• henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

• Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • Enniie

Men vilket framsteg ändå! En halv portion är ju väldigt bra! Du ska vara stolt!

Vad var det som utlöste din ångest igår då?

Här är det som vanligt. Äter inte mat, utan lever på allt annat. Är trött konstant (antagligen hormonerna) och har börjat få jobbig ångest på kvällarna. Kan inte äta, mår illa och känner mig allmänt matt. Tur att man har tabletter för illamåendet.

Jag har faktiskt inte haft en tanke på att ens försöka äta vanlig mat. Det går på automatik att man lagar mat till resterande familjen, och sen går undan, istället för att försöka. Jag önskar att jag hade samma stöttning som dig där, så man kunde få arslet ur vagnen och iallafall försöka.

Jag är totalt slutkörd nu. Fick ta två illamåendetabletter igår kväll, och hamnade inte i säng fören runt 03. Upp tidigt med barnen och storhandlade, men då gick det bra. Det är nu, när man sitter ner i några minuter som man känner att ögonen drar söderut.

Igår firade vi också våran minsting på hans tvåårsdag, och ja, lite fika fick jag allt i mig!

Kram till dig!

• henricko
    Enniie skrev 2012-06-26 13:39:40 följande:
    Men vilket framsteg ändå! En halv portion är ju väldigt bra! Du ska vara stolt!

Vad var det som utlöste din ångest igår då?

Här är det som vanligt. Äter inte mat, utan lever på allt annat. Är trött konstant (antagligen hormonerna) och har börjat få jobbig ångest på kvällarna. Kan inte äta, mår illa och känner mig allmänt matt. Tur att man har tabletter för illamåendet.

Jag har faktiskt inte haft en tanke på att ens försöka äta vanlig mat. Det går på automatik att man lagar mat till resterande familjen, och sen går undan, istället för att försöka. Jag önskar att jag hade samma stöttning som dig där, så man kunde få arslet ur vagnen och iallafall försöka.

Jag är totalt slutkörd nu. Fick ta två illamåendetabletter igår kväll, och hamnade inte i säng fören runt 03. Upp tidigt med barnen och storhandlade, men då gick det bra. Det är nu, när man sitter ner i några minuter som man känner att ögonen drar söderut.

Igår firade vi också våran minsting på hans tvåårsdag, och ja, lite fika fick jag allt i mig!

Kram till dig!

Jag kan inte fatta varför allt ska ta sån tid för dig att få hjälp,lider så otroligt mycket med dig när jag läser. För jag vet precis.
     Är inte din kropp undernärd må tro, för du kan ju aldrig få idig allt som kroppen behöver. Jag va väldigt undernärd trots att jag inte ser ut som en anorektiker. Undernärd kan man bli utan att vara tråd smal. Inte undra på att du är trött o orklös. Hoppas han vart nöjd med sin 2 års dag-börjar bli en stor killeSkrattande

Jag hade det ganska stressigt igår, å så har jag en kompis som fyllde jämna år i helgen, hon hade bjudit in ca 40 pers dit inkusive vi. Men jag klarar inte av att vara bland mycket folk, trodde att hon skulle förstå det när hon vet vad jag går igenom. Men ack så fel man hade-tvärsur. Så då fick jag ångest över att jag är en dålig kompis, å att allt är som det är. Behövs inte mycket för en för att man ska trigga igång sig.

Men idag har jag lugnat ner mig, tänker inte må dåligare pgr av detta. Nu vet jag iaf vart hon står.
    Jag ska få vara hemma varje eftermiddag denna vecka-ska se om jag fixar att äta lite med familjen.

Lite panik har jag nu när jag inser att om nån tim vankas det middag.. försöker slå bort dom tankarna men det är inte så lätt.

Försök o få i dig lite till middag du med, jag gjorde precis som du. Lagade mat till dom andra själv åt man inget. Du måste verkligen se till att få hjälp, jag har fått bra hjälp-även om det är långt kvar med mitt ätande.

Må så gott vännenGlad               
  • Enniie

Det är väl för att dom inte riktigt vet vart dom ska placera mig. Trots att man nästan konstaterat att allt beror på depression och ångest. Nåväl...

Jag saknar nog en hel del i kroppen. Dock så vet jag inte vad det är som fattas då det var väldigt länge sedan läkaren tog prover på mig. Vi har bara haft koll på järnet nu när jag är gravid. Jag har ökat som tusan i vikt, och vet att det inte enbart är bebisen. Jag lever på choklad, chips och mannagrynsgröt, så jag får ju i mig på tok för mycket socker. Dock så har jag bra värde i socker också. Trots allt.

Det är nog svårt för omgivningen att sätta sig in i vad man egentligen lever med. Som din vän. Är man tajta så borde ju vederbörande förstå att det är jobbigt. Jag är precis som dig. Tack och lov så kom inte så många igår, men efter ca 3 timmar så var jag helt färdig! Det tar verkligen otroligt på krafterna att "bara" vara social. Därför undviker jag kalas och sådant i det mån jag kan. Jag går enbart om jag verkligen känner för det, annars skiter jag i det.

