• Anonym (hoppfull)

Hon sa jag har en för KALL livmoder för att kunna bli gravid ?! som en trolldom detta

hej

detta är helt galet...om det stämmer :

jag och min pojkvän som jag bor ihop med sen några år tillbaka försöker få barn, vi har alltid köt avbrutet sex ända sen vi blev ihop, men har aldrig blivit gravid, inte ens när han kommit i mig under min ägglossning då jag fått positivt på äl-tester, har regelbunden mens, allt normalt..

Nu har jag fått kontakt med en medicinsk läkare någonstans i Sverige, via mail...
    hon säger sig kunna hjälpa kvinnor att bli gravida genom akupunktur och örtte..
    på hennes hemsida så står det hur många kvinnor hon hjälpt som gått på IVF behandling utan resultat, men efter att ha testat hennes örtte och genom akupunktur har dessa kvinnor blivit gravida genom naturlig väg ! Det låter ju helt fantasiskt om detta kan hjälpa.

Jag har fyllt i ett hälsoformulär som hon har, det är massa frågor allt ifrån min avföring, urin, puls, blodtryck, om jag har spänningar någonstans, hur ofta jag har huvudvärk, vilken färg min mens är, hur mkt jag blöder när jag har mens, om jag är kall om händer fötter osv...

Jag har alltid kalla fötter och händer..hög puls.. mkt spänningar runt nacke och huvud ofta..

Efter jag fyllt i formuläret och skickade det till henne, så fick jag svar idag, jag citerar:

Hej!

Tack för att du fyllt i formuläret! Genom ditt formuläret, tror vi att orsakerna till problemet är: Från den kinesiska synvinkel är  Njure-Yang och Mjälte-Yang för låg, insidan av din livmoder för kall, och precis som frögroning och tillväxt behöver solen, implantation och tillväxt av befruktade ägg behöver också en varm miljö.

Vi tror vi kan hjälpa dig genom att skicka örtté.  Örtte kan värma livmoder och stärka Yang.

Dessutom, priset är 250kr per stor påse(består av många olika örter). En påse för 2 dagar. 
    Man kan betala via bankgiro. Vi kommer att skicka ut under 1-2 arbetsdagar efter att din betalning syns på vårt bankkonto.

Okej, så jag har alltså en kall livmoder och därför aldrig blivit gravid med min kille ? ? ..
    Ja, det kanske stämmer.... eftersom jag lätt fryser och har kalla händer, fötter..

Tror ni detta kan hjälpa mig ? Kan detta stämma ? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hon sa jag har en för KALL livmoder för att kunna bli gravid ?! som en trolldom detta
  • NadiaMi

Nej nej TS, skippa detdär teet.
    Priset är alldeles för högt...

Dessutom skulle väl teet drickas i samband med akupunktur för att få bästa möjliga effekt eller?
    Och hon har inte ens träffat dig utan utgår från ett formulär du har fyllt i via nätet.
    Jag tror inte heller att man är både överläkare och allmänläkare samtidigt, och är man det bör man ha mer att göra än att ha tid att svara på mail och sälja ört-te via nätet.

Jag hittade ett recept på ett ört-te som ska främja graviditet som kommer att gå loss på betydligt mindre än vad detdär "erbjudandet" skulle kosta. På www.nourishingdays.com/2011/09/herbal-pregnancy-tea/

Översatt;
    1/2 kopp nässelblad
    1/2 kopp hallonblad
    1/4 kopp hibiskusblommor (för smakens skull - valfritt)
    - Mängden räcker till c:a två liter färdigt te så det går förståss utmärkt att göra en mindre mängd om man vill.
    Gör man en större mängd håller den i kylen i upp mot 4-5 dagar.

Nässelblad och hallonblad finns att köpa torkade på närmaste hälsokostbutik och du får MYCKET i varje förpackning. Tillräckligt för minst ett par månader framåt.
    Har du en te-kula kan du ta en knapp tesked av vardera och låta lagom till en kopp dra och behöver inte tänka på förvaring av färdigbryggt te heller.

• Anonym (Eh)

TS, köp inte. Endast riktiga örtmedicin man man själv kokar i timmar hjälper, såna där påste är bara bluff!!!

Det e fan billigare att åka till kina o få riktiga medicin! Det tar ju minst flera veckors, helst månader medicinering att justera obalans, räcker knappast med 8 portsioner!

• Anonym (sara)

Är det något som låter för bra för att vara sant så är det inte heller sant... Gå inte på en sådan bluff.

• NadiaMi
    Anonym (Eh) skrev 2012-07-03 14:48:13 följande:
    TS, köp inte. Endast riktiga örtmedicin man man själv kokar i timmar hjälper, såna där påste är bara bluff!!!
    Så dyra påsteer är bluff, där är vi överens.
    Men kokar man örter för länge så kan man förstöra näringsämnen och de positiva egenskaper örterna för med sig.

