• Mirage

IVF Umeå

Drömmer om ett barn: Tack gulliga du! Ja, det ska ju inte hänga på  vem man pratar med. Det är nog så jobbigt som det är, dels så vill inte behöva vara den "jobbiga" patienten, sen så kanske inte alla pallar med att stå på sig o vara ihärdig. Alla ska få samma typ av bemötande, sen att det finns olika typer av prioriteringar kan jag förstå, men ingen ska behöva stå över en månad eller fler bara föratt det inte finns telefontider. Får hoppas att det inte händer någon fler! Precis, vi kommer att göra ICSI, hur har det funkat för er, har många av dina ägg befruktats?

Daduck: Det låter ju jättespännande, vilken bra idé! Vi är oxå lite hemliga, men om det inte syns inlägg osv bland ens vänner så är jag intresserad! Är du säker på att inget sånt syns =)?

Vårt 2012: Skit oxå!!! Varför måste den vara sen just den gång man faktiskt vill ha den?! Iblandn skulle man vilja ta ett allvarligt snack med sin kropp ;).

• Mirage

daduck: ditt spöke får gärna bjuda in mig=), Eftersom att jag har ett rätt udda namn är jag försiktig med att lämna ut det , så jag skickar dig ett privat meddelande. Det spelar mig ingen roll om ni vet vad jag heter, men däremot så vill jag inte att vem som helst ska känna till mitt privatliv ifall de googlar mitt namn... :P. Ska lätt kolla 24 norrbotten imorgon! Vad modig du är som ställer upp offentligt i detta ämne! Jag är jätte glad och tacksam för att du kämpar för att öka medvetenheten och okunskapen om ofrivillig barnlöshet {#emotions_dlg.flower}!

Drömmer om ett barn och Jennyz: Det känns skönt att veta att era ägg har haft så pass bra resultat med icsi. Även om jag knappt törs hoppas på att jag ska nå till det stadiet så är det roligt att höra att det funkat bra för er!!

• Mirage

daduck: Vad bra du är! Såg klippet tidigare idag o tycker du är toppen!

vackerblomma: Nej!!! Det är ju inte klokt, fy fasiken vad orättvist! Du får vara hur negativ du vill här, dela dina känslor med oss, vi finns ju till för varandra i glädje och sorg! Förstår att inga ord kan trösta det du upplever just nu! Skickar en styrkekram!

drömmer om ett  barn: jag har inte hört nåt från Sunderbyn än... hoppas verkligen på att få kallelsen snart! Ska bli så skönt att snart få mer svar! Hur mår du, gravid å allt =)?

• Mirage
    Vårt 2012: Vet inte vad jag ska säga, men jag är verkligen jätte ledsen för din skull! Alla dessa misslyckanden tär oerhört mycket på psyket och det är svårt att vara positiv när allt känns som skit! Sen kommer det en dag då det känns lite lättare och nästa dag kanske man mår dåligt igen. Det är verkligen upp som en sol och ner som en pannkaka. Samtidigt måste vi få må dåligt utan att behöva skämmas för det. Jag vet att du kommer finna styrkan att kämpa vidare, låt det ta den tid det behöver och tillåt dig vara arg och ledsen. Stora kramar {#emotions_dlg.flower}

Jag har sprayat i flera veckor nu och jag har mått pissdåligt tills i måndags då det vände. Det är mitt tredje ivf-försök, men jag har inte påverkats av Suprecuren så mkt som denna gång... Blev sjukt deppig och orkeslös, ingenting var bra eller roligt, livet kändes meningslöst. Har suttit och gråtit hysteriskt utan anledning... ja herregud det är verkligen skönt att det gått över. Tyckte synd om min man som har fått stå ut med mina humörsvängningar, men han har varit så stöttande och förstående <3.

Igår var jag och gjorde titthålsoperationen. Det visade sig att jag har endometrios, läkaren brände på några härdar och punkterade det som visade sig vara en chokladcysta som satt på högra äggstocken. Känns skönt att verkligen fått svar på vad det var som pågick i kroppen. Förhoppningsvis så ska jag slippa svåra menssmärtor ett tag framöver och jag hoppas av hela mitt hjärta att det även ska påverka mina chanser att bli gravid, Nu när det känns som att livet har kommit tillbaka, lägger jag in mig på listan igen =). Kramar till alla er kämpare där ute!

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet   
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)

* Ws mamma 
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3  
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 
    * äralltupptaget : börjar 10/4 (ÄP v.17) 1:a IVF
    * Solanna (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET 
    * VackerBlomma  
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3 
    * Emki Försök nr ett. TD 22/4
    * Kvinna32 försök 4 TD 24/4

Gravid Gravida 

* fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) 
    * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök)

Baby Födda 

* A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december 
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari 
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Mirage
    Nektar: Tack snälla du =). Ja, det där positiva tänkande är nåt som jag haft bristvara på denna gång med Suprecuren. Som tur är så känner jag att det har vänt efter operationen och jag känner mig trots allt hoppfull och jag vill verkligen tro att det ska bli bättre, sämre kan det iaf inte bli (tror jag).

