• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Bullis01

Jag fick i pannan massor i pannan o nån på kinderna men mest i pannan,japp jag har kvar dom o märker att dom blir mer synliga vid sol.Jag är en sol människa älskar sol o värme och har solat mycket solarie under höst o vintertid har eget solarie jag avskyr o vara så blek.Jag tåler inte puder o brunkräm får mycket skit i ansiktet av sånt pormaskar så har inte använt sånt på flera år. Men nu lär det aldrig bli solarie mer och då får d bli brun utan sol istället på höst o vinter halvåret annars e jag så blek o trivs inte,sen kommer ta d lite lugnare ute i solen på sommaren o smörja in mig o bara sitta korta stunder.

• Golddigga

Solade du fast du upptäckte dina fläckar?
    Det känns som jag ändå är ute i god tid gör att stoppa det. Efter första solningen i solariet har jag kört med solskydd 50 men jag vet att jag måste ha keps oxå om det är sol ute.

• Flickan och kråkan
    Golddigga skrev 2012-05-09 21:23:27 följande:
    Flickan och kråkan: var det aldrig någon som kommenterade fläckarna? Jag menar man ser ju smutsig ut och det är inte kul när det ser ut som en mustasch heller. Jag skäms
    Nej. Jag har nog inte heller själv reagerat på att någon mamma jag mött har haft pigmentfläckar fast det är så vanligt. Man ser mer på sig själv . Jag närmar mig 40 och har börjat upptäcka att jag börjar bli "rynkig". Eller snarare att jag fått rätt mycket fina linjer både här och där. Livets gång så att säga. Blir ju inte bättre av att jag gräver ner mig. Fast visst önskar jag bort dem .
  • Golddigga

Jag får jobba på att inte vara så fåfäng, men jag märker att jag mår dåligt. Ingen aptit och har Gått ner 3kg på två veckor

Det bästa är att inte prata med folk som man känner om det här då kommer dom garanterat se fläckarna..

• Hanna7401

Jag har haft sådana pigmentfläckar på överläppen, tyckte just att det såg smutsigt ut el som om jag hade mustasch

Under ett besök hos husläkaren fick jag recept på krämen Retinova.
    Den funkade!
    Man får akta sig för solen medan man behandlar så jag körde behandlingen på hösten så att det skulle vara långt till nästa solperiod.

Detta är 10 år sedan och jag har inte fått tillbaka fläckarna. Jag är dock mycket noggrann med att smörja in m superstarkt stift just på överläppen när jag solar men det är ju inte så jobbigt.

Lycka till!!

• Golddigga

Hanna: åh det låter ju lovande!! Vad härligt att höra. Det tar på psyket att behöva vänta till hösten! Jag vill börja behandla nu.

Vad är det för stift du använder?

• Golddigga

Kan brun utan sol förvärra melasma?? Jag tycket att det känns något bättre om jag använder det. Då försöker jag undvika fläckarna oxå.

• Golddigga

Man blir lite gladare när man hör att någon blir fri från dom. Oftast är det det värsta och sämsta man hör och ser hela tiden.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!