• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Nattsvart: tack! Ja jag är så glad men "jag vågar Inte ropa hej ännu" precis kommer fortsätta skydda ansiktet men jag inte behöver göra det slaviskt nästa år det märker man nog. Men visst var du gravid? Fullproppad av hormoner..

• Golddigga

Jag höll bara på med yellowcream 1-2månader sen slutade då jag upplevde att fläckarna mörknade men dom ska ju upp på ytan till att försvinna och sen tyckte jag ibland att crèmen Lixom färgade fläcken dagen efter jag haft på den samtidigt den tredje dagen med uppehåll av crèmen så tyckte jag att det såg bättre ut. Hur som helst så två månader efter jag slutat med crèmen i april kom det stora resultatet dör det blev markant mycket bättre för varje dag såg jag ny ljus hud. Om det beror på att jag faktiskt lät fläckarna vara helt utan behandling eller syror eller på att jag faktiskt jobbat med som hela hösten och vintern vet jag inte.. Ev kommer jag prova yellowcream igen i höst eller faktiskt låta dom va och se vad som händer..

• Golddigga

Jag har hört att åldersfläckar är ok att ta bort med laser men just melasma dvs hormonfläckar är luriga och kan triggas igång av laser..

• Golddigga

Förlåt att jag tjatar men igår var jag på stranden med barnen från kl 10-17 och vi hade klarblå himmel och säkert 30 grader varmt och ja fläckarna är som innan!! Aningens nån bråkdel nyans mörkare mwn nu är vi ändå redan inne i juli, men för ögat eller för en okänd så syns dom inte. Det här kunde jag aldrig ens drömma om förra sommaren när jag bara grät över mina fläckar som begränsade mitt liv. Gick ner i vikt och mådde så dåligt över dom och det liv jag skulle behöva tvingas leva. Jag är så sjukt glad och jag har en fantastiskt känsla i kroppen och ett Glädjerus som jag lätt kommer leva på länge. Tack! Livet är på väg tillbaka! ❤

• Golddigga

Jag har ändrat mitt sol beteende och slutat med hormoner. Använder kopparspiral. Sen jag fick dom här fläckarna förra året gick jag jämt med solskydd 50 i hela ansiktet och keps ute varje dag, extremt kanske men jag ville inte att det skulle bli värre som det blev innan efter ett par timmar ute i lekparken. I juni nu började jag jobba och slutade med solskydd då jag inte ville ha det på jobbet, mina arbetstider är 9-19 eller 9-16 slutar jag 16 och solen skiner och jag är ute åker kepsen på. När det är mulet ute har jag varit utan keps vid några tillfällen men skiner solen åker kepsen på, alltid! Inga undantag. Ska jag iväg på nån utflykt så tar jag bara solskydd på fläckarna men på stranden tar jag på hela ansiktet och extra på överläppen och smetar på varje timme. Och keps!

• Golddigga

Jag har oxå hört om denna spotpeel funderade själv på att göra sån i höstas och tror Stureplanskliniken i Sthlm gör den. Om du bor nära:) yellowcreamen körde jag med i julas/våras.. Just ni har jag inte använt något spf alls under hela aug och inte krps heller. bara på stranden.. jo förutom i sminket spf 15 blir så flottig av solskydd och jag tycker inte att det blivit någon märkbar skillnad..i höst kommer jag låta mina fläckar vara eftersom dom faktiskt verkat lugnar ner sig. Vill ju inte väcka en Björn som sover

• Golddigga

Jag har slarvat med solskydd och dela för jag ska köpa en ny vid lön och sen för att se vart gränsen går innan de blir sämre. Tycker mig redan se att de är mörkare på kunderna och lite på överläppen MEN idag har jag en starkare självkänsla att jag inte hänger läpp över skiten. Kanske hade det räckt med ett bra solskydd eller så är det så att kepsen är min största räddare i kombo med solskydd... Vi får helt enkelt se, men jag behandlar ingenting och har inte gjort det på 1 år och kommer inte göra det heller..

• Golddigga

Nä jag använde den ett par månader kanske men kände att fläckarna först blev mörkare och kanske sen ljusare, men det var ju under vinterhalvåret jag körde så då blaja det av sig själv. Ibland känner jag att det bara blir värre av att hålla på just för att de kommer upp på utan och det tar tid innan de försvinner. Då kan de nästan få blekna av sig själv vilken går snabbare tycker jag.

• Golddigga

Va glad du bara har på kinderna du slipper muschen jag upplever att concealer på mig förstärker fläckarna, mineralpuder eller puderfondation funkar bra på mig, men dölja helt kan du inte bara lura ögat kanske du kan använda lite rouge på kinderna för att jämna ut det?

• Golddigga

Pärla: åh jag vet precis hur du känner med att man skäms:( hur länge har du haft fläckarna? Kanske du kan byta sort till minipiller eller som jag kopparspiral, helt hormonfri. Jag köpte loreals mineralpuder igår och provade det nyss Gud så bra det var. Lätt

• Golddigga

Trulle82: mitt värsta år va när jag skrev tråden för två år sen när dottern var nyfödd. Den sommaren syntes det mest. Jag hade solskydd 50 varje dag

• Golddigga

Gör aldrig laser eller ipl. Det kan snarare trigga igång och förvärra melasman. Min vän har hela ansiktet fullt

• Golddigga

Ja gör inte ipl, hon blev jättefin direkt efter men så snabbt solen kom igen kom fläckarna på nyare ställen och typ typ svarta... Kemisk peeling ska man göra mot melasma, men med försiktighet..

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!