• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    LindaM: Grattis till dina 16 ägg och skönt att höra att äggplocket gick bra! {#emotions_dlg.flower} Hoppas du mår bättre nu och att resan hem inte blev alltför kämpig. Jag kände inte någon direkt smärta efter ÄP men blev yr och mådde illa, kändes som att jag blev väldigt åksjuk i bilen på väg tillbaka till hotellet. Hör kliniken av sig imorgon eller på onsdag om hur det går?

pinglan: Jo, det är lite synd att man måste vänta tills nästa cykel men tiden har ändå gått ganska snabbt så det är okej. Bara vi hinner innan sommaren är jag nöjd! Glad Det finns ostimulerad och stimulerad (där man använder hormoner) FET så har jag tur behöver jag inte ens använda några läkemedel denna gång. Borde bli osimulerat eftersom jag har regelbunden cykel men vet inte säkert förrän jag pratat med läkaren.

Mustikka: Det är helt klart bekvämast att ta sprutorna hemma i lugn och ro. Då behöver man inte stressa utan kan ta det helt i sin egen takt. Jag sprutade i 10 dagar (på den 11:e tog jag ÄL-sprutan).

A79: Förstår att ni vill vänta med att berätta för er son, men det är säkert svårt att hålla sig! Glad Så du är fortfarande uppsvälld, vad jobbigt. Var själv uppsvälld 1-2 veckor efter ET och tyckte det kändes som att ALLA tittade på magen. Ingen sa något så det var säkert bara jag själv som tänkte på det.. Svårt att dölja en graviditet om den syns redan nu. Det är ingen som har anat något då?

Är verkligen lättad över att jag inte berättade för så många om vår IVF-behandling då det var riktigt tungt när det misslyckades. Men alla är vi olika och vissa mår säkert bättre av att få prata ut med sina nära och kära när man går igenom sådana här saker.

Smilla03: Vad duktig du är som inte tjuvtestar! Nerver av stål! Skrattande Tycker inte alls du behöver oroa dig.. så länge det inte kommer en massa rent blod är det ingen fara. Dessutom får man väldigt sköra slemhinnor av vaggisarna så när man tar dessa kan det t.o.m komma blod i mindre mängder.

Jaha, du tar progesteron 3 gånger om dagen? Jag blev ordinerad två gånger om dagen, vad konstigt att inte alla ska göra likadant! Förvånad Har du fått något svar på ditt mail?
  • Smilla03

Drömmer om ett barn: Jag är nog mer rädd än att jag har nerver av stålGlad, jag är så jäkla rädd att det ska bli ett minus om jag testar, jag kommer vara så jäkla nojjig på ferdag när jag ska testa också, jag har sagt till killen att han får kolla av resultatet och han jobbar till 1 på natten, så jag får nog kanske testa först på lördag morgon, jag önskar så himla mycket att jag inte får mensen innan dess! Tusen tack för peppande svar om att det fortfarande finns en chans att det kan bli ett plus trots bruna "flytningar".

Ja det verkar vara så olika vilka doser man får av proggisarna? Nä, jag har inte fått nått svar, jag får nog försöka komma fram imorgon på telefon men det brukar vara så jäkla svårt, jag hoppas jag får svar imorrn. Jag kom på för sent idag att jag borde ha ringt i Fredags eller idag, för jag bor på litet ort så de måste nog beställa proggisarna så då tar det ju en till dag utan.

Jag håller tummarna att du slipper massa läkemedel den här gången =) Det är ju det som är så jobbigt för kroppen tycker jag med spray, sprutor och allt detta. Man ska passa tider hela tiden. Men man gör det ju för ett gott syfte =) Men hur blir det om du slipper läkemedel, räknar de ut när du har ägglossning och då får du åka in och de sätter in ett ägg?

• ingae
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-06 16:25:04 följande:
    LindaM: Nej du, inte har man turen att ha motorväg under resan! Skrattande Det hade underlättat något enormt om man hade bott i Umeå eller iallafall i närheten.. verkligen synd att det finns så få IVF-kliniker här uppe i norr. Men samtidigt är jag glad att jag inte behöver ta flyget som "ingae". Fast det hade visserligen varit trevligt det också, om man bortser från start och landning! Glad 
    Var glada över att ni har möjlighet att åka bil Tänk om det inte finns några resor när det är dags! Jag får väl sätta mig i bilen ändå, det är väl bara att börja åka i god tid - däremot mindre kul att köra hem själv... Nej, det får nog bli flyg ändå, i värsta fall via Köpenhamn eller nåt Som det ser ut nu verkar det iof nästa vara svårast att få till boendet, tur att jag är van tältare
  • turtle01

Fick mens idag, när ska jag börja med sprutorna om jag kör långa protokollet?? Fortf. förvirrad som sagt... 