Jag åt en mannafrutti (XL faktiskt) nyss, så hungern håller sig borta. Dock så är det sååå mycket runt mig just nu, och jag har otroligt mycket att tänka på, så jag tänkte ta mig till affären sen och skämma bort mig lite med roliga tidningar.

Jag vet inte om det enbart är depressionen som spökar med blandning av hormoner, men jag har börjar ifrågasätta allt nu. Mig själv, mitt liv, mitt liv med min sambo osv. Psykologen gjorde klart för mig på en gång att jag inte skulle ta några stora beslut när jag nu mår som sämst, men ändå så kan man inte slita tankarna. Skitjobbigt...

Allt blev ju inte enklare nu när jag inte heller får tag på min psykoterapeut. Har "jagat" henne i över en månad nu, utan svar. Tack för den liksom...

Kram fina du!

• henricko
    Enniie skrev 2012-06-26 15:57:17 följande:
    Det är väl för att dom inte riktigt vet vart dom ska placera mig. Trots att man nästan konstaterat att allt beror på depression och ångest. Nåväl...

Jag saknar nog en hel del i kroppen. Dock så vet jag inte vad det är som fattas då det var väldigt länge sedan läkaren tog prover på mig. Vi har bara haft koll på järnet nu när jag är gravid. Jag har ökat som tusan i vikt, och vet att det inte enbart är bebisen. Jag lever på choklad, chips och mannagrynsgröt, så jag får ju i mig på tok för mycket socker. Dock så har jag bra värde i socker också. Trots allt.

Det är nog svårt för omgivningen att sätta sig in i vad man egentligen lever med. Som din vän. Är man tajta så borde ju vederbörande förstå att det är jobbigt. Jag är precis som dig. Tack och lov så kom inte så många igår, men efter ca 3 timmar så var jag helt färdig! Det tar verkligen otroligt på krafterna att "bara" vara social. Därför undviker jag kalas och sådant i det mån jag kan. Jag går enbart om jag verkligen känner för det, annars skiter jag i det.

Jag åt en mannafrutti (XL faktiskt) nyss, så hungern håller sig borta. Dock så är det sååå mycket runt mig just nu, och jag har otroligt mycket att tänka på, så jag tänkte ta mig till affären sen och skämma bort mig lite med roliga tidningar.

Jag vet inte om det enbart är depressionen som spökar med blandning av hormoner, men jag har börjar ifrågasätta allt nu. Mig själv, mitt liv, mitt liv med min sambo osv. Psykologen gjorde klart för mig på en gång att jag inte skulle ta några stora beslut när jag nu mår som sämst, men ändå så kan man inte slita tankarna. Skitjobbigt...

Allt blev ju inte enklare nu när jag inte heller får tag på min psykoterapeut. Har "jagat" henne i över en månad nu, utan svar. Tack för den liksom...

Kram fina du!
    Vården i dag är ju ibland ett stort skämt. Mår man så dåligt som vi med ångest, nedstämdhet,ingen större livsgläjde osv så kan man inte ta sig ur detta själv. Inte när man har haft det så länge som vi. Jag har haft en sån himla tur att jag har haft rätt läkare,annars hade jag nog inte varit där jag är idag.

Inte så konstigt att du ifrågesätter allt, va det är för mening med ens liv osv. Jag har såna tankar kvar trots behandling. Min sambo sa på ett möte som vi hade på kliniken att jag stöter bort han hela tiden. Att jag inte tar emot kramar bla..  men jag gör det inte medvetet. Känner mig så slut, ful, ingen energi att lägga på förhållande.

Sen spelar det ingen roll att han tycker jag är fin-för jag tycker inte det.

Att inte ta några beslut när man mår så här är väl ingen höjdare precis, men alla dessa tankar om allt kan man inte bara släppa så lätt. Förstår dig.

Så lätt för alla att säga till en vad man ska o inte ska göra.

Men för en annan är allt en kamp. Jag blir så arg att du som är gravid o sen haft det så här sååå sååå länge inte ska bli tagen på allvar. Beundrar dig att du orkar med dina barn o samtidigt dig själv.

Jag hoppas du har många runt omkring dig som kan avlasta dig när du inte orkar.

Hoppas du får en bra dag-o att du får i dig lite mer mat än sockerFlört du lär ju få absinens om du slutar med ditt sockerintag.. kram                
  • Enniie

Åh, det där känner jag väl igen! Jag gör likadant när sambon ska komma och kramas och klänga på mig. Jag vill inte, och orkar inte! Samtidigt så får man ett dåligt samvete över att inte ha samma energi och vilja som dom, även fast det bara gäller en kram.

Innan jag vart gravid så hände ingenting vill jag lova. Ingen sa något om nått. Jag fick då själv klura ut lösningar osv. Efter att jag vart gravid så vart dom ett uns mer angelägna att hjälpa till, även fast det nu är långt ifrån den hjälp jag egentligen behöver.

Jag berättade för psykologen att barnen börjar få ut för mitt mående nu, eftersom jag konstant går och är grinig och trött. Det var därför hon ville att jag skulle höra av mig till allmänpsyk så fort som möjligt.

