• Mirage

IVF Umeå

Igår gjorde jag ÄP och det var en riktig plåga! Tårarna rann på mig och jag som normalt är ganska smärttålig. Vet inte varför, men det gjorde mycket ondare denna gång än förra, så de fick höja medicineringen med ytterligare en dos för att lindra smärtan. Sjuksköterskan var så himla gullig, hon märkte hur ont jag hade och gjorde allt för att få mig att må bättre. Fin och proffsig personal!

Hur som helst så tömde doktorn 9 stycken äggblåsor. Han lämnade efter många om och men den 10:e äggblåsan eftersom han inte kom åt den pga min endo. Resultatet blev 7 ägg av 9 möjliga, så jag är sååå lycklig =). Det var värt all smärta flera gånger om! Största äggblåsan var 28 mm... vilket doktorn tyckte var en bra storlek och han menade att de då borde vara mogna.

Drömmer om ett barn- jag tror att menopuren gjorde susen och jag ber att det ska komma att bli ett bra resultat även för dig! Det är så typsikt när man väl vill ha den där förbaskade mensen, då kommer den inte och vice versa ;).

Idag har jag gått på nålar ifall dr Solensten skulle ringa o meddela att äggen var skräp som sist, men... han har inte hört av sig så jag ser ut att bli lycklig ruvare imorgon! Det är bara att hoppas!

Kram på er alla kämpare där ute!

• Mirage

Tack tjejer! Tyvärr blev det fiasko ännu en gång. Trodde vi hade klarat oss men vid 18-tiden igår ringde Solensten igen. 4 ägg var omogna, 3 stycken hade inte befruktas (de använde microinjecering). Så nu är det andra gången som vi inte ens kommer till återföring. Känner mig helt tom...

• Mirage

Tack alla ni som kommit med tröstande ord! Det känns onekligen ledsamt, rädslan för att det kanske är kört är det värsta. Frågor som "är vi inte kompatibla", "var det bara otur" eller "kommer vi inte komma längre än så här, ska jag inte ens få känna känslan av att få ruva" dyker ständigt upp i mitt huvud.

Det finns tyvärr inga svar och det enda vi kan göra nu är att försöka igen med något nytt.

Ws mamma skrev 2013-01-18 21:30:29 följande:

Så tråkigt ! Vilken metod använde ni och vilken medicin ?
    Vår första ICSI fick jag puregon och dom plockade ut 15 ägg varav 2 blev befruktade. - ingen graviditet.
    ICSI nr 2 skulle jag byta medicin och fick menopur istället ( för att äggen skulle få bättre kvalitet ). Resultatet blev 4 ägg, tre var omogna och det sista sattes in och blev ett tidigt mf. Både dessa gångerna körde vi långa protokollet.

Sen önskade jag själv att få köra korta protokollet och frågade om vi inte kunde få kombinera puregon och menopur eftersom menopur ska ge bättre kvalitet och puregon fler ägg. Dr Sol sa OK så jag fick göra som jag önskade och då plockades jag på 23 ägg, 17 befruktades. 10 hade delat på sig som dom skulle på dag 2. Jag fick tillbaka två embryon - en blev vår son, och två blastocyster var av fryskvalitet på dag 5 och det är dom vi ska tina upp nu.  Jag trodde aldrig att jag skulle få sån skillnad på 3:e försöket jämfört med dom två första så jag hoppas ni kan hitta en lösning som passar Dig ! Hjärta  Lycka till !  
    Jag finner verkligen tröst i det du skriver, har ni klarat det, kanske det även finns en chans för oss att det ska gå vägen. Jag är verkligen glad för er skull och att ni lyckades tillslut med ditt eget förslag =).

Jag har använt mig av långa metoden båda gångerna. Första gången använde jag mig av gonal-f (motsvarar puregon som jag förstått det?) och började med 150 enheter, denna höjdes brutalt till 300 i slutet och kroppen hängde nog inte med. Detta slutade med 3 ägg som alla var omogna. Under mitt andra ivf:försök fick jag menopur för att öka äggmognaden, sprutade i 12 dagar på 300 enheter nästan hela tiden (225ie 3 dagar). Det resulterade i betydligt fler ägg, 7 stycken varav 4 dock fortfarande var omogna. De 3 som var mogna befruktades inte trots icsi. Jag vet inte varför jag har så många omogna ägg. Inte heller varför inget av de tre äggen som faktisk var mogna inte ville befruktas. Kan lägga till att jag har endometrios, men det skulle inte förvåna mig om det är nåt mer fel då resultaten är så dåliga.

