• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka

Förresten, hur många dagar sprutade ni som gjort det på ett ungefär? Är det 10 dagar om allt går som det ska?

• LindaM

Mustikka: ja det gick bra men fy så ont jag har nu, skulle äta på en restaurang nu efter men får inte i mig något, kallsvettas, mår illa och känner mig snurrig. Hur jag ska komma här i från vet jag inte.
    Shoppa får vänta, finns inte en möjlighet att det skulle gå. Det blir att maken får hämta bilen så far vi direkt hem.
    Jag har sprutat i 15 dagar.

• pinglan2012
    Mustikka: Jepp, är så glad över att vi sparar tid iom den korta metoden Skrattande Var inställd på den långa så att man inte skulle bli besviken, så det blev en väldigt positiv överraskning!

Hur går det för dig, håller du på med Puregon-sprutorna nu?
  • A79
    drömmer om ett barn
    Nej vi har inte berättat för honom ännu..
    Han frågar ju såklart varför min mage är så enormt stor,
    så jag hittade på en nödlögn & sa att jag har sår i magen vilket bildar en massa vätska.
    & även alla vänner håller jag mig undan från då magen faktist är så stor att jag kan icket dölja den..
    skittråkigt att dissa vänner pga detta.
    Men vill man hålla det hemligt så blir det ju såhär.
    Ja får se ut hurssom helst bara ja inte får missfall!!!!Glad 

Hur gör ni andra? berättar ni för alla vad som händer?
    Vi ska nog inte säga något till någon förrän vi passerat de 12 första veckorna 
  • vårt 2012
    A79:  Vi har ett kompispar som vet det och sen vet mina syskon samt mina föräldrar... Annars vet ingen, och jag vill nog försöka ha det så tom v.12...
    Men frågan är om man klarar att hålla igen efter vulet...
    Nu minns jag inte alla turer, men är du fortfarande svullen, överstimulerad?
  • A79
    vårt 2012 skrev 2012-05-07 16:21:48 följande:
    A79:  Vi har ett kompispar som vet det och sen vet mina syskon samt mina föräldrar... Annars vet ingen, och jag vill nog försöka ha det så tom v.12...
    Men frågan är om man klarar att hålla igen efter vulet...
    Nu minns jag inte alla turer, men är du fortfarande svullen, överstimulerad?
    Ja vet faktist inte.. men svullen är jag fortfarande..
    känns lite orande för när jag pratade med min läkare om det via telefon sa hon,
    att efterssom värken började avta så ska magen oxå böja lägga sig..
    vilket den har gjort oxå men den är ändå stor.
    Så pass stor att jackan inte kan stängas..
  • Smilla03
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-06 11:23:54 följande:
    Smilla03: Bara 5 dagar kvar till TD! Glad Det är faktiskt ganska skönt att vara på jobbet eftersom dagarna går betydligt snabbare än att sitta hemma och inte göra annat än att räkna dagar.. Skrattande Gissar att det är extra spännande för dig som ruvar på en blasto dessutom! Ta inte ut något i förskott, det finns många som fått rosa flytningar/ bruna flytningar/ blod och ändå varit gravida. Men förstår absolut din oro..

Man ska använda progesteronet fram till sin testdag. Jag fick hämta ut 3 förpackningar och hade kvar tabletter för två dagar ytterligare efter jag testat. Har läst i flera olika trådar att läkare rekommenderar att man tar progesteron även 2 månader efter positivt gravtests (via IVF/FET) för att hjälpa embryot på traven.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja, nu börjar det närma sig =) Jag har mailat Umeå om att mina vaggisar inte räcker till min testdag, jag tror att dom har räknat fel på min TD kanske, om jag går efter när de gjorde ägguttag så borde min testdag bli på Onsdag. Men jag kan nog hålla mig tills på fredag ändå innan jag  testar.
    Ibland så känns det så bra, då tänker jag att det är nog nånting i magen, men sen i helgen när jag börjat få brunt så kändes det som att allt hopp är ute även fast jag läst att det är så normalt,  det bruna kommer och går, igår var det stundtals lite mer och sen försvann det ett tag. Jag blir tokig! =)Och nu tycker jag att det blivit mer igen *suck*
     Undra om det är olika många i förpackningarna med progesteronet eftersom du bara hade 3 förpackningar? Jag fick 6 förpackningar, och jag tar 3 st per dag? I en förpackning är det 10 stycken tror jag.

