-
Prova att gå på en KBT behandling- jag fick en remiss så jag slipper betala för detta kalas. Han som jag går till är bra, men hittils så har han inte lyckats få mig att våga äta hemma. Men man får mycket hjälp och verktyg man kan jobba med själv om man bara är motiverad, jag är nog inte det tyvärr. Det är inte lätt att ändra på sitt betende på så kort tid, gäller allthenricko skrev 2012-04-19 12:11:09 följande:Precis, man vill inte läggas in på psyket. Håller med dig om att man hamnar i kläm när det är en tvångs fobi att inte våga äta. Jag har gått 6 ggr hos en kbt hittils, det han gör är att försöka få mig att inte fly från min ångest,oro när jag ser mat. Ska tydligen lära mig att det bara är mina TANKAR o KÄNSLOR som styr min rädsla för att äta, för enligt han kan jag äta om jag bemöter min ångest. När jag ser att maten inte tex fastnar i halsen utan att det är bara jag som tänker så. Jag vet att ångesten inte är farlig, bara obehaglig. Men när jag får dom när jag ska äta så klarar jag inte av att svälja. Ska bara koncentrera mig på att äta inte låta tankar o känsla få ta över- men hur fasen lätt är de? Har dock fått i mig lite när jag varit hos han men när jag åter kommer hem så fixar jag det inte. Kan absolut inte sitta med familjen o prova att äta. För allt surr runt matbordet trissar igång min ångest, så jag brukar bara sitta med dom när dom äter o sen tar jag mig en tallrik fil. Sjukt.. Mina äldsta grabbar går i skolan på dagarna o mina tvillingar lämnar jag på dagis halva dan. Men man orkar inte vara så aktiv, är så trött när sambon kommer hem efter jobbet- tur han är så snäll för jag brukar gå o lägga mig nån timme då. Men det gör så ont när man ser att ens barn märker av att man inte kan äta, att man hat tappat så mycket av livsglädjen. Ja du vet ju hur det är hör jag. Försöker ta en dag i taget, man hoppas varje dag att man ska våga sig på att äta. Men man känner sig så misslyckad när man inte fixar detta. Fick inte heller komma till en som jobbar med olika former av ätstöringar, eftersom jag inte hade anorixia eller bulimi. Men vem ska hjälpa en då att våga ta sig över tröskeln?
-
Hej, nej då vi pratar inte hela tiden. Just nu så har jag fått börjat ätit när vi ses, häromdagen när jag var hos han så åt jag en halv hårdbrödsmörgås, tog 40 min men han hjälpte mig igenom alla attacker som kom-å jag överlevde. Fastande ingeti halsen som jag tror. Felet är att när jag är hemma så vinner ångesten, vet att jag ska bemöta den o jag har fått en hel del att jobba med. Tyvärr är det inte så lätt. När det gäller avslappning så tror jag att du har så rätt i det, är konstant spänd i hela min kropp. Ska ta upp det med han på ons. Tack för dina råd
-
Jag önskar bara att jag hade lyssnat på min kropp för nått år sedan, hade en massa varningstecken på att jag höll på att gå i väggen. Men nej nej man körde bara på med jobb o allt. Kan bara inte fatta varför min utmattning o ångest skulle sätta sig just på mat?henricko skrev 2012-04-19 12:53:34 följande:Hej, nej då vi pratar inte hela tiden. Just nu så har jag fått börjat ätit när vi ses, häromdagen när jag var hos han så åt jag en halv hårdbrödsmörgås, tog 40 min men han hjälpte mig igenom alla attacker som kom-å jag överlevde. Fastande ingeti halsen som jag tror. Felet är att när jag är hemma så vinner ångesten, vet att jag ska bemöta den o jag har fått en hel del att jobba med. Tyvärr är det inte så lätt. När det gäller avslappning så tror jag att du har så rätt i det, är konstant spänd i hela min kropp. Ska ta upp det med han på ons. Tack för dina råd
-
Tack, jag jag har förstått att det är träning som gäller. Ingen annan än jag kan förändra mitt beteende, men med hjälp så kanske man är på banan att äta igen som vanligt. Absolut ska jag uppdatera hur allt går eftersomJag skrev 2012-04-19 13:05:11 följande:Ok men vad bra att det verkar gå framåt iaf. Ja hemläxorna är det jobbigast, mest för att man ska klara det på egenhand, men med träning i små steg så kommer du tillslut att klara det =)
Ja för jag har upptäckt att jag har samma problem som dig, är jag spänd och orolig samt stressad så får jag svårare att svälja, och att äta tar alltid 1tim för mig. Upptäckte tex att när jag bett min sambo om lite axelmassage så går det såå mycket bättre att äta. Så avslappningsövningar kan nog göra mycket.
