• Anonym (jaila)

Min abort berättelse,

hej alla kvinnor, tänkte dela med mig av min abort upplevelse, så att fler kan lugna sig själva. Jag var själv tok nervös, orolig och helt uppe i varv eftersom jag inbillade mig det värsta. Eftersom det mesta man läser är skräck historier. Jag hoppas någon tjej eller kvinna kan lugna sig och inte se en abort som världens värsta grej att göra. Utan en möjlighet att fortsätta sitt liv som det är och se framåt. för mig var det ett självklart val. är 21 år, har nyligen fått min fast anställning, hittat min kille jag vill spendera mitt liv med. Det som fick mig att göra aborten var, jag vill göra karriär, jag kommer inom 2år bli chef på mitt företag,min kille ska skaffa sig en heltids anställning, vi ska resa, flytta till större, förlova oss och inte behöva leva med taight budget.

Här nedan är själva abort berättelsen.

i måndags var jag på KA, karolinska sjukhuset på sesam för att på börja aborten. Tog med mig en tjej kompis och kollega för jag vågade inte gå dit med min kille, tänkte att jag och han skulle få skäll.  Fick träffa en läkare som gjorde ett VUL, vaginalt ultraljud. Läkaren konstaterade att jag var i vecka 7+2 och att allt såg bra ut. Dock kunde hon inte se mina äggstockar, men hon skämtade lite lätt och sa, dom är ju där, eftersom du är gravid, men just nu kan jag inte se dom. Efter besöket hos läkaren fick jag träffa en barnmorska som jag tyckte var lite märklig, men jag ställde så mycket frågor jag bara kunde, fick svar på allt och hon frågade hur jag ville göra aborten, hemma eller på sjukhuset. jag har aldrig gillat sjukhus och deras sterila inredning så jag kände mig trygg att göra den hemma. Då kunde jag äta vad jag ville, när jag ville, ligga i sängen och kolla på tv. Sagt och gjort packades alla tabletter i små påsar med text på allt och vilken tid de skulle tas. fick även första tabletten redan där.

Kändes bra med all info i handen, telefon nummer direkt till dem, tider för gyn mottagning och allt för att man ska känna sig trygg. Kom hemoch berättade för killen hur det skulle gå till och han var helt med på hur det skulle gå till och vad som kommer hända. Dagen därpå hade jag ställt klockan på kvart i åtta, både jag och min kille vaknade och slog på tv´n. kände lite motstånd med tabletterna, men vi skämtade om framtiden och våra resor som vi har planerat det här året. sagt och gjort, tabletterna stoppades in i vaginan och två alvedon + 2 diklofenak tabletter ner i magen så var det bara att göra frukost och spela en omgång skip-boo i soffan med pojkvännen. Det tog ca 2 h innan det började komma lite blod, 10 min senare kändes det lite märkligt där nere, gick på toaletten och plooops så åkte ngt som kändes om ett ägg ner i toan och en heldel blod forsade ut. blev lite chockad, skrattade och grät samtidigt pga av den märkliga känslan.

Efter detta fortsatte det att komma ut en hel del koagulerat blod. så fort jag reste mig upp så kom det. Tog smärt stillande med jämna mellanrum för att inte känna så mycket. Smärtan var mest en tryckande känsla långt nere i magen. Medicinen man får är diklofenak, alvedon, stolpiller, samt morfin. hela dagen gick bra, pojkvännen lagade mat, spelade skip-boo med mig och var förstående.

Kvällen avslutades med en film och godis, fast jag fick ju gå på toa stup i kvarten. Igår var min pojkvän så pass omtänksam att han gav mig en hel kropps massage och vi gjorde middag tillsammans. idag är jag pigg och kry och har åkt i väg till hans syster för att umgås och äta ihop. ingen i våra familjer vet att vi gjort en abort eftersom vi bara varit tillsammans officiellt sedan 1 september. men vi ser ljust på framtiden och ska verkligen vara mer försiktiga, dvs aktivt använda previntin medel.

idag 2 dagar efter har jag en mindre mens verk. om 3 veckor har jag efter kontroll men det känns redan nu att allt har gått bra och att mitt liv kan fortsätta och mitt förhållande kan fortsätta växa starkare så att vi kan möta graviditeten i framtiden med bättre verktyg i handen.

skriv gärna en rad om hur du känner och dina tankar.

kram 

• Svar på tråden Min abort berättelse,
  • Anonym

Hej!
    Gjorde också en medicinsk abort, också på Karolinska sjukhuset i Solna.
    Hade inte alls ont under abortdagen, bara lite molvärk men knappt det, blödde även rejält, med stora klumpar.

