• Tinzu

IVF Umeå

Nektar skrev 2013-03-01 12:32:04 följande:

Hmm, nej aldrig hört talas om. Men det behöver säkert inte innebära att det blir likadant vid ett annat försök. Är det därför du frågar, för att ni är sugna på att göra ett nytt försök igen snart? Hoppas du får ett vettigt svar och meddela gärna här!

hon hade inget svar på det, det stod inte antecknat heller.. men något som dom inte nämnde till oss var att embryot vi fick tillbaka på ET hade tjockt skal.. men blaston vi fick tillbaka på FET såg normal ut.. men att den första hade tjockt skal.. det hade jag ju gärna velat veta, för då förändras ju allting.. tänk om det är därför det inte fungerar för oss då? jag har bara haft missfall, 2ggr och dom båda gångerna kändes likadant, och den senaste nu så behöll kroppen graviditeten men den var ofostrig.. tänk om det blev pga hårt skal? ååååh tankar
  • Tinzu

jag blir så arg och ledsen över allt som vi inte blivit informerade om under våran utredning allt kunde ha gått mycket smidigare.

- vi börjar en utredning, lyckas bli gravida själv efter nästan 2 år, får missfall och då tänker dom "oj ett år sen vi kollade tyreoida värden som då var kanske lite höga utan att vi berättat riskerna med det, låt oss kolla nu igen.. oooj nu var dom höga, du ska äta levaxin, det var nog därför du fick missfall"

- vi gör IVF och dom missar att berätta att skalet var tjockt på ET, och dessutom att det försvårar celldelning

- vi gör FET, jag frågar om kortison då det hjälpt många att behålla en eventuell graviditet, får höra "vi provar det nästa gång"

och så läser man på nätet om att har ägget tjockt skal så brukar dom isf picka hål för att underlätta processen för utvecklingen som annars försvåras.. jag undrar vad mer dom glömmer bort att berätta åt oss.. det känns som att allt är åt helvete och att våra IVF försök var bortkastade för dom var ändå utdömda, utan att dom berättat åt oss.

Det kanske är därför jag inte kunnat behålla mina graviditeter, dom har inte haft möjlighet att utvecklas pga det tjocka skalet..       

Det känns som en dag då man bara vill ligga i sängen och önska att allt är över och bara var en mardröm. 

• Tinzu
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-01 17:25:38 följande:
    Tinzu: Usch, förstår att du är besviken.. Rynkar på näsan Det har blivit tokigt på många sätt när det gäller er och det är klart att det måste kännas som att allt är bortkastat. Gjorde ni vanlig IVF eller ISCI? Känns som att själva befruktningen borde bli problematiskt med tjockt skal. Hade ingen aning om att det kan hindra utvecklingen. Har inte vetat någonting om ämnet förrän idag.

Jag frågade om Trombyl vid 3:e återföringen men fick blankt nej. Denna gång fick vi det och jag plussade. Förstår inte varför inte alla får mediciner på en gång som uppenbarligen hjälper många att bli gravida.

Tänker på dig, måste vara en riktigt jobbig dag. Stor kram 

jo allt känns så, som att dom stressat för att få det gjort för att tjäna mer pengar på oss eller något. Vi gjorde vanlig IVF, och det gick bra under befruktningen, tror det var kanske 6 eller 7 som blev befruktade, men bara 1 som klarade sig till blasto, och den såg normal ut, medans den vi fick isatt dagarna före hade tjockt skal, googlade lite och hittade någon på familjeliv som skrivit det så bra, kopierar in det

"Fredrik Ploman förklarade för mig att man gör AH för att underlätta celldelningen. Äggcellen ska ju dela sig ett antal gånger och på så sätt bryta igenom skalet. Men om skalet är för tjockt förhindras celldelningen och ägget/embryot dör. Därför tunnar man ut skalet vid AH. "  

jag måste fråga om dom ens gjort något sånt, jag vet ju ingenting för tillfället.. så oinformerad

Trombyl har jag dock fått utskrivet och även Innohep då det går massor av blodproppar i släkten, så det var inga problem.. men däremot så har det varit fram och tillbaka ifall jag ska använda det eller inte.. först vid ET var det bara Innohep, vid FET så blev det Trombyl och Innohep, sen när jag blev gravid spontant så skulle jag inte ta något av det överhuvudtaget, och nu när vi fick reda på att det var ofostrig graviditet så fick jag då veta att jag ska ta Trombyl och proggisar från den dag jag eventuellt plussar igen..

tack så mycket! kramar        
  • Tinzu

nu drar jag ju in en massa negativitet i tråden! förlåt! det var inte riktigt meningen att det skulle bli så.. men jag vet inte vad jag ska göra av situationen

