Inlägg från: Enniie |Visa alla inlägg
  • Enniie

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Ja, det var skitjobbigt i början då jag alltid haft han på heltid. Nu känns det dock bättre. Att veta när jag har honom att jag har energi och ork till att anstränga mig till det yttersta när jag är med honom (handlar nog om kompensation från min sida). Han började dock må mycket bättre när han fick bo hos sin far. Dels för att dom haft urusel kontakt innan, och också för att han slapp se mig må dåligt.

Okej. Vilken avdelning? Jag jobbade på förlossningen innan (och under tiden) allt detta började förra året. Förlorade dock jobbet då jag inte fått mer pass från dom. Vart så dålig ett tag där så jag knappt kunde ta mig upp ur sängen, ännu mindre jobba. Är alltså också uska.

• Enniie

Usch vilken natt!

Lade mig som vanlig för sent, vid 03 tiden. Vaknade sen 1½ timma senare av världens äckligaste halsbränna och illamående. Låg sen vaken till 06.30 ca innan jag kunde somna om och sova ett par timmar till, dock så vaknade jag var 10e minut. Jag är TRÖTT idag!

Är inte så pigg på matfronten heller. Knappt något vill gå i. Ikväll blir det att lägga sig betydligt mycket tidigare.

• Enniie
    henricko skrev 2012-07-29 18:55:46 följande:
    Varit på en tripp med familjen, bott i en stuga o varit på djurpark bla.. Barnen är super nöjda, jag har kämpat med maten men inte åt man mycket varje dag.

Idag har vi haft sååå varmt, ingen ork till nått. Värmen tar knäcken på en, fast man ska inte klaga.

I morgon kommer en från ätgruppen hem till mig o ska äta lunch .. skönt att man har dom.

Sambon min börjar jobba i morgon, hans semester är slut.. hmm önskar dock att han kunde vara hemma.

Men va skönt ändå att komma bort lite? Du bara kämpar och kämpar. Tänk vad stark du är! Att du orkar, fastän du vet varenda morgon när du vaknar, att du måste kämpa lite till. Du är verkligen en stjärna utan dess like!

Här rullar det på. Ingen större förändring. Igår gjorde jag potatissoppa som jag faktiskt fick i mig en del ifrån. Annars går man bara nu och är varm hela tiden. Denna värme! Fötterna är svullna till max (övriga kroppen också för den delen), och igår när jag var o handlade på Coop där vi bor så sa kassörskan att hon var helt bestämd på att jag var på BB vid detta laget. "-Du ser ju ut som om du ska få när som helst". Haha, aa. 36 dagar har man ändå kvar, men det ser ut som om jag gått 2 veckor över tiden. 

Sambon har precis dragit iväg för att sätta sig på en uteservering med några arbetskamrater. Barnen leker och jag sitter här och rullar tummarna. Ska bara vara ikväll. Jag hoppas på att sambon kommer sent ikväll så man får lite tid för sig själv.

Det har vart bra mellan oss ett tag nu. Men sen så kommer det små incidenter som gör att jag börjar tvivla. Idag har jag visat det också. Ändå försöker han vara snäll och gullig, vilket bara gör mig irriterad.

Men en sak är säker. Det är hans mamma som är grunden till allt. Det är till en stor del hon som gör att jag tänker i dom banorna som jag gör. Jag orkar inte längre med henne, eller hur sambon blir med henne. usch...       
  • Enniie
    henricko skrev 2012-07-30 19:45:25 följande:
    Tack för dina ord.. nog allt kämpar man.. du vet själv.

Tycker synd om dig som har så mycket vätska i kroppen, 36 dagar kan vara väldigt långt om man sväller upp som du gör.

Du har inte fått nått för de..

Skönt att höra att du o din sambo har haft det bra mellan er ett tag,, tråkigt att höra att hans mamma är orsaken till allt. Måste ni ha kontakt med hon om hon inte är nå bra.

Min sambo har inte nån kontakt med sin mamma alls, han bröt med hon för 2 år sedan. Å jag kan ärligt säga att det va det bästa som kunde hända.

Varför ska man ha människor omkring sig som inte bryr sig om nått annat än sig själv, hon hade inge intresse alls för sina barn barn eller att vilja vara en del utav dom.  Hon bryr sig inte heller om min sambos brors barn. Så tragiskt

Jag hoppas du får en lugn kväll o att du får i dig lite mera i magen. Jag har ätit lasagne en halv portion.. ska försöka få i mig lite fil till kvällen.

Försök o slå ifrån dom där tankarna som gör att du tvivlar på ditt förhållande- låt inte hon få den äran att starta bråk mellan er.

Förstår att det är svårt, men han lever sitt liv med dig. Inte med henne.

Kram              
    Ja, hela hon bidrar enbart med negativ energi. Hon var bra med barnen, eller ja, det är hon ännu, men hon är mer insatt i ett barn, än det andra. Våran gemensamma älsta son är hon väldigt mån om, minstingen därimot struntar hon nästan fullkomligt i. 

Hissen går inte ända upp på henne, vilket jag intalar mig själv varje gång hon håller på, men det blir inte lättare för det. Sambon är ganska mammig, så det är närmare uteslutet att han skulle säga upp kontakten med henne. Ärligt talat så är hon så pass duktig på att manupilera så hon skulle utan problem få honom att säga upp kontakten med mig, för hennes skull. Så är det tyvärr...

Jag håller god fot med henne enbart för sambons och barnens skull. Men både hon och jag är väl medvetna att vi inte tycker om varandra. Men det är inget som sägs högt.

va bra att du fick i dig lasagne. jag har fortfarande inte lagat det fastän jag vart så sugen.

Sambon är iväg med några arbetskamrater ikväll, så jag ska lägga mig med benen högt med min krysstidning nu när kidsen sover. Imorgon ska jag till Vc för en massa prover då mitt Hb börjar gå ner igen.

Kram!             
  • Enniie
    henricko skrev 2012-07-31 10:16:24 följande:
    Go morgon.. i dag kl 11 kommer en från ätgruppen hem till mig.

Ska prova att äta lite köttfärslimpa.

Sen vet jag inte vad barnen o jag ska hitta på resten utav dagen, vädret är inte så super bra. Dom vill åka till rövarbyn,men jag vet inte om jag är så sugen på att betala 400 kr om det regnar. Mycket av alla saker är utomhus.

Sov skit dåligt i natt, vet inte varför. Men jag hoppas på att jag ska orka hela dagen innan sambon kommer hem från jobbet.

Ha en bra dag        
    Här öppnade sig himlen för en stund sedan. Stora hagelbitar och massvis med regn och åska. Så det blir inge lek i parken idag.

Sambon var ute igår, och kom hem väldigt sent, så vi har beställt lite "fyllemat", som jag ska försöka mig på att äta. Dock så är det inte pizza, men man slipper iallafall också laga mat.

Sen blir det slapp för hela dagen! 

Lycka till idag Henricko!     
  • Enniie
    NeLe skrev 2012-07-31 10:24:06 följande:
    Ni är inte de enda som har problem med svärföräldrarna vill jag påstå... Lik din svärmor Enniie så satsar mina svärföräldrar på mer kvalitetstid med den äldsta och försummar den lilla så himla mycket. Det är som om hon inte existerar ibland, visst frågar de om henne men det kommer inte på tal att hon får samma behandling som sitt storasyskon. Jaja deras förlust, det är bara riktigt trist för lillan eftersom hon hör hur hennes storasyskon pratar om svärföräldrarna och hon får aldrig uppleva det utan får "leva" genom honom.

Får se ifall det blir ändring på't när nästa kommer.

Ah, hon är likadan här. Menar på att det är lättare då han är äldre. Bara det att minstingen är över 2år, så det är inte så att han inte förstår något. Men som du säger, hennes förlust.
  • Enniie
    henricko skrev 2012-07-31 19:46:17 följande:
    Gick ganska bra att äta, dock så får jag inte bort känslan av att man känner sig äcklig av mat.

Jag for ner till stranden nån timme med barnen, solen kikade fram så då passade dom på att bada.

När vi kom hem så gick det inte länge fören åska o regn dök upp..

Nu är jag iaf färdig som artist för idag, så himla trött.

Hoppas du fick i dig lite av maten ni tog hem, hade oxå velat gjort det idag i stället för att stå o laga middag. Jobbigt när man är orklös.

Hur gick det för dig i dag på Vc.. hoppas dina värden är okej.

Ska snart ta o göra kvällsfika till mina små o sen få dom i sängen.

En annan lär väl ligga som en padda i soffan hela kvällenGlad

Jag kom aldrig iväg till Vc. Mådde skit igår. Hade magvärk hela dagen och fick egentligen knappt i mig någonting. På natten där så fick jag i mig lite, lagom innan man skulle sova. Så imorgon blir det Vc innan karln här hemma börjar jobba.

Idag mår jag dock bättre. Ska snart ställa mig och göra lite mat, sen gå till affärn en snabbis innan hemmet ska städas...

Går in i vecka 36 idag också. Nu börjar jag bli nervös inför förlossningen. Jag får upp tankar i huvudet som ifrågasätter om jag kommer att klara allt eller inte. Mycket tankar fram och tillbaka....    
  • Enniie
    kossan skrev 2012-07-31 22:12:20 följande:
    Jag lider av emetofobi och ibland när jag äter med andra, utanför mitt hem så får jag en känsla av att det är svårt att svälja och att något ska fastna så att jag skulle kräkas... Men det blir värre och värre, försöker hålla det i skick och har aldrig yttrat detta för någon!!
    Det blir bara så att jag grinar illa när jag sväljer ner det, vilket iförsig funkar men andra måste tro att jag är knäpp! :p

Usch, vad jag lider med dig. Jag har också emetofobi. Det är det som är botten till mitt problem i dagsläget. All min ångest kommer jämnt i samband med extremt illamående, och ibland kräkningar. Jag får panik varje gång, och det blir aldrig bättre...

Minsta lilla illamående gör så att jag kan sätta mig och storgråta. Jag kan därefter inte äta på flera timmar, utifall att man kanske kräks. Hemsk är det! 
  • Enniie

Ja, det är samma sak här.

Kött och annat seg är uteslutet. Här är man glad om man får i sig lite mosad potatis liksom. Knäckebröd går dock bra, bättre än med mjukt bröd konstigt nog. Man får hela tiden prova sig fram. Att sen kanske vara tvungen att spotta ut maten, gör ju inte aptiten större, även fast man fortfarande kan vara hungrig.

Jag försöker hela tiden.

I stressade situationer, bland folk eller i ovana miljöer har jag otroligt svårt att äta, och ibland t.om dricka. Är man hemma, när det lugnt (mestadels under nattetid) så kan jag äta ganska mycket, så länge jag är hungrig/sugen.

Jag har levt med den här skiten nu i över ett år, och har heller inte under det året ätit en normal portion mat, MEN, jag kan småäta iallfall!

I början levde jag ENBART på välling, fil och drickyoghurt, varje dag.

Idag kan jag äta (eller smaka) på det mesta. Äter chips, choklad, knäckebröd, riskakor, olika maträtter och soppor, gröt, osv osv. Enda skillnaden är att jag äter väldigt lite (och mosad mat). Typ en portion avsedd för en 6 månaders bebis. Därför småäter jag hela dagarna, för att jag konstant är sugen, då jag aldrig blir riktigt mätt.

Försöker jag äta när jag inte är hungrig så börjar jag må illa på en gång. Ibland så pass illa så jag inte kan äta under ett dygn, fastän jag är väldigt hungrig.

alla dagar är olika. Igår hade jag en superdålig dag, medans denna dag är betydligt mycke bättre. Men jag måste säga att jag längtar så otroligt mycket efter ett normalt liv. För det man lever nu är inget liv. Det handlar mer eller mindre om överlevnad.      

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat