Inlägg från: Enniie |Visa alla inlägg
  • Enniie

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Va rar du är.

Ja, det var just därför jag ville bli remitterad till en dietist, för att få råd och tips om vad jag kan göra själv, för att få i mig det jag behöver. Min förra läkare sa då på en gång att dom inte kommer att hjälpa mig, och att hon inte ville remittera mig.

Jag fick i mig några jordgubbar idag. Sist åt jag en banan, typ för två veckor sedan. Det är svårt, men handlar också om lathet/rädsla för min del.

Jag går hos en psykoterapeut, och har också en mvc psykolog som jag pratat med i telefon några gånger (har första träffen om ett par veckor med henne).

Vi får la se vad min nya läkare säger helt enkelt om allt.

Men jag håller med dig. Jag måste få i mig mer. 200-400 kalorier/dag är inte mycket att hänga i julgranen direkt.

Näringsdryck är så förbaskat dyrt, så det köper jag bara när jag mår som sämst. Ska faktiskt fråga läkaren om jag kan få recept på det, då jag inte fick de för min förra läkare.

• Enniie

Men va bra! Det är ju iallafall några tuggor! Men jag måste säga att det låter läskigt som tusan. Men jag är en fegis också.

Jag hade fundering på att ljuga och säga att jag tycker att jag är tjock, men då kom jag på att dom då kommer att fokusera på helt fel sak, eftersom jag då ljuger. Det bästa är väl egentligen KBT och en massa träning. Jag beställde hem en självhjälpsbok om ångest som jag tänkte ge ett försök. Det kan kanske hjälpa något.

Haha, ja men precis. Man fokuserar lite mer på att lösa krysset än hur man mår. Tre tidningar har jag gjort klart på 4 dagar. Ska iväg ikväll och köpa en ny.

Förövrigt så har jag skitsvårt med andningen idag igen. Sambon fick ett spel förut (som han senare bad om ursäkt för) då jag inte kände mig bra nog att åka till några gemensamma vänner. Han menar på att vi gör så lite ihop nu för tiden. Och det stämmer, men inget man kan rå för.

Idag hoppas jag på att somna lite tidigare. Somnade vid 04 imorse för att man mådde som man gjorde. Behöver nog lite mer sömn, och mat.

• Enniie

Ja jösses. Vi har det inte lätt.

Jag fick hem min krysstidning nu iallafall, och var duktig som postade iallafall ca 9 paket.

Hur gamla är dina barn förresten? För du hade väl två?

• Enniie

Oj, då har du ju huset fullt. jag får också hem en krysstidning en gång i månaden, men den gör jag klart på två dagar.

Sov du inget alls inatt? Jag förstår dig, jag hade inte heller velat ta en sobril. Man vill gärna vara lite pigg när man vaknar, även fast man aldrig är det.

Jag ska försöka ta mig ut till skogen med familjen idag. Det är väl det enda. Lite frisk luft är alltid skönt.

• Enniie

Ja, för när jag snackade med en sköterska på ätstörningsenheten så sa hon nästan på en gång att jag inte passade in där. Va olika det kan vara. Vilken stad bor du i?

MEN, till min stora förvåning så fick jag faktiskt en kallelse till dietisten på vårt sjukhus. Helt otroligt. Men 3-4 månader tog det. Så jag ska ringa dom imorgon om en tid. Så det känns bra som tusan!

Vi skippade skogen då det började regna som tusan och gjorde lite ärenden istället. Än så länge så har det faktiskt vart en bra dag. Två skålar med gröt samt en mannafrutti har jag fått i mig under dagen, så det känns inte helt fel.

Tänka sig att det redan är fredag imorgon. Jag tycker veckorna flyger iväg.

• Enniie

Ja, det är ju lite svårt att förklara hur man mår när det är något helt okontrollerat som styr en, i detta fall, maten.

Det är bra gjort. Soppa och fil!

Här har man knappt petat i sig något, men jag börjar vänja mig. Har man 1-2 bra dagar, så följer 3-4 sämre dagar för mig. Det slår aldrig fel.

Ska försöka peta i mig något innan jag tar tag i städningen. Sen tar jag helg!

• Enniie

Har du lyckats slappa något idag?

Själv är man skitstressad, inombords. Jag ska själv ta tag i städningen här hemma nu för att komma på andra tankar.

• Enniie

Usch då.. Vet hur det känns när kroppen aldrig riktigt vill varva ner. Man blir verkligen helt slut!

Dagen har rullat på, och jag fick precis i mig en mannafrutti. Men, illamåendet ligger och lurar, som alltid när jag är "mätt". Det är nästan så man inte tillåts äta sig mätt. Pulsen ökar, illamåendet gnager... Ligger med en puls på 120 nu tack vare det. Ska snart ta en Lergigan för att varva ner lite. Mannen slutar snart sitt 12-timmars pass, men helt ärligt så skulle jag bara vilja vara ifred.

Skulle helst bara vilja hyra en stuga i skogen och sitta där själv ett dygn eller två. Det skulle vara underbart. Bara kunna tänka på sig själv och inget/ingen annat(n).

Kände mig som en urusel förälder idag. Lättirriterad och grinig om vart annat. Dock så somnade mina små änglar på några minuter nu på kvällen, vilket jag är tacksam över.

Jag hoppas att vi båda får en bättre dag imorgon. Kram till dig!

• Enniie

Jag försöker hela tiden att inte deppa för det jag inte får i mig under dagen, utan satsar på nästa dag istället. Ny dag, nya tag. Så har jag tänkt i så många månader. Som idag var en bättre dag. Sammanlagd intag; Två skålar mannagrynsgröt (ca 2dl i varje), 1/2 pkt jordgubbar (ca10-12st), 3st dubbelnougat och lite chips. Allt detta fördelat sedan 09 imorse.

Så ser en bra dag ut för mig. En dålig dag, blir några skedar fil, max.

Men jag är också grymt envis av mig.

Ex, idag stekte jag fläskkaree och gjorde potatisgratäng till ungarna. Eftersom jag inte smakat på kött sedan typ förra sommaren så ville jag försöka, iallafall känna smaken.

Så jag skär av en liten bit, ca 1*1 cm, tuggar och verkligen njuter men känner att det absolut inte går att svälja, så jag får spotta ut. MEN, jag gör om samma sak ett par gånger. Och oftast alla gånger får jag spotta ut, och då slutar det med att jag istället tar något annat jag vet att jag kan få i mig. Så håller jag på, dagligen i princip.

Men just idag att äta sig mätt på choklad och chips, känns inte bra, men det är bättre än ingenting.

Hoppas du har haft en någorlunda bra helg iallafall.

• Enniie

Jag kan bara äta pringles. Dom är tunna. Jag tar små bitar och ser till att jag har vätska i närheten. Olws hjärtan går också, eftersom dom typ smälter i munnen.

Jag fick också den paniken för en månad sedan eller något. Hade en riktig halsbränna och skulle ta en omeprazol, som då fastnade i halsen. Varenda gång jag svalde så kände jag den vilket gjorde mig rent av spyfärdig. Fick en sådan ångest! Efter det så har jag alltid öppnat kapslarna och sväljer innehållet istället.

Det är nog bra att testa lite varje dag. Ibland (oftast) går det inte, men när det väl går vägen, så blir man så glad, även om det bara är en miniatyrtugga!

Känner du också förresten att dom små små sakerna du stoppar i munnen, känns JÄTTEstora när man väl ska tugga? Även om jag har en pytteliten bit i munnen, så känns den gigantisk, vilket nog bidrar till ångesten.

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat