• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • annalotta

Hej alla! Nu är man ruvare! Lite besviken att det inte blev en blastocyst men skönt att det i slutändan inte blev vårt val, läkaren ringde imorse och tog beslutet, jag hade för få ägg!

Hur har det gått för dig EEJ?
    Tack för pepp A79. Ser du ruvar oxå med testdag 23:e? Inte alls länge kvar ju!
    Tack för länken smilla, lycka till på äggplocket på onsdag!

• Smilla03

A79: Ja jag tror blivit lite för mycket med dosen 225, jag har mått jätte bra tidigare när jag hade dosen 150 och 187. Men, men smällar man får ta för att det ska bli bra =) Ja, jag hoppas det blir ET på fredag =) *spännande*

Chan2: Surt att dom inte kan skicka remisserna innan? Ibland undrar man vad läkarna håller på med, hur svårt kan det vara att skicka en remiss lixsom=)

Anna-Lotta: Grattis! Nu håller jag tummarna för att det tar sig =)

• Chan2
    Smilla03: Ja det är så frustrerande att de inte tänkte liite längre dvs hur länge har man inte försökt när man kommit sås långt som till att en remiss för IVF ska skickas. Då vill man inte höra att den enda läkaren som kan göra något är på semester månaden ut (då jag ringde dom för 1 vecka sedan) för man vill ju att något ska ha hänt helst IGÅR typ...
  • turtle01
    Smilla03 skrev 2012-04-16 13:16:04 följande:
    Turtle01: det är första försöket för oss, Jag ska ta sista sprutan ikväll kl 20:00 och på Onsdag ska de plocka ut (förhoppningsvis) några ägg =) Grattis till husköpet! Ska ni renovera något eller är det bara att slappa och må gott i nya huset? Tänkte att det kanske är bra att ha något att göra nu när ni ska påbörja IVF, så ni har något annat att tänka på.
    Hur är sprutorna att ta? Min sambo har förut  gett mig blodförtunnande-sprutor, så det känns bra att han gett nåt liknande förut. Så det är nog inga problem, men det lär säkert infalla någon kväll att jag måste ta dom själv eftersom jag har sånt varierande schema på jobbet. (har ca 8 nattpass på 6 veckor).

Vi har ingen omfattande renovering att göra, förutom nåt enstaka rum som vi vill tapetsera om. Kanske nån utbyggnad på altanen också...  Det känns sådär lagom, nu vill man helst få njuta av vårens antåg och fokusera på det som komma skall med IVF´en. Hur tycker du det går att umgås med dina kompisar som fått barn? Jag tycker det känns rätt jobbigt, vi har inte varit öppna med vår barnlöshet/barnlängtan. Vet inte om vi är redo att dela det med omvärlden än... 
  • Smilla03

Turtle01: Jag tyckte det gick super bra att ta sprutorna. Kändes inte alls! Jag fick lova att ta min spruta själv också för min kille jobbade. Så jag har tagit alla sprutorna själv vilken gick jätte bra tycker jag. Fast jag var jäkligt nervös inför första sprutan, satt ganska länge innan jag vågade sticka mig själv, men  du behöver inte vara orolig för att ta sprutorna, det kommer gå som hejsan =)

Vissa kompisar vill vi inte berätta för, dom som är nyfiken och snackar om alla, men vissa har vi tagit upp det med, jag har berättat att vi inte kan få barn ( på natutlig väg) pga. min sjukdom, men vi har inte berättat för nån att vi är igång med IVF.  När kompisarna fått barn så har det gått jätte bra. Jag tänker att snart är det vår tur och när den dagen kommer så är ju våran bäbis minst och då kommer dom att längta tillbaka till den tiden =) Man får koncentrara sig på det som är positivt. Vi har hunnit med massa andra saker medan våra andra kompisar fått barn, vi har rest ganska mycket och bara mått gott. Njutit över att vara på två. Men det är klart, jag har ett par i vår närhet som jag av någon anledning har haft jätte svårt att dom fått barn,killens lillebror,  de hade varit tillsammans i typ ett år när de blev gravida första gången och nu när deras första barn var strax över året så var hon gravid igen, det kändes som ett slag i magen när dom berättade att de skulle ha första barnet. Jag tänkte att vi som varit tillsammans i snart 10 år får kämpa och dom som nyss träffas skaffar barn direkt =) Men nu försöker jag att inte tänka på andra utan bara koncentrera mig på att till slut så blir det vår tur. Vi gör inte allt direkt utan sprider ut så man får njuta vid olika tidpunkter av livets goda =)

• Smilla03
    Chan2 skrev 2012-04-16 16:18:36 följande:
    Smilla03: Ja det är så frustrerande att de inte tänkte liite längre dvs hur länge har man inte försökt när man kommit sås långt som till att en remiss för IVF ska skickas. Då vill man inte höra att den enda läkaren som kan göra något är på semester månaden ut (då jag ringde dom för 1 vecka sedan) för man vill ju att något ska ha hänt helst IGÅR typ...
    Då skickar dom alltså remissen i början på Maj. Du får passa på att göra sånt nu som du kanske inte kommer att kunna göra i slutet av sommaren,( förhoppningsvis =)  äta allt det som inte går att äta sen om du blir gravid och njuta av lite gott vin och sånt. Men jag förstår, man blir ledsen när de bara borde kunna skicka iväg det.
  • EEJ

Hej tjejer!

