra och eftermiddagens med varandra..alltså inte alla med varandra.

Då kan man se en trend efter några månader att du kanske testar jättestarkt positivt tisdag förmiddag, sen går det ner tisdag eftermiddag för att gå upp onsdag förmidag igen.... men det kanske över lag är svagare resultat på eftermiddagarna...hängde du med ?????

Min gyn- som egentligen tycker att ÄL-tester är bortkastade pengar.. man ska bara älska på tycker han- sa att för att man ska kunna lita på sina äl-tester måste man alltid använda samma märke och så måste man ha en "testperiod" på 3-4 månader för att lära sig läsa sina ändringar... jag kan nog hålla med honom men sen tycker jag det är kul att testa olika märken av tester också...
  • slemtorsk i din bralla
    splink skrev 2012-01-04 10:24:21 följande:
    Blä, var i kontakt med repro på sahlgrenska nu och min läkare är inte där förrän på måndag. Alltså okej, det är bara fem dagar dit men det är en EVIGHET för mig. Ska börja med proesteron eller vad dom hette direkt efter plus men nu får jag vänta fem dar extra...
    men om du ska börja med progesteron direkt så måste det ju finnas möjlighet att de skriver in ett recept direkt!!

OM du har plussat nu menar jag.. var i cykeln är du? Har du passerat BIM så ska de fixa det.. problemet är ju att de har "julstängt" till måndag.. har också försökt få tag i dem eftersom jag ska planera min nästa behandling och behöver ha lite "riktdatum" så snart som möjligt- ska ut på praktik hela vårterminen..
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester