• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emilotta

annalotta: det låter som att ni haft en otroligt jobbig resa. kan inte föreställa mig hur det ska kännas att göra så många försök. tyvärr tror jag det är svårt att råda er till det ena eller det andra då det är ett svårt beslut. önskar er all lycka och stanna gärna kvar i tråden och berätta hur det går för er. kramar

• EEJ

Annalotta: vi är i exakt samma sits. Jag var också på äp i fredags och har fått tid 13:30 imorgon för insättning. Vi har dock tänkt långtidsodla tills på onsdag om det fortfarande ser bra ut imorgon. I lördags ringde läkaren och sa att det såg bra ut. Frågade dock aldrig om hur många ägg som befruktats.

Kliniken ringer imorgon halv 10 och då ska jag fatta beslut- pirrigt!!!

Jag blev överstimulerad men tycker att jag mår lite bättre idag. Magen är inte lika svullen och jag har inte lika ont. Dock så har jag fortfarande ett tryck över lungorna, men jag hoppas att det ska gå tillbaka av sig självt!

• annalotta

Emillotta: tack för stöd...jag vill lägga över beslutet på ngn annan känner jag..=) vet ju eg att det bara är vi som kan bestämma, men så svårt när inte ens läkaren vill råda..

EEJ: Var ni oxå där i fredags, kul, ja, lr vad man ska säga =) Fick ni rådet av läkaren att odla till onsdag lr? här är det vi själva som önskat eller vill veta våra odds eftersom vi kört tidigare utan lyckat resultat. Vi har insättning imorgon kl 13:15 och måste oxå bestämma på morgonen hur vi ska göra! usch, vill inte att det här beslutet ska ligga på oss, jag vill att dom ska råda oss..
    tråkigt att du blev överstimulerad! men skönt att det börja ge med sig! då fick du ut många ägg lr? 
    Googlat lite och det verkar som om de inte råder att långtidsodla om man har mindre än sex ägg, precis på gränsen är vi!! vågar man chansa?

• EEJ
    annalotta skrev 2012-04-15 20:49:38 följande:
    Emillotta: tack för stöd...jag vill lägga över beslutet på ngn annan känner jag..=) vet ju eg att det bara är vi som kan bestämma, men så svårt när inte ens läkaren vill råda..

EEJ: Var ni oxå där i fredags, kul, ja, lr vad man ska säga =) Fick ni rådet av läkaren att odla till onsdag lr? här är det vi själva som önskat eller vill veta våra odds eftersom vi kört tidigare utan lyckat resultat. Vi har insättning imorgon kl 13:15 och måste oxå bestämma på morgonen hur vi ska göra! usch, vill inte att det här beslutet ska ligga på oss, jag vill att dom ska råda oss..
    tråkigt att du blev överstimulerad! men skönt att det börja ge med sig! då fick du ut många ägg lr? 
    Googlat lite och det verkar som om de inte råder att långtidsodla om man har mindre än sex ägg, precis på gränsen är vi!! vågar man chansa?
    Ja du det är ju det som är frågan, vågar man chansa?

Vi fick ut 28 (!) ägg på 30 blåsor så det var ju inte så konsigt att man känner av det så här i efterhand. Läkaren ville inte råda om något men de sa att det var vanligt att långtidsodla om man fick ut många ägg, men som sagt så bestämmer vi oss imorgon utifrån hur det ser ut då. Men i slutändan så låg beslutet hos oss!

Åh jag kan verkligen inte bestämma mig för hur vi ska göra. Tänkt om vi bestämmer för att odla vidare till Blasocyst och så dör alla och allt det här hittills har varit förgäves?

Vår läkare, Ida, sa att oddsen för ett tredagars låg kring 30 % och för en blastocyst låg den nästan på 50 %. Men risken att fler ägg dör under de två extra dagarna gör ju att oddsen jämnas ut i slutändan. Livmodern är ju ändå det bästa stället för ägget!

Kul (eller ja du förstår vad jag menar) med någon som kommer att ha samma testdag då får man älta lite symptom med någon.

Bor ni i Umeå eller utanför?? Vi bor i Skellefteå så när äkaren ringt 9:30 så är det inte så mycket betänketid innan man måste åka. Om det blir imorgon så måste jag åka själv eftersom att min sambo jobbar ytterligare en timme bort.
  • Smilla03

Emilotta: Jag tror du och jag är isamma sist, jag har också endometrios, blev först opererad titthål sedan gjorde de en bukop. där dom tog bort sammanväxtningar och ena äggledaren som var för hårt utsatt för att rädda, de fick ta bort blindtarmen också eftersom det hade spridit sig dit. Är det första ivfén för dig? Sprayar du eller har du fått börja på sprutorna?

Drömmen om ett barn: Jag har inte haft så  mycket biverkningar tycker jag , lite ont i magen emellanåt men annars har allt gått jätte bra. ( peppar peppar)

Ikväll tar jag min näst sista spruta, sen är det bara ägglossningssprutan imorgon kvar =) Är det  bara jag som tycker att dagarna går jätte fort? Jag antar att allt går fort nu men efter att de satt tillbaka ägget tills testdagen kommer dagarna  att kryyypa fram i snigelfart =) Jag tycker att det är jätte roligt att prata med er andra som också är på G med IVFén . Hur många är det här som är öppna med detta till familj och vänner? Vi har försökt hålla det lite hemligt, känns skönt att slippa alla frågor hela tiden hur det går. 