Berätta gärna sen hur det går för dig och lycka tlll! -
Hej.. faktiskt så känns det skönt att det finns flera som har samma problem, trodde man va ensam. Men så klart att jag oxå önskar att du kunde få komma över detta o börja äta. För jag vet hur det är att se alla goda maträtter o allt gotta och sen kan man inte själv äta de
jag skäms otroligt mycket över detta, inte alla som vet hur illa detta har blivit. Försökte idag att prova lite mat men det gick ej, så det vart fil.Hoppas du har haft en bättre dag så att du har fått i dig lite mat, det behöver du o bebisen
-
Tack för era råd o stöd
motionera har min läkare o kbt psykolog sakt åt mig att göra, behöver tydligen inte gå så långt från början utan utöka eftersom- tyvärr har jag dock inte tagit mig för att gå ut. Känner mig så sliten o blek, vill inte springa på nån granne eller så. För jag orkar inte stå o förklara varför jag har tappat i vikt o varför jag ser så sliten ut. Lättare att gömma sig inne, vet att det inte är bra. Men dom gånger jag far o handlar mat så får jag panik av allt folk. Blir så stressad, tål inte stress alls längre för då kommer alla symtom. Orkar inte heller sminka mig längre, o eftersom jag sover dåligt på nätterna så har man fått snygga mörka ringar under ögonen.. fyyy va hemskt. Man känner sig ful nu för tiden
-
Jag vet att du har så rätt i att jag ska strunta i vad folk tycker o tänker hur jag ser ut nu. Men så svårt, alla är så vana att se mig som en glad o sprallig person, tyvärr är jag inte samma tjej just nu. Jag ska försöka ta mig till dina råd, för det är ju som du säger svårare om jag ser till att få mera problem. 10år? Hua kan man ha det så kämpigt i så många år.. det här är så nytt för mig. Är så glad att se att det finns flera som har liknande besvär, för ingen i min omgivnig har haft det.Jag hoppas iaf att du mår så pass bra i dag o kan hantera dina problem så att du kan leva ett normalt liv. För jag vill tro att jag ska komma över detta o få tillbaka mitt liv. Självklart så måste jag förändra på vissa saker så att jag inte hamnar där igen..tack för att du stöttar migJag skrev 2012-04-20 12:59:43 följande:Hm, det där låter inte alls bra, låter som att du är påväg att få socialfobi och kanske depression. Försök att gå ut ändå och skit i om din granne tycker du ser sliten ut eller vad det nu är, ditt välmående är ju viktigare än vad din granne ska tycka om dig. Försök också att orka sminka dig, även om du känner att du inte orkar testa att börja sminka dig lite och se om du avslutar de. Att du tappar ork är kanske inte konstigt då du inte äter nått, men testa nått av de alternativen som jag skrev så kanske du får tillbaka lite av orken och orkar sminka dig samt att gå ut. Jag lovar dig att det kommer bli ett helskotta att ta sig ifrån om du samlar på dig olika slags psykiskasjukdommar, då får du bara fler saker att bearbeta bort och det tar tid, jag har höllt på i 10år tex och är fortfarande inte frisk =/
-
Tack för dina råd, ska börja sätta upp små mål som du skrev.. sen hoppas på att man tar sig i kragen o gör det man skrivit upp. För jag behöver komma ut, önskar bara att det hade varit lättare att ta för sig saker.Vi har oxå en hund, men jag har inte gått ut med han på månader. Det är min sambo o mina äldre söner som går ut med han-sjukt. Social fobi har jag nog, får hjärtklappning, svettningar,yrsel, mag ont om det kommer nån på besök hem till oss, eller dom gånger jag är o handlar. Tycker det blir så obehagligt att folk omkring mig, känns som om det syns på mig när jag får attackerna. Orkar inte heller förklara varför jag inte fikar osv. Jag älskade att vara social o umgås, vi gjorde så mycket innan jag rasade..Va stolt över dig hur duktig du är som orkar o kan ta dig ut på dagarna.Enniie skrev 2012-04-20 18:26:33 följande:Jag gömde mig inne, för att jag inte hade kraft att gå ut. Det slutade med socialfobi. Eller ja, iallafall i butiker. Jag kunde inte förmå mig att handla själv, någongång, utan att få hjärtklappning, illamående och yrsel.