• Tinzu
    Äppelkaka skrev 2013-03-01 20:27:00 följande:
    Tinzu: Här FÅR man verkligen gnälla när man behöver det! Det hag jag själv gjort och andra likaså. Var annars kan du hitta många som går igenom samma sak och som vet hur det känns?
    det har du rätt i iochförsig, men någon som varit lika oinformerad? jag måste nog starta en egen tråd om det och se ifall någon känner igen sig i situationen
  • Tinzu
    Petto 83 skrev 2013-03-01 21:10:06 följande:
    Tycker att man ibland måste fråga om allt och ifrågasätta för verkligen få veta hur saker och ting ligger till. Känns som att dom ibland bara kör på i ett "standard" program. Men här i forumet kan man få mycket svar, hjälp, stöttning och självklart skriva av sig när det känns jobbigt och tungt. Hoppas ruvartiden går bra

jag är ju inte ruvare nu, utan det här är förra året som det hänt, och jag fick reda på idag via telefon att jag hade såna ägg som hade tjockt skal nästan ett år efter.. jag ringde ju av en annan anledning och fick då istället reda på det där.

jag minns att jag ringde till dom när jag hade börjat blöda, då fick jag höra "det var ett toppenfint ägg du fick tillbaka, ta ett test ändå om en vecka", pyttsan! vafan... 
  • Tinzu
    Petto 83 skrev 2013-03-02 07:30:30 följande:
    Tinzu: men gud så dumt. Förlåt, måste ha snurrat ihop det helt i all trötthet. Ber så hemskt mycket om ursäkt

ingen fara, man kan inte ha full koll på vad andra gör
  • Tinzu
    Mirage skrev 2013-03-02 15:30:07 följande:
    Jätte grattis till er som blivit gravida! Vilken fin lista vi börjar få i tråden :).

Läser här då och då, men jag skriver inte så ofta. Känner jag mig skit deppig. Ringde kliniken i torsdags eftersom jag har fått min mens och därmed ska göra en ny plan för nytt försök. Då fick jag veta att alla telefontider var bokade och att den första jag kunde få är i april (!). Alltså, jag försökte förklara för sköterskan min frustration, jag måste alltså vänta ytterligare en månad + 21 dagar, bara för att kunna få instruktioner över vad jag ska ta för mediciner. Hon sa att hon inte kunde göra något, var nästan otrevlig, men lovade iaf att framföra till Solensten att han skulle ringa mig om han fick "tid över". De har tydligen så mkt att göra... Jag känner bara att all lust och ork rinner ur mig. Jag ger snart upp, orkar inte med det här längre. Det känns som om vi aldrig kommer bli gravida, jag kommer inte ens till återföring, har aldrig blivit gravid någonsin, så varför skulle jag bli det då allt bara skiter sig hela tiden Gråter.

jag känner nog som du, fast jag har varit gravid 2 ggr men missfall är resultatet av dom.. jag ringde igår och fick tid den 2:a april, kändes lite jobbigt att få en förklaring först om en månad om den missen dom gjort.

men jag hoppas och håller tummarna att tiden går fort så vi får våra samtal 
  • Tinzu

alltså.. tillråga på att inte ha fått infon, så har mensen ännu inte dykt upp.. det har blivit så skumt för mig, alla mina pms försvann efter den här graviditeten som jag hade senast.. förra månaden dök den upp som en surprise, inga mensvärkar, inte ont i tuttarna.. och nu den här månaden är likadant, fast jag skulle haft den igår, fick lite ont i magen så jag tänkte "yes nu kom den" men nä, inget.. inget än heller, och jag tog igår för säkerhetsskull ett test, men den visade negativt. Kanske har kroppen inte riktigt kommit igång efter missfallet -_-

• Tinzu
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-03 12:31:49 följande:
    Tinzu: Absolut, hör med kliniken om det gjorts någon AH. Detta borde vara något som utförs per automatik på ägg av denna kvalitet tycker man. Tänk vad mycket man inte vet som patient.. och egentligen borde det inte vara ditt jobb att ringa upp och ta reda på denna information utan detta borde framgå vid återföringen.

Det var många olika bud du fått angående Trombyl och Innohep! Förvånad

jo jag ska nog ringa på måndag, men dom kan väl välja att ljuga eller kanske gå in och ändra om dom upptäcker att dom missat.. jag har ingen aning om hur det fungerar det där. Jo det borde vi ha fått reda på när vi kom dit, men när jag kom in och fick hoppa upp i stolen så kommer kvinnan ut och säger "det fanns knölar på vissa av äggen men vi vet inte om dom kan påverka", inget om det vi fick tillbaka..

jag håller med, många bud och jag har ingen aning om vad jag ska gå efter.. så jäkla skumt 
Svar på tråden IVF Umeå