LindaM: Jag mådde as pissigt jag med efter ägguttag, jag spydde och mådde illa hela vägen hem, fast jag tror nu i efterhand att jag inte tål morfin så bra, men STORT grattis till så många ägg! Shoppa kan ni göra när ni får sätta tillbaka lilla ägget =) Det gjorde vi, då mår man jätte bra. Massa kramar
  • Smilla03
    A79 skrev 2012-05-07 15:57:17 följande:
    drömmer om ett barn
    Nej vi har inte berättat för honom ännu..
    Han frågar ju såklart varför min mage är så enormt stor,
    så jag hittade på en nödlögn & sa att jag har sår i magen vilket bildar en massa vätska.
    & även alla vänner håller jag mig undan från då magen faktist är så stor att jag kan icket dölja den..
    skittråkigt att dissa vänner pga detta.
    Men vill man hålla det hemligt så blir det ju såhär.
    Ja får se ut hurssom helst bara ja inte får missfall!!!!Glad 

Hur gör ni andra? berättar ni för alla vad som händer?
    Vi ska nog inte säga något till någon förrän vi passerat de 12 första veckorna 
    Hejsan, nä vi har inte berättat för någon, men min Mamma har lyckats klura ut det ändå, så hon är den enda som vet. Men jag har sagt att min TD är om nån vecka till, även fast den är på fredag , Allt behöver hon ju inte veta hihi, eftersom jag inte vet om jag är gravid eller inte än så måste jag säga att det är lite bökigt när man är med kompisarna, förra helgen var vi på grillkväll med en massa kompisar och jag kunde inte skylla på att jag skulle köra heller eftersom vi bor grannar =) Jag var in på systemet och köpte alkoholfri öl, och sen fick gubben min servera den i glas till mig och snabbt gömma flaskan ( det står ju stort alkoholfritt på flaskan) =) Til helgen blir det svårare, då ska vi tjejer iväg på en liten tjejresa med utgång, jag vet inte vad jag ska hitta på för ursäkt om nu mitt test på fredag är positivt =)
  • A79
    Smilla03 skrev 2012-05-07 16:52:20 följande:
    Hejsan, nä vi har inte berättat för någon, men min Mamma har lyckats klura ut det ändå, så hon är den enda som vet. Men jag har sagt att min TD är om nån vecka till, även fast den är på fredag , Allt behöver hon ju inte veta hihi, eftersom jag inte vet om jag är gravid eller inte än så måste jag säga att det är lite bökigt när man är med kompisarna, förra helgen var vi på grillkväll med en massa kompisar och jag kunde inte skylla på att jag skulle köra heller eftersom vi bor grannar =) Jag var in på systemet och köpte alkoholfri öl, och sen fick gubben min servera den i glas till mig och snabbt gömma flaskan ( det står ju stort alkoholfritt på flaskan) =) Til helgen blir det svårare, då ska vi tjejer iväg på en liten tjejresa med utgång, jag vet inte vad jag ska hitta på för ursäkt om nu mitt test på fredag är positivt =)
    Shit.. ja visst är det svårt & jobbigt att smyga omkring med allt hela tiden?? När det blir utgång ...hmm ja va ska du då hitta på??? Ja har iaf dåligt samvete för jag följer aldrig med på något el ens träffar någon... Ja saknar mina vänner.. huvva
  • Smilla03

a79: Jag funderar på att säga att jag har sån grym mens värk, dom vet ju att jag har endometrios och jag har ju blivit dålig förut när dom har varit med :/ Usch känns ju surt att ljuga. Men OM det nu blir ett plusi slutet av veckan så kommer de att bli jätte glada för min skull när jag berättar nån månad senare, så man får väll be om ursäkt i efterhand i stället =) Ja, jag håller med, man håller sig en bit från vännerna nu när man har annat att tänka på under hela IVF cirkusen.

Svar på tråden IVF Umeå