Trodde att jag skulle kräkas så fort jag gick ut.
Det har blivit lite bättre nu senaste veckorna. Jag klarar att handla själv, om det inte står en folkmassa i kön, och jag ser till att antingen gå en promenad eller till lekparken varje dag, vilket jag gör (eller måste) med tanke på att vi har barn OCH hund.
Jag vet att jag grät vissa gånger över att jag mådde så dåligt över att va ute, men man måste få lite frisk luft ibland, det hjälper att få bort lite av ångesten, och man kan tänka på annat.
Men gör allt i din takt. Du ska inte känna dig stressad eller tvingad för det gör nog inte saken bättre. Sätt upp mål för dig själv. Typ på måndag ska jag va ute i lekparken i en timma, på tisdagen ska jag ta en 15 minuters promenad i området osv osv. -
Hur tacklar ni era panik-ångest attacker?
Jag fick rådet av min kbt psykolog att inte fly, att stanna kvar i attacken och känna alla känslor. Men felet är att jag slår på farliga tankar när alla symtom kommer, framför allt när jag äter. Även fast jag vet att det är bara en tanke el känsla av att det fastnar så klarar jag inte av att äta. Han säger att när jag över vinner attacken så kommer det bli lättare. Felet är väl oxå att jag har stressat sönder mig så totalt att kroppen alltid går på högvarv, har så stora krav på mig själv o hur allt ska se ut o vara. Ska börja jobba med den biten längre fram med kbt utbildningen. Just nu skiter jag i allt, men den dan jag börjar må bättre så måste jag sänka mina krav o lära mig säga ifrån. Är det nån utav er som oxå har eller haft stora krav på sig själv innan allt rasade? I så fall va gjorde ni åt det? Inser ju nu att jag alltid har satt mig själv åt sidan, barnen o karl har man gett allt. Men glömt bort att ta hand om sig själv, samma sak är det med jobbet. Fyy man blir så lessen när man tänker på hur onödigt detta lidande är. Om jag bara hade ändrat o gjort saker på ett annat sätt så hade jag inte mått så här idag. -
Va bra att du har hittat någonting som kan få dig på andra tankar när attackerna kommer. Jag får ingen ro alls när dom dyker upp. Å du är inte alls feg, jag tror säkert att du oxå skulle kunna vara kvar och känna av ångesten. Låta den bara få komma. Vissa gånger har jag lyckats men tyvärr är det för sällan. Jag har bara sobrilen att ta, men den vill jag undvika. Har tagit nån gång när det varit för jobbigt, men jag är så rädd att bli beroende utav dom. Känner ju hur avslappnad o lugn jag blir när jag tagit en sån. Hoppas du har fått i dig lite mat idag, en annan lyckades efter mycket om o men få i mig lite soppa. I dag sa min ena 5 åring- mamma hur länge ska du vara sjuk? gjorde så ont inom mig, dom ser o märker av allt. Dom små liven försöker hjälpa mig att äta...inte lätt