• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Alltså den gör inte så det flagnar men jag har läst att på vissa gör det det och viss rodnad och irritation kan uppstå eftersom den är ganska stark. Skincity.se där jag köpte den rekommenderade dom varannan till var tredje dag men jag använder varje kväll. På andra sidor står det att man kan använda den varje dag. Jag måste ha väldigt tålig hy för det går bra lite lätt känns det på kinderna men då hoppar jag bara över en dag och smörjer in med bra fuktcreme. På överläppen kör jag varje kväll och ja det har blekts/försvunnit inte allt men så pass mycket att det går mycket snabbare att sminka mig

• Golddigga

Är det nån som vet vad man kan skydda ansiktet med när man solar solarium? Jag är äckligt blå vit just nu och skulle vilja sola kroppen lite i alla fall. Jag har hört att jeans är det ända som skyddar helt mot uv? Eller? Vågar ju inte riskera ansiktet för lite färg på kroppen.

• Golddigga

Tjejer?? Måste man ha solskydd på sig om man bara går till och från jobbet?? Har spf 15 i pudret dom väldigt täckande. Blir så blank i hyn av alla krämer? I vår kommer jag börja med keps igen. Mina jobbtider är ca 9-16/19

• Golddigga

Nattsvart: när fick du första barnet och pigmentförändringen? Jag började med pigmentlugnande produkter i våras när jag upptäckte fläckarna och i aug började jag med kemisk peeling. 6 behandlingar utan direkta resultat sen hade jag ett uppehåll på en-två mån och i dec bytte jag hudterapeut och gjorde två stycken behandlingar med 50% glykolsyra och innan jag började med dom hade jag sett resultat på kinderna men efter dessa två hände det inget med överläppen. Hade en paus och nu i jan slutade jag med alla produkter och köpte yellow cream från dermaceutic och ja jag ser definitivt resultat på överläppen. Denna kräm tar man bara på kvällen och min omgivning säger att det knappt syns nu. Om det beror på alla behandlingar jag gjort tidigare eller på krämen vet jag inte. Men glad att det blivit bättre:)) min övriga hy blev bättre när jag slutade med alla skrubb och krämer blev extremt fet i hyn det är jag inte lika mycket längre, även om jag är det.

Vilket solskydd har du?

• Golddigga

Ja yellow creamen är inte så dyr runt 500kr om man jämför behandlingar på salong för flera tusenlappar. Sommaren som kommer nu blir mitt första test och se hur det går:) men kommer skydda mig med keps varje solig dag i vår, tror sällan det räcker med bara solskydd. Förra våren körde jag med keps varje dag från maj till aug. Tråkigt men jag ville inte att det skulle bli värre. En vän till mig fick samma problem på överläppen och det har försvunnit av sig själv och har åkt till både Thailand och Karibien.. Men det är väl bara nån procent som får ett sånt lyckligt slut. Men jag kommer gå till hudläkaren i höst dom har bra hjälp, hört att aberela ska vara toppen och kostar en hundring.

• Golddigga

Ja tack och lov passar jag i keps något bra i alla fall jag har två barn men att jag fick melasma denna gång var för att jag solade solarium en vecka efter förlossningen dum dom jag var!! Annars hade jag kanske klarat mig.. Men ha man har ett helt annat förhållande till solen nu och skyddar man sig noga kan det läka ut men det tar några år. Men få är det ingen sol som gäller! Jag är oxå vit nästan grådassig i ansiktet men smörjer in med brun utan sol och det hjälper.
    Aberela är mot akne egentligen men skrivs it mot melasma och man flagar bort fläcken.. Tror även vissa skriver ut blekmedel.. Man måste ju ha något som är effektivt och billigt eftersom man säkert kommer leva med det här... Trist:(

• Golddigga

Det är solen som gör att de återkommer och har man hormoner i kroppen så kan det trigga igång det mer. Antingen genom graviditet eller ppiller, spiral. Jag ska sätta in en kopparspiral snart den har inga hormoner alls men större blödningar är vanligt. Tyvärr. Mina syns inte direkt nu mer förut men nu ser det bara ut som en ljus skugga på överläppen som att man sminkat på lite för mycket solpuder. Alltså mycket bättre:) men såklart beror det på hur ljuset ligger på ute syns det inte medan i glödlamps ljus syns det mer. men jag tycker nästan alla får en skugga på överläppen när man ser sig omkring. Ok bara hoppas man själv har sån tur som din vän, men jag skyddar mig extremt så jag hoppas jag blir en av dom:) för mig gör det inget om jag är blek i ansiktet jag har sällan blivit brun där förut och jag har alltid sminkat mig mycket.

Har din vän bara skyddat sig med solskydd? Eller med keps/hatt med? Jag tror ändå på att skydda fysiskt oxå...

• Golddigga

Försök skydda dig så gott du kan så går det säkert bra. Jag kommer inte åka till stranden mitt på dagen tex utan efter 15-16. Onödigt att utsätta sig i onödan. Ok då har nog hatten hjälpt till och att hon är utan hormoner i kroppen. Gå in på Hannah Graafs blogg hon är just nu i Thailand och har Samma problem som oss men hon solar oxå och får fläckarna tillbaka. Jag tror ändå hatt keps och undvika mitt på dagen sol:)

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!