Solensten pratade om en annan ägglossningsspruta än Ovitrellen som jag förstod det kunde få äggen att mogna till bättre sista dagarna? Ngn annan som vet vad han kan prata om för ägglossningsspruta och som kanske till och med använt sig av den? Vet inte vad jag ska tänka eller tro på mer, det känns bara så fiasko allt :´(...

• Mirage

GRATTIS ÄPPELKAKA! ÅÅÅHHH så kul!!!!

Ber om ursäkt för att jag inte tagit bort mig/uppdaterat min status på listan, lusten rann totalt ur mig men nu har jag börjat bygga upp mig igen...

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet 
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Kvinna32 (startar nästa mens med spray ET tidigast slutet på mars)
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Sprayar

{#emotions_dlg.flower}
      Sprutar  *Petto 83

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET
    * drömmer om ett barn (5:e försöket) ÄP 6/2
    * Ws mamma FET januari/februari (första FET för syskonförsök)
    * Nektar (FET 12/2)

{#emotions_dlg.flower} Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök)TD 8/2
    * Snöflinga (FET, syskonförsök) TD 20/2
    * VackerBlomma (FET) TD 22/2

Gravid Gravida

* fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF) * Norris (FET) BF 28 aug

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december

• Mirage

Mustikka: Grattis till er tjej!!! Härligt att få höra o se att det finns mirakel =).
    A79: Så himla söt han är =).

Vackerblomma: Tjohoo!!! Mer plus i tråden det gillas! Håller tummarna för dig!!!

Drömmer om ett barn: Vad spännande med ruvningen! Jag hoppas att det är din tur nu!!! För min del inväntar vi fortfarande mensen, typ 1,5 v kvar... efter det vet jag hur vi ska gå tillväga i nästa rond. Jag har inte pratat med Umeå sedan vårt förra misslyckande, så just nu står allt på paus.

• Mirage

Drömmer om ett barn: GRATTIS!!!! Vilket glädjebesked!!!! Jag får tårar i ögonen, sååå glad för er skull! Stor kram

• Mirage

Jätte grattis till er som blivit gravida! Vilken fin lista vi börjar få i tråden :).

Läser här då och då, men jag skriver inte så ofta. Känner jag mig skit deppig. Ringde kliniken i torsdags eftersom jag har fått min mens och därmed ska göra en ny plan för nytt försök. Då fick jag veta att alla telefontider var bokade och att den första jag kunde få är i april (!). Alltså, jag försökte förklara för sköterskan min frustration, jag måste alltså vänta ytterligare en månad + 21 dagar, bara för att kunna få instruktioner över vad jag ska ta för mediciner. Hon sa att hon inte kunde göra något, var nästan otrevlig, men lovade iaf att framföra till Solensten att han skulle ringa mig om han fick "tid över". De har tydligen så mkt att göra... Jag känner bara att all lust och ork rinner ur mig. Jag ger snart upp, orkar inte med det här längre. Det känns som om vi aldrig kommer bli gravida, jag kommer inte ens till återföring, har aldrig blivit gravid någonsin, så varför skulle jag bli det då allt bara skiter sig hela tiden Gråter.

• Mirage
    daduck skrev 2013-03-02 15:45:32 följande:
    Mirage: prova ring igen och prata med en annan sköterska. De är så olika. Har inte koll på namnen men det är åtminstone två av dom som faktiskt bryr sig. Grina, skrik, svär! Om inte annat borde det hå att de pratar med solensten och att du kanske kan åtminstone börja nedreglera under tiden du väntar på att han ska ringa upp.
    Vilken bra idé! Det ska jag göra! Har kvar suprecur hemma så jag borde kunna börja spraya dag 21 för att dra igång nedregleringsprocessen! Tusen tack för tipset, ska jag ringa imorgon och försöka få igenom det!
    Tinzu skrev 2013-03-02 17:07:36 följande:

jag känner nog som du, fast jag har varit gravid 2 ggr men missfall är resultatet av dom.. jag ringde igår och fick tid den 2:a april, kändes lite jobbigt att få en förklaring först om en månad om den missen dom gjort.

men jag hoppas och håller tummarna att tiden går fort så vi får våra samtal 
    Ja, visst känns det surt?! Helt otroligt att det är sån väntetid bara för en telefontid!

Drömmer om ett barn: Tack rara du för dina peppande ord Hjärta! Jag funderar allt mer på om jag verkligen kan bli gravid, om jag någonsin kommer att få uppleva att bära ett barn. Det är bara tiden som kan utvisa om det blir så, men jag hoppas att det blir vår tur någon gång. Jag drömmer om ett barn som  har våra drag, min mans lekfullhet och intelligens med min trygghet och kärleksfulla sida. Har dock börjat fundera mer och mer på en plan B, adoption. Kanske kolla upp mer vad som gäller och köra plan B parallellt m plan A, eftersom det trots allt tar nåt år. Någon annan som börjat gå i dessa tankar?
  • Mirage

Hej allihopa!