Tyvärr blöder jag lite smått fortfarande, är inne på min 20:e blödningsdag idag...
    Började även med p-piller samma dag.

Tänkte bara fråga dig om du har slutat blöda ännu? Började du med nått preventivmedel i samband med
    aborten? Har fått för mig att mina p-piller gör så att min blödning pågår längre, så hade varit skönt & veta ifall det är likadant för någon annan.

Hoppas allt är bra med dig!

• Anonym (jaila)

Tjena, jag slutade blöda 1 vecka efteråt.. bara lite blödningar.. men i några dagar hade jag ganska mycket flytningar, men det har slutat nu med..

lite kort tycker jag.. ska börja med p-piller nu på fredag och min efter kontroll är den 29e.. hoppas bara attdet inte är något kvar för då blir jag nog lite ledsen.. Får jag fråga dig om varför du gjorde aborten och om du känner ånger efteråt? Jag har kännt lite båda, att jag gjort helträtt beslut eftersom jag har andra planer för mig de närmsta åren men även att jag tänker hur livet kunde ha blivit..

Föresten,känns bra attfå lite respons på min tråd! tack =) 

• Anonym
    Anonym (jaila) skrev 2012-02-21 20:59:56 följande:
    Tjena, jag slutade blöda 1 vecka efteråt.. bara lite blödningar.. men i några dagar hade jag ganska mycket flytningar, men det har slutat nu med..

lite kort tycker jag.. ska börja med p-piller nu på fredag och min efter kontroll är den 29e.. hoppas bara attdet inte är något kvar för då blir jag nog lite ledsen.. Får jag fråga dig om varför du gjorde aborten och om du känner ånger efteråt? Jag har kännt lite båda, att jag gjort helträtt beslut eftersom jag har andra planer för mig de närmsta åren men även att jag tänker hur livet kunde ha blivit..

Föresten,känns bra attfå lite respons på min tråd! tack =) 
    Nu har jag nästan bara bruna flytningar, skönt!! Hoppas dom försvinner snart. Var exakt 3 veckor sedan
    min abort idag.
    Hade mitt återbesök igår, fick bara göra ett gravtest och det visade negativt, så barnmorskan sa
    att allt är bra nu. Så jag litar på det. Barnmorskan sa även att det kan vara mina p-piller som gör att jag blött så sparsamt ett tag nu.

Jag gjorde min abort för att jag inte har någon relation alls med den här killen som jag blev gravid med, vi har bara känt varandra nån månad och för mig var det aldrig något alternativ att behålla. Är bara 20 år och även om jag har velat ha barn i flera år så kände jag att detta var rätt beslut, jag vill ha barn med någon som jag har en relation med. GladSå, jag känner absolut ingen ånger, det  var snarare en lättnad för mig att göra abort.

Att ha blandade känslor som du har, är helt normalt, det är ändå något stort man har gått igenom.
    Hoppas du mår bra efter allt i alla fall!

:)
  • Nervvraket

Hej jag tycker det här är så bra! Önskar det fanns mer historier att läsa. Jag är 21 och jag och min flickvän ska genomgå abort. Både hon och jag är väldigt nervösa och så. Det hjälper och få läsa om era historier. Jag hoppas det kommer gå bra !

• Anonym (kirurgisk abort)

Hej, vilken bra tråd att starta! Kan dela med mig av min abort. Det var en kirurgisk då i v11 och det var ett självklart val för mig. Jag var 18, bodde hemma, gick i gymnasiet, hade aldrig arbetat mer än en sommar. Även om jag och "pappan" var tillsammans ett bra tag innan och nu tre år senare så vile vi inte behålla. 