Nu går man också in i vecka 31. "endast" 69 dagar kvar till bf, och jag börjar få panik. Just över tanken om att man inte är frisk än, eller ens i närheten. Varje dag tänker jag på det, och får bara ångest över det hela. Jag vet ju med mig själv att jag kommer att klara det, men det är också för att jag är så illa tvungen.

Hoppas du med får i dig något idag!

Kram!

• henricko

Du har inte så långt kvar innan det är dags för bebisen att titta utSkrattande 
    Förstår att du får panik när hela din situation ser ut som den gör, konstigt nog så klarar man av barnen oavsett.

Mina barn har mått lite dåligt över hur jag ser ut o mår, dom har fått varit med på samtal ibland på kliniken. Nu är dom lugnare när dom ser att jag är piggare.

Du måste ta o ringa allmänna psyk-för din o barnens skull. Tänk om du brakar totalt en dag- som jag gjorde.

Tro mig det va inge roligt.

Om du bara kunde få rätt hjälp så tror jag att du skulle få lite mera energi o ork.
    Jag är långt ifrån bra men med lite rätt mat o sömn så har jag sakta börjat få mera energi till allt.
    Dom vill att jag ska äta anti depresiva medel-har inte vågat ta en än.

Försök att inte få dåligt samvete hur du är mot barnen i sambon- din kropp är slut.

Ja hoppas din sambo förstår vad det är du går igenom, det tog ett antal samtal innan min förstod hur illa det va för mig med mitt mående.

Kramar                

• Enniie

Jag tror inte han förstår riktigt. Detta är ju en sådan enkel sak som alla tar för givet; att kunna äta. Ibland förstår han, och ibland inte. Jag försöker att inte involvera honom för mycket. Innan frågade han mig varje dag hur mycket jag hade ätit, innan jag tillslut sa ifrån då det stressade mig väldigt. I dagsläget frågar han några gånger i veckan, och jag vet att han gör det av välmening.

Igår gav jag mig fan på att smaka maten jag lagat, så en färskpotatis och lite fiskröra fick jag i mig. Kanske handlar om nästan en dl med mat. Det är ändå något! Knäckebröd går ganska bra, men mjukt bröd har jag svårt för.

Jag vet att jag måste ringa. Men man vill ju också bibehålla det lilla uns värdighet man har kvar, även fast jag vet att jag behöver hjälp NU, innan det blir ännu värre.

Snart 15 månader har man levt med skiten. Tänk så mycket en kropp kan klara...

• henricko

Bra tjejen att du fick i dig lite potatis o fiskröra, även om det inte vart så mycket.
    Försök igen o igen.. för det lilla du får i dig är ju kanon.
    15 månader är en väldigt lång tid, du ska absolut inte skämmas för att söka hjälp där.
    Jag gjorde det tills jag insåg att det är många som är normala fast dom har olika former av problem. Ångest, deprimerad, en del som försökt tagit sina liv osv. Men i grund o botten mår vi alla dåligt där fast av olika orsaker. Olika åldrar är det, en del är mycket yngre, en del i min ålder en del äldre.

Så ta dig i kragen o ringGlad

I dag fick jag besked från logopeden, ska få komma på tis o göra en svälj undersökning bla. Hon va så trevlig o väldigt förstående som jobbar där. Ska bli skönt att få se om jag har nå fel eller om allt bara hänger ihop med min ångest.

Jag fick i mig lite lasagne här hemma till middagen, dock så får jag ett sånt tryck över bröstet efteråt. Känner mig uppstoppad, hmm magkatarr kanske.

Hoppas du haft en bra dag. Kram           

• Enniie

Ja, jag vet. Jag ska ringa. Måste göra det. Vet inte varför jag inte bara gör det, det är liksom en spärr...

Åh, jag ska säga dig, att jag har vart sugen på min hemmagjorda lasagne under HELA detta år! Idag fick jag i mig några matskedar med makaroner. Imorgon ska jag laga något som är lätt för mig att äta.

Ja, så lite som vi äter så kommer katarren som ett brev på posten. Jag har ont till och från varje dag. Men äter jag lite lite hela tiden så hålls det i schack.

Jag fick en tidig födelsedagspresent av sambon idag, en laptop! Äntligen! Så slipper man sköta allt via mobilen hela tiden. Så du kan ju gissa hur min kväll sett ut.

• henricko

När man inte mår så bra så känns ju allt så jobbigt o tungt att ta tag i saker som tex att ringa.

Men jag vill o hoppas att du gör det-och att du sen blir tagen på allvar med dina problem. Jag har haft en sån himla tur att fått personal som verkligen tror o gör sitt bästa för att hjälpa mig. Men som sakt var det ser ju olika ut i vården vart i landet man bor.

Kanon att du fick i dig lite pasta iaf,
    Jag skulle oxå vilja ha en laptop, men men. Snällt av din sambo att ge dig en sån fin present..Skrattande

Ska snart åka till kliniken, men sen har jag permiss hela helgen. Lite orolig för att fixa maten, så lätt att skippa när ångesten kommer. Ha en bra dag o ta hand om dig      

Kramiz    

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat