Esmamman - Förstår. Det tar lite tid att bearbeta allt det här och framförallt tanken att acceptera att man inte kan veta HUR det kommer att bli om säg 10 år. det är frustrerande och jobbigt. Ja vilodagar måste man få ha. Vissa dagar vägrade Axel att träna och bara gallskrek och spännande sig som en båge bakåt. DÅ går det liksom inte träna och sjukgymnasten sade att de passen får ni hoppa helt enkelt. Nu tränar Axel det mesta själv iom att han har börjat kunna gå lite. Då behöver vi inte göra lika mkt inplanerad träning, utan det kommer automatiskt och är självklart mkt lättare då.
Ja de låter lite olika då, men båda sätten är säkert lika jobbiga fast på olika sätt. Ibland vet jag inte hur mkt som är frustration och vad som bara är ett "hemskt" humör heller. Matt blir man iaf när nästan allt ska bråkas om.
Vi är otroligt glada över att det (för nu iaf) flyter på så bra med förskolan. Nu hade vi ju lyxen att kunna styra lite när han började och om han inte kunde gått nu så hade vi skjutit på inskolning till augusti och sedan diskuterat från där hur vi skulle gå vidare. Innan Axel kunde krypa och gå diskuterades resurs, men vi blev också varnade hur svårt det är att få. När han sedan kunde krypa så stod det ganska klart att hab inte trodde att han skulle få ngn resurs av kommunen, då han kunde ta sig runt själv. Nu verkar det fungera även om personalen har uttryckt (inte på ngt dåligt sätt men ändå) att de måste passa honom mkt då han fortfarande inte har koll på höjdskillnader osv. Han har bara gått i lite mer än två månader.
Tycker absolut du ska försöka få en resurs till din son. Iaf några timmar om dagen som kan som du säger träna med honom. Prata med förskolan där han ska börja och försök få med dem redan nu på att en resurs är bra.
Ja vi går också i Sollentuna. Eller nu har vi haft sjukgymnasten i Rotebro (vi gick där från Axel var 5 månader innan han blev inskriven på hab) och ville inte byta då hon var så bra och Axel tyckte om henne, så vi har haft logoped och sånt via hab och annan sjukgymnast. Men nu ska vi byta och ha allt samlat på hab istället. Vi hade ju tur att få in Axel i systemet redan när han var 5 månader och annars hade han nog inte gjort sådana framsteg som han har.
Har du någon du kan prata med om allt? Det är tufft. Jag var sjukskriven en tid och gick hos psykolog. Jag tyckte inte det hjälpte så mkt, men gick ändå, och insåg sedan att det nog hjälpt mer än jag trott! Vänner man pratar med säger ofta att "nu måste du vara stark, kämpa på" och bla bla och det måste man inte alls alltid vara och orka. Prata med kuratorn på hab är nog bra, även för dig.