För oss blev det ingen insättning idag. När läkaren, Ida, ringde idag vid 10 så hade hela 18 gg överlevt till dag 3 så vi odlar vidare till dag 5 och hoppas på en Blastis.,

Jag mår mycket bättre idag så jag gissar att min överstimulering går åt rätt håll!

• drömmer om ett barn

annalotta: Grattis till ruvningen! Håller tummarna för att det går vägen denna gång.. {#emotions_dlg.flower} Gjorde du din förra ÄP på en fredag eller bestämde dom sig helt enkelt för att odla till 3-dagars? Verkar vara en hel vetenskap detta. Jag fick tillbaka ett 2-dagars och 3 stycken hamnade i frysen. Månntro varför dom aldrig odlades vidare? Kanske beror på kvaliteten. Hursomhelst är det ju jättebra om man lyckas få blastocyster, dessa verkar inte växa på träd! Glad

pinglan: Så man betalar för utredning även om detta redan är gjort? Hoppas man inte behöver betala 3000 kr för infomöte/planering inför varje IVF man ska göra! Förvånad Är inställd på att denna IVF inte kommer lyckas.. det bara känns så. Men som tur är har vi ett "givmilt" landsting i Norrbotten så dom betalar även 1 FET. Lägger därför hoppet till att någon av våra eskimåer ska klara upptiningen så att vi kan göra en sådan behandling. Därefter blir det 3-pack som gäller.

turtle01: Kul att du också har hittat hit, välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Ser att du har tid för första besöket redan nästa vecka. Skönt, då hinner ni också köra igång innan sommaren! Glad Vet inte om du har läst igenom hela tråden men jag är spruträdd och har skrivit en del om mina erfarenheter. Puregonsprutorna är väldigt enkla att ta och känns knappt alls. Klarar jag det så klarar du det! Skrattande

Smilla03: Så spännande att det är sista sprutan ikväll! Glad Hur känns det? Imorgon behöver du inte ta några sprutor alls.. jag tyckte det kändes konstigt för man hade blivit lite van. Inte för att jag saknar dom, absolut inte!

Chan2: Välkommen till Umeå-gänget! {#emotions_dlg.flower}

Men kära nån.. menar dom verkligen att ni ska vänta i 3 veckor på att få er remiss ivägskickad? Det måste väl finnas någon annan som gör detta tycker man när det handlar om så långa ledigheter hos personalen. Vore verkligen tråkigt om er behandling blir uppskjuten tills efter sommaruppehållet pga detta! Rynkar på näsan

vårt 2012: Saknar dig i tråden. Hur mår du nu?

EET: Oj, vilka superägg du har! Helt makalöst att så många blev befruktade och har klarat sig hittills! Solig Det verkar mycket lovande så du kan nog se fram emot en blastis på onsdag. Säkert några till frysen också.. Glad

Skönt att höra att du mår bättre, det blev inte det värsta sorten av överstimulering som det verkar. Tack och lov!

• Smilla03

EET: Va roligt! =) Jag håller med drömmen om ett barn, vilka superägg!!! 18 st är jätte jätte bra, Grattis! Hjärta Och jag tycker också att det låter bra att du är piggare, roligt att höra så bra nyheter {#emotions_dlg.flower}

Drömmen om ett barn: Hehe, jag tycker också att det känns lite konstigt, jag försöker fatta att jag har nässpayat för sista gången också, tog sista sprayen kl 15:00 hihi. Men det här känns fortfarande inte riktigt, känns som att det är på låtsas allting. En timme kvar sedan är sista sprutan tagen , jag hade tänkt att killen skulle vara hemma nu när jag skulle ta den här sprutan men den rackaren skulle iväg på fotbollsträning, Jag är lite nervös eftersom det är så mycket luft i den här sprutan, men det står att det inte är farligt så det är väll bara att köra på.  Hur mås allt med dig då?

• vårt 2012

Drömmen om ett barn: Jag hänger kvar å ruvar på Äpple
    Men hujedan mig vad sakta dagarna går!  mår bättre, men skulle dra på mig ett par byxor igår som aldrig brukar vara problem att få på med där gick jag bet, dom gick inte igen, så jag är nog rätt svullen fortfarande..
    Har iaf bestämt att göra ett första test den dag jag skulle fått mens! Det är alltså 5 dar före testdagen.. 

Svar på tråden IVF Umeå