• Freja150

IVF Umeå

Varghona, Äppelkaka, jennyz, drömmer om ett barn: lider med er, det finns absolut ingen rättvisa i det ni går igenom!

• Freja150

Jennyz: men då håller jag tummarna för dig, du lät så uppgiven i tidigare inlägg att jag trodde du blödde mkt. Men låter ju verkligen som att det kan vara något Nektar: tack! Jag kontaktar kliniken på testdagen. Jag har varit illamående sedan någon dag efter insättningen, jag är helt medicin fri men andra symtom har jag inte haft, förrutom att jag inte fått mensen eller nån annan blödning.

• Freja150
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * vårt 2012
    * drömmer om ett barn (5:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild (Avbrutet försök. Vänta till Januari)
    * 3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Sofiali77 TD 14/12
    * Kvinna32 TD 17/12
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) TD 17/12
    * Jennyz TD 18/12
    * EEJ (4:e och sista försöket) TD 19/12
    * Freja150 TD 19/12
    * Nektar (1:a IVF) TD 28/12
    * Norris TD 1/1

GravidGravida  
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke 14 december 
  • Freja150

Grattis A79!!! Jag tog mig friheten att lägga till en 'födda' - underbart att bli påmind om att det är möjligt och att många faktiskt lyckas. hoppas det var ok för alla!?

Ni som plussat - kom ihåg att uppdatera listan Skrattande Själv vågar jag inte riktigt, avvaktar till den riktiga TD Skäms 

• Freja150

Grattis Norris! Visst är det underbart- världens bästa julklapp!!! Vår riktiga testdag idag och fortfarande plus ringer till kliniken idag och meddelar vårt positiva resultat! ( kan dock inte ändra listan då jag sitter via mobilen)

• Freja150
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * vårt 2012 * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Nektar (FET i februari)   

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild (Avbrutet försök. Vänta till Januari)
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Sofiali77 TD 14/12

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)
    * EEJ (4:e IVF) Bf 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyzbox (3e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin  14e december
  • Freja150

Nu har jag vågat mig på att uppdatera listan med ett BF-datum - 20 augusti. Vi har nämligen varit på VUL idag och där finns två små foster varav ett tickande hjärta Skrattande det andra låg så högt upp så de kunde inte se om det fanns aktivitet eller ej. Vi ska tillbaka om två veckor och då får vi förhoppningsvis besked om det är en eller två. Hjärta Men jag gillade inte läkaren, ingen jag varit hos förrut och så kläcker han kommentaren ''det är väldigt vanligt med missfall i ett tidigt skede men eftersom att allt ser bra ut nu är ju chanserna för en normal graviditet stora'' - det enda jag hörde var ju egentligen bara första meningen... kanske jag som överreagerade men jag blev väldigt illa berörd av kommentaren. Han borde veta att par som genomgår IVF är mer än väl medvetna om alla möjliga risker så hans betoning på 'väldigt' anser jag var onödig. Nåja, är oerhört tacksam så länge vi har en liten med ett tickande hjärta hos oss!

Blir väldigt ledsen och illa berörd för er som inte lyckats än - det är inte rättvist på något sätt! Snart är det er tur! Många styrkekramar till er och kom ihåg att ni är oerhört starka människor, även om jag vet att man ofta känner sig ganska svag...  

• Freja150

jennyz: tack! Jag ska försöka njuta nu men hans uttalande har etsat sig fast och tillsammans med känslan av 'är det verkligen vår tur nu?' så halkar jag lättin på den negativa tankebanan, vågar inte riktigt tro, hoppas, längta Skäms

EEJ: Den andra låg högt upp och lite bakom den andra i livmodern och först trodde dom att den avstannat helt då den såg mindre ut än den andra på skärmen, men när de mätte så var båda lika stora (12,7 resp 13 mm) så då förklarade dom att det helt enkelt kunde vara så att avståndet upp i livmodern 'lurade' apparaten så det blir ett nytt VUL om 2 veckor för att säkerställa läget. Men i detta läge så känns det verkligen inte som något 'bara' om det blir en bebis! Lycka till på ditt VUL! 

• Freja150
    äralltupptaget skrev 2013-01-11 18:30:11 följande:
    hur lång tid kan man räkna totalt ? dvs, möten, äggplock insättning osv...
    Är det på Umeås universitetssjukhus-hemsida ?

Det går inte riktigt att svara på då det beror på om det blir långa eller korta metoden för er. Vi gjorde långa metoden och från första besöket till insättningen gick det nog cirka två månader.
  • Freja150
    Äppelkaka skrev 2013-01-19 20:59:33 följande:
    Jag undrar hur läkaren på IVF-kliniken tänkte när ordinationen blev att börja ÄL-testa imorgon (dag 13 av min cykel på 26 dagar)? Jag är tack och lov inte så dum att jag lyssnar på allt jag hör så jag testade i igen i morse och visst fick jag utslag på testet! Fattar verkligen inte, vill de inte att jag ska göra ett FET den här månaden eller? 

Är det någon som vet vad det är med äggstockarna så de kollar inför FET? Är det att det finns äggblåsor eller att det inte finns cystor t ex? För om det är äggblåsor så kommer det att vara för sent till på tisdag när jag har nästa vul inplanerat (för den nytillkomne; eftersom läkaren glömde kolla dem i fredags) eftersom ägglossningen redan varit då.

Jag är i alla fall lugnare idag och tänker att jag pratar med kliniken på måndag och hör vad de säger och sedan får vi se.  

När jag var på VUL inför FET kollade han slemhinnan och hur stor äggblåsan var. Varför han kollade äggblåsan var bara för att försöka säkerställa när ÄL skulle infinna sig och när jag således skulle börja testa med ÄL-test för att inte missa ÄL. Så jag tycker du gjorde helt rätt som lyssnade på din kropp och började testa med ÄL-test tidigare än ordinartion (klantigt av kliniken och inte kolla upp din cykellängd). Om du fick ok på slemhinnan när du gjorde VUL:et tycker jag du ringer till kliniken imorgon och då kommer du säkert få ett datum för FET, skulle bli förvånad om dom skickar dig på ett ytterligare VUL.

Lycka till Glad 
  • Freja150

Äppelkaka: vad skönt att det löste sig, håller tummarna inför insättningen!

Jennyz: vad skönt att hjärtat fortfarande slår! Har du fått order om att ta det lungt nu eller kan du leva som vanligt?

Själv var vi på andra VUL:et idag och det finns två små tickande hjärtan HjärtaHjärta Vi väntar tvillingar Skrattande (med skräckblandad förtjusning!)

Är det någon som vet om det blir något extra VUL innan RUL när det är IVF, förrutom det vid v. 7-8?      

• Freja150

Äppelkaka: stort grattis till ditt fina plus!

Drömmer om ett barn: härligt att det gick så bra på äggplocket med bra skörd dessutom och så klart spännande med två! =)

Jennyz: förstår din oro, om än jag inte tror det är någon fara. Det kommer gå bra på tisdag ska du se!   

• Freja150

drömmer om ett barn: GRATTIS!!!! Äntligen! Och tänk om det är två för er också! =) Vi har börjat vänja oss vid tanken på att vi ska få tvillingar och något annat känns inte aktuellt. Den 13 mars ska vi på RUL, det ser vi fram emot =)

• Freja150
    drömmer om ett barn skrev 2013-02-22 21:37:07 följande:

Freja150: Tack så mycket! Solig Ja, tänk om det är två.. kan inte ens föreställa mig det. Ska bli spännande om vi kommer så långt som till ultraljud. När gjorde du ditt första? Vad härligt med RUL om bara några veckor och få se hur mycket dom små liven har vuxit! Skrattande Mår du bra annars?

Klart ni kommer så långt som till VUL =), vi gjorde VUL i v. 7+5, om jag inte minns helt fel var det första möjliga dagen efter jul och nyår så vi hade innte kunnat komma tidigare. Dock syntes bara en litens hjärtslag så vi fick en ny tid v. 9+5 och då syntes två små hjärtslag klart och tydligt! De symtom du beskriver med  att känningar i livmodern kom och gick - var precis samma för mig. Jag vaknade en natt av en ordentlig molande värk och rusade till toaletten då jag var helt övertygade att mensen skulle komma, men inte och på morgonen var känningarna som borta, sen kom och gick de lite då och då och var inte lika konstanta och molande som vid mens. Jag mår fortfarande konstant illa och nu har även bakre fogarna (mot svanskotan) börjat göra sig till känna (redan, är ju bara i v. 14+2!) så jag oroar mig faktiskt lite över hur detta ska gå. Men det är en ju en smärta man så gärna står ut med när vi vet vad vi får ut av det!

Jag vet att det är svårt men försök njuta av att du faktiskt är gravid nu! Det finns inget som du längre kan göra eller påverka så våga tro!  Kram
  • Freja150

drömmer om ett barn: Umeå skickar remiss när du ringt och meddelat det positiva beskedet och sen får du en tid från kvinnokliniken. Mig ringde dom till så vi kunde boka en tid som passade.

• Freja150

Petto83: jag blev illamående några dgr efter insättning i ostimulerad (!) cykel så för mug fanns det inga mediciner alls att skylla på. Kändes som att jag var konstant åksjuk och om jag inte åt något varannan timme tilltog illamåendet. Jag är i v.16 nu och det börjar äntligen ge med sig! Håller tummarna för er!

• Freja150

Daduck: Vi hade 16 dagar efter insättning av blasto vid FET (insättning 3/12, TD 19/12) men jag tror att julen påverkade eftersom man ska ringa in resultat och dom hade stängt. En blasto är väl ett 100-celligt embryo så 80 % borde väl vara ok, vi fick dock inga procent när vi gjorde FET. Bara att det såg bra ut, vi hade dock fragment på samtliga embryon vid 3 dagar så att två klarade sig och blev blastisar och sedermera två foster som växer och gror i min mage känns som ett (två) mirakel =)

• Freja150

Daduck: Din tanke är jättegod! VI är dock väldigt hemliga med vad vi gått igenom och du och jag har en gemensam vän på fb så jag avvaktar lite. Hoppas ni andra är mer öppna än vad jag är för det behövs sannerligen!

Svar på tråden IVF Umeå