• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Nu känns det som jag lider av borderline för nu känns det liiite bättre...

Ja mina fläckar har faktiskt redan bleknat av mina hemma produkter, men jag vill ha snabba resultat och det kan man tyvärr inte få här. Men bytte till en annan kräm hos min hudterapeut och bara på 3 dagar ser jag förbättring och jag lovar jag hellre ser åt det andra hållet.

Om min melasma blir bättre av produkter från Md formulation. Hur kan jag tolka det? Har jag en "lätt" melasma då? Kanske tom kan läka ut? Min dotter är snart 4 mån. Kanske hormonerna lugnar sig, men jag ser att det berott på krämen..

• Golddigga

Uddabus: ja jag tror det är väldigt vanligt. Men jag hoppas och tror det här blir bättre av dig självt när hormonerna lagt sig. Du får gärna inboxa mig och berätta hur det går framöver. Kram

• Golddigga

Akta dig för laser!! I allafall om det är hormonell melasma! Då ska man använda kemisk peeling. Jag hatar mina fläckar. Och ber till gud att fläckarna försvinner med tiden

• Golddigga

Jag använder produkter från Md formulations och priori just nu. Sen finns det priori-pensling. Om det inte hjälper ska jag göra en spotpeeling. Börja med med mildaste innan man går på laser. Jag kommer inte göra laser. Har en vän som gjort det och det blev mycket värre efter det

• Golddigga

Ingen aning faktiskt. Det finns då många olika behandlingar och det är det som är så jobbigt! Det är inte som när man får högt blidtryck tex. Då får man en medicin och den hjälper. Här är det så stort utbud att man inte vet vad som är bäst. Och. Vissa behandlingar fungerar bättre än på andra..

• Golddigga

Ciia: ja det är jobbigt med dessa envisa fläckar! och jag såg en kvinna med acne och vitligo i ansiktet. Det var riktigt "synd" om henne. Då tänkte jag, mitt är som sagt inte ens i närheten om man jämför med henne Och min omgivning ser inte ens mina fläckarna. Och om jag klarar mig bra i år så borde de ju inte bli sämre om jag skyddar mig mot solen på samma sätt som jag gör nu. Eller hur?

Jag ska beställa ett täckande smink från dermablend som döljer tatueringar, ärr, acne etc. Då kanske jag kan täcka fläckarna för med vanligt smink lyser det igenom..

• Golddigga

Idag beställde jag sminket från dermablend. Så säkert nästa vecka kommer den. Fick tipset av en vän som oxå har melasma och hon har även nyss varit utomlands så hennes fläckar syns tydligt nu och hon kunde dölja duna fläckar jättebra. Jag uppdaterar er

Jag har kontakt med em hudterapeut som jag litar på då min kille har gått på massage hos henne i 10 år. Det är viktigt för visst finns det många som bara vill sälja eller faktiskt gör fel, tyvärr.

• Golddigga

Ciia: när fick du fläckar på överläppen? Var det efter förlossningen? När försvann den? Det är ju den som är jobbigast

• Golddigga

Trossan: det kan ha tur att eftersom du fick dina fläckar under graviditeten så är det stor chans att du blir av med dom av sig själv efter förlossningen. Och det är ju inte långt kvar för dig. Jag har priori rengöring och priori serum even tone. På kvällen har jag efter rengöring md formulations peel pads som jag peelar hela ansiktet och extra på fläckarna. Efter det Md formulation a-vita-plus serum och på det har jag en mask jag behåller på hela natten oxå från md à-vita-plus. Jag har keps nu varje dag och skulle det vara en het sommar vilket det som tur inte är skulle jag ha hatt. Jag kommer absolut inte åka utomlands än på många år då jag är rädd det triggar igång ännu mer. I höst blir det och behandla med lite starkare metoder men med största försiktighet. Och få med kemiskt peeling. Absolut inte LASER!!! Melasma kan läka ut om man skyddar sig mot solen under flera år. När mina fläckar försvunnit i höst lär jag lätt undvika solen under 11-15 nästa sommar. Typ vara inne eller absolut i skuggan helt.

Ja vet hur det känns och jag hoppas du slipper dina fläckar och återkoppla gärna framöver om hur det går.

• Golddigga

Lillapa: har du behandlat något hos hudterapeut? Det finns ju olika peelingar som gör att man flagnar bort det översta lagret och ny hud kommer fram. Precis som när man bränt sig i solen.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!