Däremot kan de behöva ligga och dra mer än ett par minuter i hett vatten, speciellt om de är torkade eftersom det då kan ta lite längre tid innan de drar ur. Och vill man ha honung bör man vänta med att röra ner den i teet tills det är drick-varmt eftersom honungen bryts ner annars och man kan gå miste om den lenande egenskapen honung har.
    Bra att minnas vid förkylningar om man vill ha en kopp lindrande te för halsen.
  • Pastell

Bluff rakt igenom. Snälla TS, sök riktig hjälp istället!

• Pimpinellan

Tack för dagens skratt ts! Inte sjutton gubbar är hon läkare inte,hon är nån kinesisk hokuspokuskvinna som lurar folk. Och folk går uppenbarligen på sånt här trams också! Om man är infertil inte beror det på kalla livmödrar eller annat trams inte!

• Sunshine808
    Anonym (Eh) skrev 2012-07-03 14:44:18 följande:
    Alltså, när hon pratade om "kall" menar hon faktiskt inte temperaturen, utan hon syftar just på att din Yang är för låg.

Bättre förklaring på Yang kan du läsa här:
    sv.wikipedia.org/wiki/Yin_och_yang

Hon kan lika gärna ha rätt om att din Yang är för låg, men att använda ord som kall är missledande och visar att hon inte ha koll alls. Och dessutom sälja 2-dagars medicin köper jag inte heller. Den riktiga kinesiska örtmedicin brukar man äta/dricka minst 7 dagar, ibland upp till månader för att justera obalansen i kroppen.

Jag råder dig att gå till en riktig traditionell kinesisk medicin expert om du vill bli hjälpt på riktigt.
    Min kinesiska kompis och även andra kineser jag känner använder sig av ordet kallt, det behöver inte betyda att personen i fråga inte har koll.

Men jag skulle också råda att träffa en kinesiska medicinexpert istället.
  • MickeN1973

En seriös läkare vare sig det är i kina eller sverige.
    Träffar sina patienter för att ställa en diagnos.

Annars är argumenten om varma och kalla vanligt inom kinesisk medicin.

Så sök upp en läkare som är utbildad inom kinesisk medicin.

• Michelle 341

svårt att uttala sig, värt att prova ju, i alla fall en gång men gå även till en riktig fertilitetsklinik och kolla upp det.

• mamita64
    Anonym (hoppfull) skrev 2012-07-03 14:44:19 följande:
    nej kanske ska hoppa detta då... blev bara så förvånad över hur många hon har hjälpt, om det nu stämmer...
    om hon lyckats få massa kvinnor gravida som gått på IVF utan resultat, och plötsligt blir gravida av hennes örtte..
    verkar ju helt fantastiskt isfåfall ! :)

Såhär har hon skrivit om en kvinna som gått på behandling hos henne:

Barnlöshet (normal läkarundersökning)

En kvinna, 36 år, både hennes och hennes mans läkarundersökning på sjukhus var normal, de levde tillsammans i två år men hon var inte gravid, två misslyckade IVF. Normala menstruella mängden, färg mörkröd, blodproppar, dysmenorré. Rädsla för kallt, kalla händer och fötter, allergier mot pollen och djur. Tungan var mörk, tjock och stor. Vit beläggning, sunken puls. Diagnos: brist på mjälte, njure och Yang, kall livmoder till infertilitet. Behandling: Sedan den första dagen av menstruationscykeln började hon intaget av örtte, i samband med akupunktur, tillsammans 14 påsar örtte och 5 gångers akupunktur, och sedan kom naturlig graviditet. Och allergiska symtom försvann.

FANTASTISKT ATT ÖRTTE KAN HJÄLPA ?! SAMT AKUPUNKTUR, men hur vet man att det stämmer 100%,

jag får satsa på min spikmatta och mitt nyinköpta örtte här hemma, är ingen miljonär, trodde inte det va SÅ dyrt! 

Om henne:

Zhijie Liu är utbildad till doktor i traditionell kinesisk medicin

(8 års  västerländsk och traditionell kinesisk medicinsk utbildning). Hon tarmagisterexamen inom TCM vid "The Traditional Chinese Medical University of Shandong".

Som legitimerad allmänläkare och överläkarehar hon 20 års klinisk erfarenhet och kan behandla alla slags vanliga och svårta besvär. Hon har bra patientkontakt, kan ge patienter möjlighet till en helhetsbehandling med de effektivaste metoderna.

Här nedan är hennes favoritmotto:” Jag försäkrar på heder och samvete att jag i min läkargärning skall sträva efter att tjäna människor med humanitet och vördnad för livet som rättesnöre. Mitt mål skall vara att vårda och främja hälsa, att förebygga sjukdom samt att bota sjuka och lindra deras plågor.” 

Hon är medlem i Svenska Akupunkturförbundet.

Men snälla Ts, vem som helst kan ju sätta ihop en hemsida med en massa " brev " från " nöjda kunder "
    Eller påstå att de är läkare, det håller så långe det håller.
    Anmäl sidan för polisen och skit sen i den
Svar på tråden Hon sa jag har en för KALL livmoder för att kunna bli gravid ?! som en trolldom detta