Jag vill börja med att tacka er som tipsade o peppade mig att ringa kliniken igen{#emotions_dlg.flower}. Tänkte berätta vad som har hänt sedan igår… VARNING... det blir ett längre inlägg…

Ringde igår och pratade med Kristina, hon är ju bara för gullig! Förklarade situationen, att jag fått en telefontid först i april o att detta skulle innebära att jag var tvungen att vänta en månad extra för att kunna påbörja behandlingen. Sen frågade jag henne om det inte var möjligt att få börja spraya dag 21, innan telefontiden, eftersom jag sprayade längre sist o det ändå bara påverkar min troliga endo på ett bättre sätt. Hon tyckte det var en jätte bra idé, men skulle prata m doktorn först o sen återkomma. Sen ringde hon upp mig o sa att dr vill prata med mig o att han skulle återkomma under dagen (!). Solensten ringer mig sen o berättar att han har funderat på mig/vår situation de senaste veckorna (!). Han frågar hur jag mår under omständigheterna och om jag mentalt/fysiskt orkar göra en ny behandling innan sommaren. Han frågar även om jag har försökt ringa tidigare o jag berättar att jag eg fick telefontid först i april... Då lät han som är lugnet själv faktiskt upprörd... Han menar att jag självklart ska få påbörja min behandling o absolut inte behöva vänta en månad extra bara för att han inte hade någon telefontid... alltså förstår ni.... tydligen gäller det att prata m rätt person från början, jag visste direkt då jag fick kontakt m Kristina att det var ett bra tecken, hon bryr sig verkligen och det gör doktorn oxå. Nu har vi gjort en ny plan som innebär en hel del förändringar. Den största är att jag faktiskt ska få göra en titthålsoperation så man verkligen till 100 procent kan konstatera om det är endometrios o i så fall ta bort det man kan. Både jag o dr tror ju att det är det och jag har så många sådana symptom. Han har dessutom sett att jag har nåt på cirka 5-6 cm som sitter på min högra äggstock o nu måste vi göra nåt för att försöka ändra resultatet. Känns så skönt o läskigt på en o samma gång! Äntligen ska jag få på papper vad det är som spökar! Det är inte säkert att operationen i sig kommer påverka mina ivf-chanser, men jag får iaf svar på mina frågor plus att mina våldsamma menssmärtor kanske minskar. Nackdelen är ju att en operation alltid innebär risker o jag har ju läst om kvinnor som gjort samma operationer där det gått helt snett.. MEN jag tänker positivt, tror det kommer bli bra det här! Har även läst om kvinnor som opererat sig o sedan blivit gravida naturligt, så det finns alla varianter. Parallellt m operationen ska jag spraya, vilket jag kommer göra +/-4 v, beroende på när operationen blir av. Efter operationen kommer jag att börja stimulera äggstockarna m Menopur.  Sen blir det äggplock ngn gång i maj, så det blir en längre process. Hellre det o så kanske det blir bättre resultat! Fick även byta ut ägglossningssprutan  till en annan som ska påskynda äggmognaden i slutprocessen, vilket också varit mitt problem. Sen blir det ytterligare ngn variant av injicering av spermierna som tydligen kunde ge ett bättre resultat om inte det tillvägagångssätt vi använde sist funkar. Så, nu har vi nya planer.

Nektar: Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på alla fronter. Man kunde önska att det räckte med ett problem. Sen är ofrivillig barnlöshet så orättvist på flera sätt, men att det ska behöva vara en ekonomisk fråga om/när man kan genomföra ett ivf, det känns inte rätt. Jag önskar så att det vore annorlunda, då hade vi alla haft barn vid det här laget!

Ws mamma: Åhhh nej, fy tusan vad tråkigt! Skickar en *styrkekram*.

• Mirage
    daduck skrev 2013-03-05 21:36:04 följande:
    Mirage: grattis! Det gäller att ligga på. Och som sagt att få prata med dom som bryr sig. :)

Ws mamma: så sjukt tråkigt! Det är jävligt orättvist. Men jag tror inte du heller behöver vänta så där länge. Testa iaf ringa igen. Kanske lägga fram förslag om spraya mesans du väntar? ( om det är det du brukar) men ta och grina först. Slå gärna sönder nåt i porslin också.
    Nu hade jag velat ha en "gilla-knapp" =)
Svar på tråden IVF Umeå