Läkaren sa att det fanns härdar lite varstans i buken, men exakt på vilka ställen vet jag inte. Det är svårt att säga om operationen kommer att hjälpa våra ivf-chanser eller inte. Läkaren i Umeå tyckte att vi behövde göra en förändring eftersom resultaten varit så dåliga och bestämde därför att vi skulle gå in i buken och ställa en diagnos+ev operera. Förhoppningsvis så kommer mina menssmärtor att minska och i bästa fall så får vi även äggblåsor från äggstocken som mest legat passiv. Jag har alltid haft problem med min mens, ända sedan första dagen. Jag tror att jag har lidit av endometrios redan som tonåring, men att sjukdomen har hållits i schack pga. att jag ätit p-piller i många år. Det var när jag slutade med preventivmedel som mina mensattacker blev fullständigt outhärdliga. Jag krampar och äter väldigt mycket smärtstillande mediciner för att överhuvudtaget kunna stå på benen. Så för två år sen stod jag inte ut längre. Jag gick till en privatklinik och sa att jag tror att jag har endometrios. Hon höll med mig då jag beskrev mina symptom; kramper, rikliga blödningar, diarré, ibland känslan av urinträngningar och så hade jag inte blivit gravid trots ett tags försök. Hon skickade en remiss till sjukhuset för titthålsoperation. Läkarna ändrade sig i sista stund och gjorde en hysteroskopi istället, dvs. att de gick in via slidan och filmade. Det har varit en lång resa från dess till nu denna vecka för mig att få min diagnos, trots att jag sagt endo hela tiden har läkarna bara skrivit troligt myom i mina journaler. Nåväl, nu är vi där vi är och det var en bra läkare jag hade i onsdags. Hon tyckte att ivf-kliniken gjort rätt som försökt att behandla mig först utan operation och menade att det är först om man inte får några resultat som man brukar gå in i buken.

Som jag har förstått det så har vi med endo lite sämre chans att bli gravida med ivf, men vi har ändå väldigt goda chanser. Många har ju endo utan att veta om det och de blir gravida naturligt. Det verkar oerhört svårt att definiera vad det är som gör att vissa har mkt svårare problem än andra. Mängd och var det sitter är troligen en faktor. Det du beskriver Nektar låter väldigt likt endo, men det behöver inte för den skull betyda att du har det. Hoppas att du mår bättre idag!

Äppelkaka: Jag tror oxå det är en fördel om man känner till sin sjukdomsbild redan från start, önskar att de första läkarna hade lyssnat på mig, då kanske situationen hade varit annorlunda. Det är iaf skönt att höra dina lyckliga historier om graviditet, det ökar hoppen för oss alla med endo=).
  • Mirage

Kvinna32: Hurra!!! Stora grattiskramar till dig, så underbart!

Drömmer om ett barn: Tack {#emotions_dlg.flower}! Jag ska troligen börja stimuleringen på onsdag, så det närmar sig. Jag längtar efter östrogenet, hujeda mig ;)!

Välkomna hit Solanna, santa66 och supernova99! Kul att ni hittat hit och att ni vill hänga med i tråden.

äralltupptaget: wihooo, äggplock på måndag, så spännande! Det kommer säkert att gå finfint!

• Mirage
    * Snöflinga  
    * Emki   

* Santa86  

* Hela85 (from 24/4, 1:a IVF)   
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET
    * Ws mamma  
    * VackerBlomma   

* Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4 
    * Äralltupptaget (Försök 1), TD 13/5
    * Solanna (1:a IVF), TD 14/5
    * Nektar (3:e IVF), TD 20/5   

Gravid Gravida 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Freja150 BF 20 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) BF 29/10
    * Petto 83 (BF 8/11, syskonförsök) 
    * Kvinna32 (BF 24/12)  

Baby Födda 
  • Mirage

Nektar och Drömmer om ett barn: : Tack:)! Det känns ganska blandat, jag är nervös över hur det kommer att gå. Är så rädd för att det inte blir någon skillnad. Samtidigt känns det spännande. Planerat ÄP nästa vecka. Ska göra ultraljud på fredag så då kanske jag får veta mer, men jag skulle tro att jag får göra ytterligare ett ul på måndag.

• Mirage

Nektar: Åhhh vad spännande! Du ska se att det är ett plus, nu är det er tur!!!

Drömmer om ett barn: Tack, jag hoppas att du har rätt! Ska bli intressant imorgon att få mer info om hur det växer där inne =).

äralltupptaget: gudarsskymning vad spännande! Du måste ju ha värsta nedräkningen nu till testdagen =)!