Jag gick på mini-piller pga extrem mensvärk men eftersom jag kräks och svimmar av smärtan så måste jag någon gång kanske kräkts upp mina piller (är väldigt noggrann med att ta dem ordentligt) eller om det bara var otur. Började i alla fall må väldigt illa och kräkas, få lite små-cravings och det var så jag kom på att jag nog var gravid. Gjorde ett test - positivt - fick en gynundersökning några dagar senare+vul som bekräftade att jag var i v10. Det måste varit någon gräns där eftersom ja bara erbjöds en kirurgisk abort och inte en medicinsk, men det var inga problem. Mensen kommer ju inte alls med mini-piller så hade inte upptäckt graviditeten innan, så det var väl synd men ja som sagt, inga problem med mig. Fick en tid veckan därpå.

Inför en kirurgisk abort får man inte ha ätit eller druckit på sju timmar tror jag det är, och den dagen hade jag först nationella proven så det var något påfrestande. Hade tid inbokad klockan ett på eftermiddagen så jag skrev provet så fort jag kunde och åkte till sjukhuset. Danderyds sjukhus.

Väl där fick vi (jag och pojkvännen) veta att han inte fick följa med in vilket gjorde mig väldigt rädd och nervös - något jag inte var tidigare! Ville inte vara ensam men vad ska man göra. Blev inskriven, fick kläder att byta om till och en säng att lägga mig i. Kommer inte ihåg exakt men jag tror jag fick värktabletter innan, samt en kanyl i handen. Fick vänta i någon halvtimme innan jag rullades in i rummet där jag skulle "skrapas". Där inne var jag så nervös att de fick hålla i mig, skakade för att jag var så rädd! Var inte ledsen eller orolig, men bara nervös. Fick lägga mig i en väldigt jobbig gynekologstolsställning och började andas i en sån där mask för att somna. De bad mig räkna ner från tio men jag tror inte jag kom till åtta ens hehe.

Jag vaknade bara någon halvtimme senare när de rullade mig tillbaka till sängens plats där jag hann smsa min mamma snabbt innan jag somnade om i två timmar. När jag vaknade mådde jag jättebra, hade köpt med mig en macka som jag fick äta på en gång. Satte mig i ett rum med fotäöljer och tidningar som de hade i rummet bredvid sängarna. Väl där började jag bli alldeles yr och illamående så en sjuksköterska fick ge mig något i kanylen som hjälpte inom någon minut. Satt kvar i någon kvart till innan de sa att jag kunde gå när jag ville.

Jag blödde knappt efteråt, någon dag bara. Hade inte ont på något sätt heller så det var skönt. Allt som allt tog det väl några timmar, var hemma vid sex igen tror jag.

Lycka till till er som ska genomgå en abort! Det kommer gå så bra, se till att ni har stöd av någon om ni känner er ensamma. Det är skönt att ha någon att ringa när man kan och känner sig ensam. 

• Anonym (!)

Skönt att höra att det gick så bra för dig, tyvärr gick det inte lika bra för mig.

• Anonym (kirurgisk abort)
    Anonym (!) skrev 2013-05-06 17:36:04 följande:
    Skönt att höra att det gick så bra för dig, tyvärr gick det inte lika bra för mig.
    hur gick det för dig? kram
  • Anonym (!)
    Anonym (kirurgisk abort) skrev 2013-05-06 18:43:30 följande:
    hur gick det för dig? kram

Det var den värsta smärta jag har upplevt i hela mitt liv. Jag trodde jag skulle svimma, det gjorde så ont att jag grät. Allt kom inte ut heller, så jag fick skrapa två gånger. Så fick jag en jätteinfektion. Jag var hemma från jobbet i tre månader pga alla komplikationer. Idag mår jag bra dock, och jag ångrar inte aborten.
  • yoyo90

jag gillar inte heller alla skräckhistorier som cirkulerar ute på nätet men TS hur mådde du efter aborten rent mentalt mår du bra idag?
    Jag menar inte att man måste må dåligt men jag gjorde det, mycket och länge, och hade väldigt ont under själva aborten. Då gjorde jag själv ett aktivt val att göra abort, var också 21 då är i dagsläget 24.
    Det är jättebra att visa en nyanserad bild av aborter, att det absolut inte behöver vara en skräckhistoria men det är individuellt för alla.  

• Anonym (v 7 med. abort)

Min berättelse har väl egentligen inte så mycket med själva ingreppet, gjorde en enkel medicinsk abort, utan mer om känslostormarna och hur annorluna mitt liv blivit efter detta.

Jag gjorde en abort för 2 år sedan, då jag var 19 år. Jag var tidigt gången, v 7, och blev med barn när jag slutade med p-piller på grund av att jag mådde uselt av dem. Mitt ex och jag gjorde slut bara en vecka innan jag testade positivt, så det var jättekänsligt. Han fick panik och ville absolut inte behålla det, jag ville ha kvar det men insåg till slut att det var omöjligt. Vi kom överens om abort och han lovade att stötta mig, för han förstod ändå hur svårt det var. Mina föräldrar tyckte också det var klokt, de tyckte jag hade för höga amitioner för att skaffa barn så tidigt.

Jag gjorde en medicinsk abort, var aldrig några bekymmer efteråt, blödde dock i ca en månad men inget mer med det. Kände inte fysisk smärta, men den psykiska var desto värre. Jag låg helt ensam på sjukhuset, jag smsa:de mitt ex flera gånger och frågade om han skulle komma som han lovat, men han kom aldrig. Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde de tre första månaderna efter aborten och bara att tänka på ensamehten i sjukhussalen i väntan på han, gör mig tårögd.

Jag funderar ofta på hur barnet skulle ha blivit, vilken ögonfärg han (jag är säker på att det skulle bli en pojke) skulle få, om han skulle gilla vanilj eller chokladglass bäst. Hur mitt liv skulle se ut, om jag skulle lyckas med det jag ville och som jag gav upp barnet för.

Enda sedan jag gjorde aborten har jag känt ett starkt begär efter att få ett barn och längtat efter mitt första barn, som jag alltid varit säker på att jag skulle få tidigt. Tidigare har jag egentligen inte gillat barn alls, tyckt de varit jobbiga och stökiga, men idag är jag säker på att jag ska ha minst 4 ungar själv.

Idag är jag gravid igen och jättelycklig över det. jag har visserligen inte utbildat mig utefter vad mina gymnasiebetyg och föräldrar tycker jag har ambition för, men jag vet vad jag vill göra med mitt liv och är helt enkelt en vuxen människa, med egen inkomst och bra arbetsmoral. Jag är fortfarande ung men jätteredo för min bebis.

• yoyo90
    Anonym (v 7 med. abort) skrev 2013-05-07 14:06:42 följande:
    Min berättelse har väl egentligen inte så mycket med själva ingreppet, gjorde en enkel medicinsk abort, utan mer om känslostormarna och hur annorluna mitt liv blivit efter detta.

Jag gjorde en abort för 2 år sedan, då jag var 19 år. Jag var tidigt gången, v 7, och blev med barn när jag slutade med p-piller på grund av att jag mådde uselt av dem. Mitt ex och jag gjorde slut bara en vecka innan jag testade positivt, så det var jättekänsligt. Han fick panik och ville absolut inte behålla det, jag ville ha kvar det men insåg till slut att det var omöjligt. Vi kom överens om abort och han lovade att stötta mig, för han förstod ändå hur svårt det var. Mina föräldrar tyckte också det var klokt, de tyckte jag hade för höga amitioner för att skaffa barn så tidigt.

Jag gjorde en medicinsk abort, var aldrig några bekymmer efteråt, blödde dock i ca en månad men inget mer med det. Kände inte fysisk smärta, men den psykiska var desto värre. Jag låg helt ensam på sjukhuset, jag smsa:de mitt ex flera gånger och frågade om han skulle komma som han lovat, men han kom aldrig. Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde de tre första månaderna efter aborten och bara att tänka på ensamehten i sjukhussalen i väntan på han, gör mig tårögd.