• EEJ
    Smilla03 skrev 2012-04-15 21:32:51 följande:
    Emilotta: Jag tror du och jag är isamma sist, jag har också endometrios, blev först opererad titthål sedan gjorde de en bukop. där dom tog bort sammanväxtningar och ena äggledaren som var för hårt utsatt för att rädda, de fick ta bort blindtarmen också eftersom det hade spridit sig dit. Är det första ivfén för dig? Sprayar du eller har du fått börja på sprutorna?

Drömmen om ett barn: Jag har inte haft så  mycket biverkningar tycker jag , lite ont i magen emellanåt men annars har allt gått jätte bra. ( peppar peppar)

Ikväll tar jag min näst sista spruta, sen är det bara ägglossningssprutan imorgon kvar =) Är det  bara jag som tycker att dagarna går jätte fort? Jag antar att allt går fort nu men efter att de satt tillbaka ägget tills testdagen kommer dagarna  att kryyypa fram i snigelfart =) Jag tycker att det är jätte roligt att prata med er andra som också är på G med IVFén . Hur många är det här som är öppna med detta till familj och vänner? Vi har försökt hålla det lite hemligt, känns skönt att slippa alla frågor hela tiden hur det går. 
    Vi håller våra försök hemliga, det känns lugnast så...Men det är klart att nu när jag varit överstimulerad så hade det ju underlättat att våra föräldrar hade vetat varför jag mår piss.
  • Emilotta

Smilla03: ja då är vi i samma sits, inte kul alls. jag har sprayat i 1.5 v och ska ta första blodprovet på onsdag så får jag se sen när jag får börja med sprutorna. japp det är första ivf:en. har du gjort flera? kommer inte ihåg om jag läst det, blir också lite snurrig vad alla sagtFlört

jag tycker också dagarna går jättefort som tur är! gillar inte sprayen, när jag nedreglerades förra året för endon så var det enanton sprutor som jag tog en gång i månaden.

jag har berättat för några kompisar och min familj men min sambo vill helst inte berätta för nån. han är ganska tyst av sig om sånna här saker. jag tycker det känns skönt att ha några att prata om detta med, skulle det gå åt skogen så tror jag det kan vara skönt om man kan få stöd av dem.  

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Skönt att du mår bättre men synd med förkylningen.. Obestämd Oj, nedreglerades du i hela 6 månader förra året? Var det nässpray för hela slanten då eller?

A79: Så bra att smärtan börjat avta. Hoppas det går åt rätt håll nu och bara blir bättre och bättre! Fint, då vet jag vilken dag du menar när vi räknar på samma sätt! Glad Vilket datum hade du TD nu igen?

annalotta: Hej och välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Vad tråkigt att höra att det inte fungerat med era IVF:er.. Rynkar på näsan Men ni är riktiga kämpar som fortsätter, kan tänka mig att det krävs ganska mycket för att man ska orka försöka på nytt efter ett negativt besked. Vad bra att alla dina ägg blev befruktade, toppen! Glad

Mycket svårt val ni har framför er nu.. vet faktiskt inte hur jag hade gjort. Självklart vill man ge det en chans om det lyckas och därmed finns en större procentuell chans till graviditet, men det vore tråkigt om embryona inte skulle klara sig. Hur gick det till när dom odlade blastocyster vid din FET?

EEJ: Skönt att höra att även du mår lite bättre! Glad Vilken svår sits ni sitter i, du och annalotta.. Går det inte att frysa ner och även odla vidare? Tänkte eftersom dom fick ut så många ägg från dig. Vet du hur många som blev befruktade förressten?

Smilla03: Härligt att det har gått bra för dig, självklart ska det fortsätta så! Glad Spännande med ÄL-sprutan för då känner man att det verkligen inte är långt kvar. Jag tycker också att det har gått himla snabbt sen jag började med nässprayen. Var lite jobbigt att vänta på blödningen men sen gick allt av bara farten!

Vi håller också vår behandling för oss själva, det är endast ett fåtal vänner som vet. Tycker det känns ganska skönt att inte "alla" vet och frågar hela tiden hur det går. Vi berättar den dagen om/när vi lyckas! Solig
  • Mustikka

Vi var hemliga i början och berättade inte för någon. Nu har vi berättat för familj och närmsta vänner, och ångrar det inte ett dugg. Vi har fått ett enormt stöd av alla!
    Tror det är bra att ha någon annan att prata om det med än sin partner.

Som nu när jag var tvungen att ta reda på om jag fått rödahund vaccin. Då var det min mamma och syster som hjälpte mig ta reda på om och när jag fick vaccinet:)

• annalotta

EEJ: Precis den känslan man har, om alla dör innan blastocyststadiet och man måste börja om från början! undrar om det räknas som ett försök då?? måste jag fråga imorgon
    Vi bor i umeå så vi kan snabbt vara på plats.
    Lycka till med dina/era tankar till imorgon!!

Drömmer om ett barn: Tack! ni är många i tråden, så skönt att få prata å bolla med dem i samma sits.
    Jo, vi har kämpat på ett tag, men jag måste faktiskt säga att det gått ganska bra ändå! Men det kan vara för vi precis köpt ett trepack så jag har så himla mkt hopp! Förra gången fick vi 6 ägg, ett fick jag tillbaka på dag tre och två stycken överlevde till blastocyster som de fryste in. Men det kan ju ha varit tur att dessa två överlevde??

som sagt! ska läsa in mig på alla i tråden.
    Måste bara googla mig vidare ikväll å se om jag hittar nå fakta om blastocysters överlevnad! =)

Svar på tråden IVF Umeå