• Mirage

drömmer om ett barn: Jag är lite smått förvånad över gårdagens VUL..! Man såg cirka 10 äggblåsor (så har det varit vid första VUL:et mina andra två försök oxå). Det roliga var att det var fem på varje sida och att den största på 17 mm satt på högersidan där chokladcystan satt (!). Jag har svarat bättre på min högra sida denna gång, den som varit helt död tidigare! Så jag är väldigt glad över att se ett resultat efter ingreppet! På onsdag är det dags för ÄP :)), tjohoo!

äralltupptaget: Jag fortsätter hålla tummarna stenhårt!

• Mirage

Hela85: Tack snälla :)! Hoppas det kommer gå vägen för dig, är ju så snart som du ska testa, så hiskeligt spännande!

• Mirage
    * Snöflinga  
    * Emki  

* Santa86  

* Ws mamma  
    * VackerBlomma   
    * Hela85
    * Mirage

* Äralltupptaget (Försök 1), TD 13/5

Gravid Gravida 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Freja150 BF 20 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) BF 29/10
    * Kvinna32 (BF 24/12)  

Baby Födda 
  • Mirage
    Grattis Lappgeten till ditt + och grattis EbbaGrön till er gosse! Måste ju vara helt ofattbart att äntligen ha den där efterlängtade ungen i sina armar =)!

Nektar: Så tråkigt att du blöder! Du plussar ju fortfarande så det kanske är nåt som lever där inne även om det inte känns eller verkar så. Hoppas verkligen att det är fallet, nu får det vara nog med misslyckanden! Ni har kämpat på och jag trodde verkligen att det var er tur nu! Hoppas, hoppas, hoppas att kroppen bara håller på att luras! Stor kram till dig!

Själv var vi till Umeå förra fredagen och fick för första gången göra en återföring! Säger bara ÄNTLIGEN får även jag testa på att vara ruvare =). Lilla pricken är nu på ruvardag 8, bara att hoppas att det går vägen. Jag fick en ganska bra skörd denna gång för att vara jag (11 ägg), utav dessa var dock bara 1 moget och resten var omogna (!). Läkarna kliar sina huvuden till varför min äggmognad är så dålig, som om det inte vore nog med min endo, så är även min äggkvalité uppenbart kass. Läkaren Ida sa till mig att det inte är unikt, men det är tydligen ändå ovanligt. Så det slutade med att man försökte låta mina ägg mogna vidare, en metod som de inte gör speciellt ofta. Vi fick nämligen veta att vi var det första paret de gjort så med under 2013... Av de tio ägg som återstod så mognade tre till, av dessa så vara det vara ett till som kunde befruktas. Eftersom det embryot låg efter mitt första som lyckades från första dagen så ville de odla vidare ägget för att förhoppningsvis kunna lägga det på frysning. Så igår kom brevet att inte heller detta ägg klarade sig... Tja, vad ska man säga, jag är inte förvånad... Jag hoppas att lille prick vill överleva, för våra odds verkar inte vidare goda!

* Snöflinga  
    * Emki   

* Santa86

* Ws mamma 
    * VackerBlomma

* Mirage (3:e IVF), TD 5/6

Gravid Gravida  
    * Mammaidamaria (1:a IVF)  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * Norris (FET) BF 28 aug  
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) BF 29/10 
    * Kvinna32 (BF 24/12)   
    * Äralltupptaget 1:a IVF 
    * Hela85 1:a IVF 
     * Lappgeten (1:a IVF), BF 29/12 

Baby Födda  
    * EbbaGrön (1:a IVF) Pojke Alrik, 21 maj
  • Mirage

Är det någon mer som fått ont i magen/livmodern vid samlag efter återföring? Det har ju gått 1,5 v sedan ÄP... vet att man ska vänta typ två veckor, men det känns inte som att det har nåt med smärta att göra utan snarare för infektionsrisken.

• Mirage
    Hej alla kämpare där ute!

Vill börja med att gratulera er som plussat sedan jag var här inne sist! Varje barn som blir till är verkligen ett mirakel!

För vår det gick det inte bra. Jag började blöda två veckor efter återföringen och sen fortsatte det. Har inte ens hört av mig till kliniken än, min ork är liksom helt borta. Vi har bestämt oss nu för att pausa till hösten och då får vi se om det blir nya tag eller hur vi ska gå vidare. Jag känner att vårt förhållande har fått lida oerhört mkt under dessa tre års kämpande, nu behöver vi ladda om och hitta tillbaka både till oss som par men även till oss själva. Har kommit in i en rejäl svacka som jag behöver ta mig ur och jag tror och hoppas att semester kommer att göra oss alla gott. 

Vill önska er alla underbara människor en riktigt fin sommar! Ta hand om varandra och så ses vi troligen igen till hösten!

*Kärlek*

Väntrummet

* Emki   
    * Kvinna32
    * Nektar
    * Mirage (4:e IVF)

* Snöflinga
    * Ws mamma 

* VackerBlomma