Jag funderar ofta på hur barnet skulle ha blivit, vilken ögonfärg han (jag är säker på att det skulle bli en pojke) skulle få, om han skulle gilla vanilj eller chokladglass bäst. Hur mitt liv skulle se ut, om jag skulle lyckas med det jag ville och som jag gav upp barnet för.

Enda sedan jag gjorde aborten har jag känt ett starkt begär efter att få ett barn och längtat efter mitt första barn, som jag alltid varit säker på att jag skulle få tidigt. Tidigare har jag egentligen inte gillat barn alls, tyckt de varit jobbiga och stökiga, men idag är jag säker på att jag ska ha minst 4 ungar själv.

Idag är jag gravid igen och jättelycklig över det. jag har visserligen inte utbildat mig utefter vad mina gymnasiebetyg och föräldrar tycker jag har ambition för, men jag vet vad jag vill göra med mitt liv och är helt enkelt en vuxen människa, med egen inkomst och bra arbetsmoral. Jag är fortfarande ung men jätteredo för min bebis.
    Känner så igen mig i det du skriver, jag gjorde min abort för snart 3 år sen och det är först nu jag kan hantera mina känslor okej när det kommer till barn. Fick också en helt galen barnlängtan. Jag funderade också mkt och länge över hur det skulle blivit om jag inte gjort abort. 
    Kul att du följer det du vill göra i livet och att du är gravid :) 
  • Paula187

Jag är 5+6 veckor gradvid och är 18 år . Och vet inte vad jag vill göra , min kille vill att jag ska göra abort och hela min familj vill att jag ska behålla barnet .

Jag vet att beslutet är mitt och ingen annans men jag har inte mår inte så bra dom här veckorna pågrund av allt stress för jag vet inte vad jag vill ha . Jag vill fortsätta med mitt liv och med min kille men jag vet inte vad jag vill och jag är rädd om jag behåller den så ger jag bort mitt kille pågrund att det är mest han som inte vill ha barnet .

• Anonym (df)

Du och din kille kanske gör slut. Du kanske aldrig gör karriär, du kanske blir av med jobbet. Han kanske är otrogen och ni förlovar er inte. Flyttar ej ihop. Ni reser inte. Livet kan ändras så fort att du förstår inte.

Så innan man gör abort ska man tänka extra noga för det är ett beslut man ska leva med hela livet.

• Anonym (T)
    Anonym (df) skrev 2016-03-14 06:34:45 följande:

Du och din kille kanske gör slut. Du kanske aldrig gör karriär, du kanske blir av med jobbet. Han kanske är otrogen och ni förlovar er inte. Flyttar ej ihop. Ni reser inte. Livet kan ändras så fort att du förstår inte.

Så innan man gör abort ska man tänka extra noga för det är ett beslut man ska leva med hela livet.

Många beslut får man leva med resten av livet

Tror faktiskt dom flesta är medvetna om att livet kan ändras och att allt inte blir som man först planerar

Att fullfölja en graviditet i sig kan göra att man gör slut, inte får sin utbildning, inte får en karriär, inte reser, inte ens drömmar blir sanna

En graviditet och barn är ingen sak att ta lätt på, varken att genomgå eller välja bort

Dessutom kan dom flesta bli gravida sen igen efter aborten, infertilitet orsakat av abort är extremt ovanligt utan man brukar ha haft problem oavsett om man hade fullföljt eller inte, och inte ens säkert att man hade fått ett levande barn heller då missfall är vanligt och komplikationer händer

Abort behöver inte vara hela världen

Det är upp till kvinnan själv vad hon vill göra

Det är hon som riskerar och offrar mest oavsett
  • Anonym (df)

Precis vad jag menar är att vill man behålla barnet men tänker "skit jag har ju inte hunnit resa" så ska man tänka till 2 gånger.

Svar på tråden Min abort berättelse,