• Mirage

IVF Umeå

Hej ladies!

Jag vill jätte gärna hänga med i denna spännande Umeå-tråd Glad!
    Var på info-möte igår, så nu är det bara att invänta rätt dag i cykeln (30:e augusti) för att få börja spraya. Efter mötet kände jag mig så laddad över att få dra igång, men den som väntar på nåt gott :)...

Hur många dagar har det tagit för er andra från spraystart till insättning? Vill även gratulera er som har blivit gravida, så kul! Det skänker lite hopp :).

Lägger in mig på listan.

Väntrummet 
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren) 
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    mammaidamaria (första IVF som startar i Aug)
    * Chan2 (1:a IVF som startar i Augusti)
    * Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)

Sprayar 

Sprutar

Väntar på ÄP/ET 

Ruvar

Gravida  
    * A79
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)

• Mirage
    Emilotta: Wow, vad häftigt! Måste vara helt underbart att få se att det finns ett pyre där inne och att man inte bara drömt!

Drömmen om ett barn: Stort tack! Du har säkert rätt om att tiden går fort när man väl dragit igång. Då har jag ungefär samma tid mellan spray och insättning som du och Emilotta om allt sker enligt plan, men det vet man ju aldrig! Enligt dr Solensten är det som jag länge misstänkt troligt att jag har endometrios då han via ultraljudet tyckte sig se något liknande tre stycken cystor som satt på min högra äggstock. Nu går det ju inte att konstatera utan en titthålsoperation och även om så är fallet så är ju IVF den bästa metoden för att bli gravid. Bara att hoppas på det bästa!

Chan2: Spännande att få börja spruta, då är det inte länge kvar tills du får börja ruva :))!
  • Mirage
    Emillotta: Det känns verkligen hoppfullt att du blev gravid med endo på första försöket, måste känts helt overkligt?!

Drömmen om ett barn: För att göra en lång historia kort så fick jag en remiss av en privatläkare i oktober för titthål. Läkaren på Sunderbyn gjorde dock en hysteroskopi istället för att leta efter polyper, något jag inte blivit informerad om. Detta skedde dessutom på fel dag i min cykel så när de gick in för att titta var livmoderslemhinnan alldeles för tjock och sikten kass. De frågade mig aldrig om vilken dag jag var på i cykeln utan det var först när operationen skulle utföras som jag fick veta det o då genomförde dom den iaf. När jag sedan fick svaret som inte kunde visa nåt och info om att man inte kan se endometrios genom tillvägagångssättet bröt jag ihop ett tag innan jag kom igen. Orkade liksom inte ta itu med nåt och kände bara att jag ger upp... Efter tre månader tog jag mig i kragen och ringde min privata läkare och förklarade situationen. Hon tyckte det var illa, men sa att hon kunde skicka tillbaka mig till Sunderbyn igen om jag ville.  Hon tyckte dock att vi skulle ordna med de sista proverna och skicka remiss för ivf istället. Visst vore det ju skönt att veta om det är endo som är orsaken till vår barnlöshet, men eftersom det är barn som är målet så följde vi läkarens råd.

Jag får se om jag gör någon titthålsoperation i framtiden. Eftersom Solensten är överläkare på området kändes det som om han visste vad han pratade om, jag är ganska säker på att det är endo, även om vi fortfarande titulerade som "oförklarligt" barnlösa.

Jag vet att min mamma fick kämpa ett tag innan hon blev gravid med mig och ytterligare två av mina fem syskon (vi är halvsyskon) har haft svårt att bli med barn. Jag brukar trösta mig med att alla dock fått barn tillslut och dessutom på naturlig väg, men det känns troligt att det löper inom familjen. Möjligen har även någon av dem endometrios eller så är naturen inte på vår sida. Hur har ni andra det med barnlöshet/svårigheter att få barn inom familjen?
  • Mirage
    Hej tjejer! Nu är jag äntligen med i matchen efter nästan 3 veckors väntande :). Allt är nytt och spännande men samtidigt läskigt på samma gång! Nu händer det så mycket i tråden och det är så kul att höra hur det går för alla! Intressant att höra om er som gjort äggplocket och galet spännande att höra om er som ruvar!

Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)

Sprayar
    * Freja150 (1:a IVF)
    drömmer om ett barn (3:e IVF)
    * Mirage (1:a IVF)

Sprutar
    mammaidamaria (from 17/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET 
    * vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35
    * kvinna32 FET v.38
    * Chan2 (v.35, 1:a IVF)

Ruvar
    * Linda M testdag 5/9
    * EbbaGrön testdag 11/9

Gravida
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
    * fiffa (första ivf)
  • Mirage

Men herregud! Hoppas du är okej o att det inte påverkar din insättning! Undra vad som orsakat det, inte ÄP hoppas jag?! Krya på dig! Kramar

• Mirage

Har ni andra ringt till Umeå då ni fått er mens? Blev osäker på om man skulle göra det direkt eller bara meddela dem i samband med att deringer efter första blodprovet?

• Mirage

Tack Norris för svaret! Men du ska alltså börja spruta redan imorgon? Om min mens kommer som den gör normalt så kommer den imorgo. Jag ska ändå spraya minst till den 17:e då jag ska ta första blodprovet. Kör du korta metoden?

• Mirage

Norris- Det beror lite på när man blivit nedreglerad, då får man börja spruta. Jag kommer att ha sprayat i 2,5 vecka då jag tar första blodprovet. Efter det får jag nya instruktioner om jag ska spraya ett tag till eller börja spruta.

Linda M- hur går det? :)

Spännande med alla testdagar som kommer på löpande band .)

• Mirage

Chan2 och Linda M: Fy tusan vad ledsamt att det inte gick vägen!

Vi hoppas och längtar alla efter det där pluset och det känns så orättvist när det gång på gång misslyckas! Det är en riktigt känslomässig bergochdalbana att gå igenom det vi alla gör. Trots motgången är jag säker på att ni kommer igen då alla känslor har landat och ny kraft infinner sig!

Stor kram till er båda <3

/M

• Mirage
    Drömmer om ett barn: Jag är nog lite blandad i mina tankar. Försöker i överlag att inte tänka så mycket på det och ha en "vardag" precis som förut. Har varit öppen om vår barnlöshet inför familj och vänner och när jag pratar om det känner jag mig mest positiv. Tycker att det känns spännande och ser fram emot varje steg, men det beror säkert på att det är vårt första ivf. Sen försöker jag självklart ha en viss distans och medvetenhet om att det kanske inte går vägen. Känns som att det pendlar lite från dag till dag, men jag tror att det är bra om man försöker tänka positiva tankar. Fungerade nog ungefär likadant då vi försökte på naturlig väg. Bröt ihop och kom igen. När mensen kom var jag såklart ledsen och förtvivlad för jag hoppades lika mycket varje gång. Varje månad som kom så trodde jag att jag skulle bli gravid, kanske är ett sätt att "överleva" på, hoppet är ju det sista som sviker en...
Svar på tråden IVF Umeå