• Emilotta
    turtle01 skrev 2012-05-07 23:23:16 följande:
    Fick mens idag, när ska jag börja med sprutorna om jag kör långa protokollet?? Fortf. förvirrad som sagt... 
    Du ska meddela kliniken att du fått mens och då kommer dom ge dig ett datum för att gå och ta blodprov som visar om du är nedreglerad. Det brukar vara en vecka efter mensstart ca. efter det bestäms det när du ska börja ta sprutorna. Jag gör ju också långa men vid två blodprov har det visat att jag inte är nedreglerad så jag har inte fått börja med sprutorna än, började spraya 3 april. idag har jag varit och tagit ett till blodprov så nu hoppas jag att jag äntligen får börja med sprutorna. dom ringer i eftermiddag och meddelar resultat på blodprov.
  • turtle01
    Emilotta skrev 2012-05-08 08:46:38 följande:
    Du ska meddela kliniken att du fått mens och då kommer dom ge dig ett datum för att gå och ta blodprov som visar om du är nedreglerad. Det brukar vara en vecka efter mensstart ca. efter det bestäms det när du ska börja ta sprutorna. Jag gör ju också långa men vid två blodprov har det visat att jag inte är nedreglerad så jag har inte fått börja med sprutorna än, började spraya 3 april. idag har jag varit och tagit ett till blodprov så nu hoppas jag att jag äntligen får börja med sprutorna. dom ringer i eftermiddag och meddelar resultat på blodprov.
    Tack för ditt svar! Jag har ett datum för blodprov den 15/5, och har mailat kliniken igårkväll. (de sa att jag även kunde maila som alternativ till att ringa). Får hoppas det inte drar ut på tiden med sprayningen, måste vara jobbigt att inte veta hur länge det dröjer...

Hoppas ditt blodprov visar rätta värden nu! Ska hålla tummarna! Glad 
  • pinglan2012
    Drömmer om ett barn: Hoppas du får köra ostimulerad då! Inte roligt att stoppa i sig mediciner hela tiden... Det verkar ju lovande att du hinner innan sommaren, så vi håller tummarna för att det lyckas för dig Glad
  • drömmer om ett barn
    Smilla03: Nog hade man kunnat klara sig utan alla dessa rädslor. Först över att något steg i behandlingen ska misslyckas, att mensen ska komma, att det ska bli minus.. och när man väl lyckas: rädslan att något ska gå fel. Det är en riktig karusell detta!

Jag tycker iallafall att det ser väldigt lovande ut för dig. Du har fått en blasto, ingen mens och snart testdag! Solig Nu kan vi bara hålla tummarna och hoppas på det bästa. Ni kanske inte kan hålla er utan gör testet på lördag natt när din kille kommer hem. Är han ledig helgen sen?

Det vore himla skönt om jag skulle slippa sprayen och sprutorna denna gång. Har visserligen haft turen att må bra under behandlingen men det är ingenting jag går igenom om jag inte behöver.. Glad Det blir isåfall att använda ÄL-tester och när dessa ger utslag åker man till kliniken inom 2 dagar (tror jag) och sätter in eskimån i den egna cykeln. Har läst något om VUL också men vet inte om det är något som alla ska göra vid FET.

ingae: Att ta flyget är inte så enkelt som det låter, bilen är däremot ett "säkert kort" såvida den inte får ett haveri förstås. Jobbigt att inte veta så många dagar i förväg när du ska resa.. Var bor ni någonstans förressten? Det kommer säkert ordna sig med boende, inte ska du behöva tälta! Förvånad

turtle01: Såg att du redan fått svar på din fråga. Vad skönt att mensen kommit, snart är det dags för nästa steg.. Glad

Emilotta: Nu ber jag till högre makter att du är nedreglerad och inte behöver vara fånge i detta spray-stadie längre! Känns det som att du är nedreglerad? Hoppas på ett positivt samtal i eftermiddag! {#emotions_dlg.flower}

pinglan: Tack, får hoppas på det! Glad Du skulle börja med Puregon till helgen, vilken dag blir det?

Mustikka: Hur går det för dig?
  • Emilotta
    drömmer om ett barn: hoppas verkligen att du slipper alla mediciner. vet du när ni kan få några besked från kliniken om när ni kan börja igen? du har säkert skrivit det men jag har så svårt att hålla koll=)

nä det känns faktiskt fortfarande inte som att jag är nedreglerad med dom borde ringa snart så får se=)
  • drömmer om ett barn
    Emilotta: På torsdag kommer min läkare som gjorde äggplock och återinföring att ringa, så snart får jag svar på alla funderingar jag har. Har tagit ÄL-test som gett utslag i söndags och igår så nu har jag koll på ÄL också! Glad

Åh, hoppas att du är nedreglerad trots att du inte har några symptom. Tycker du har kämpat nog med den där nässprayen nu. Har du haft lätt att få näsblod sen du började spraya?
Svar på tråden IVF Umeå