• minimine

Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*

Ska inte sticka under stol med att jag inte mått dåligt över min kropp nu efter förlossningen. Det är ju så mycket som förändrats på den! Herregud. Kan tillägga att det var för 3 månader sen in son tittade ut, så det har ju inte gått så lång tid.
    Jag som trodde att allt bara skulle "rinna" av mig efter förlossningen...Jo tjena. Gissa om jag blev besviken? Kan ju dessutom tillägga att jag gick upp 22 kilo. KUL.
    Men iaf, för att komma till saken: Nu är jag så trött på att må dåligt över min kropp. Den är faktiskt trots allt FIN på sitt egna lilla sätt och jag är frisk, mår bra och har världens finaste bebis och sambo. Går ingen nöd på mig med någonting egentligen. Jag har burit och "producerat" ett barn. ETT BARN. Helt sjukt när man tänker efter. Och SÅ stolt jag blir. Faktiskt. Trots den dära dallriga magen och låren och alla trevliga bristningar.
    SÅ: varför ska jag då må dåligt över lite extra hull och skavanker här o där? Ja...för att "alla andra" ser så bra ut.
    Hm...
    Som min vän sa när jag beklagade mig över min kropp: "Vadå? Det är ju inte precis som att man vill gosa in sig hos Victoria Beckham! Man vill ju att de ska va mjukt, mysigt och inbjudande! Som du!"

Den kommentaren fick mig faktiskt att tänka efter. Och visst är det ändå något vackert över våra "ärr"? Det visar lite på vad man varit med om och hur man förändras genom livet. Tycker det är så synd att inte fler ser på det så, utan man hör bara om hur alla vantrivs och är missnöjda. Och jag vill inte gå runt och känna så längre.

Så idag har jag tagit steget! Jag har rensat ut alla för små kläder, som jag hoppades att jag skulle kunna ha vid detta laget, och köpt nya kläder i större storlek! För att den där pressen och ångesten skulle försvinna. Fy vad skönt det känns nu när de för små kläderna är borta! Och har ni inte råd med en helt ny garderob, så kan jag rekommendera Ellos outlet! Massor med fina kläder till billig peng! Köpte en jättefin kjol för 25kr t.ex.
    Bara för att jag är större nu, betyder inte de att jag inte kan klä upp mig!
    Träning och dieter i all ära, men det är så himla tråkigt att stirra sig blind på det heeeeeeela tiden. Om det är nåt som får en att må dåligt, är det ju det! Så är jag iaf. Näe, jag kör bra mat och mina långa dagliga promenader som vanligt och så lite gott då och då. Då mår jag som bäst.

Vad jag vill ha sagt? Hylla er mamma-kropp! Den är fantastisk! Varenda en! Och för att ytterligare bjuda på mig själv och kanske "hjälpa" någon annan att tänka lite annorlunda, lägger jag härmed upp en bild. En del av mig skäms ihjäl, och skriker "NEEEEEEJ!" men en annan del av mig säger "Varför ska du skämmas? Vem har bestämt att din kropp är ful och skamlig?"

Ni som känner er manade: lägg gärna upp bilder på era mamma-kroppar också! Hade varit jättekul och inspirerande!
    Hoppas att jag skänkt lite goda och positiva tankar till er, om inget annat kändes detta befriande för mig :)
    (Ursäkta för dålig bildkvalite, och ja:klädhögen i bakgrunden består av "för smått!:) )

• Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*
  • minimine

Tack alla ni andra som kommenterat!
    Det är så härligt!
    Ni som känner er manade får gärna lägga upp bilder och bjuda på er själva :)
    Jag hoppas på att detta blir en "feel-good"-tråd Skrattande
    Ingen skam och inget nerklankande!
    Bara underbara mysiga kroppar!

• Titrania

Härlig tråd! Själv fick jag barn för fem veckor sen och har otroligt nog kommit UNDER startvikten! Tycker själv att jag har fått en otroligt fin, kvinnlig figur nu (Kan slänga upp bild senare, när jag fått tagit en *fniss*)

• minimine
    Titrania skrev 2012-07-04 09:36:08 följande:
    Härlig tråd! Själv fick jag barn för fem veckor sen och har otroligt nog kommit UNDER startvikten! Tycker själv att jag har fått en otroligt fin, kvinnlig figur nu (Kan slänga upp bild senare, när jag fått tagit en *fniss*)
    Ja visst är det härligt!:)
    Vad skönt! Och vad bra att du trivs och känner dig nöjd! Så det ska vara :)
    ja släng gärna upp en bild! Desto fler, desto bättre!Skrattande
  • Slagathor
    minimine skrev 2012-07-04 09:04:22 följande:
    Ja jag tror att ju mer man tänker och nojjar över det, desto mindre händer de med kilona, som du själv säger :/
    Vad bra att du är nöjd och stolt över din kropp! Härligt :) Min avsikt var verkligen inte att bara "vissa typer" av mammakroppar var välkomna här. Och som jag skrev "Hylla er mamma-kropp! Den är fantastisk! Varenda en!"  Med det sagt behöver det inte innebära att man gått upp 20 kilo eller mer, har dallriga lår och massa bristningar. Och du? Klart att din kropp är speciell! Den är ju fantastisk! Och den är din.

Mitt syfte med tråden var att vi kvinnor ska börja må bättre över våra kroppar oavsett utseende. Man tjänar inget på att må dåligt, då är det bättre att acceptera och göra det bästa av saken, vad det nu kan innebära för var och en.
    Och jag håller med dig: Kroppar av alla former och storlekar är fint och det är vackert att man blivit mamma. Skulle nästan våga mig på att säga att det är det vackraste som finns! Glad

Och en sak till: Vi kvinnor måste även bli bättre på att stötta varandra och sluta "se ner" på de som lyckas! Det är ju helknasigt! Näe, upp med fler bilder och var STOLTA oavsett hur ni ser ut!
    Det är dags att vi kvinnor gör det, inser att vi mer än duger. Men det är sån himla press på en att se ut på ett visst sätt. Det behöver inte betyda att pressen ligger åt det hållet att man går ner.. För jag upplever det nästan som lite skämmigt att jag "lyckats", eller hur man ska säga. Det känns rent ut pinsamt att inte ha mammahullet kvar. Det känns som folk ser ner på mig och i mitt huvud inbillar jag mig att de tycker jag är ytlig och en dålig mamma som bryr sig. Det är säkert jättelöjligt men jag har en vän som påpekade när jag vägde 64 att jag aldrig vart snyggare. Hon var inte sen med att fråga hur det kändes att inte se ut som en sparris när jag var i mitten av graviditeten. Sånt vill man inte höra. Då tror jag att alla mammor som inte trivs med sig själva (hon själv har inte gått ner i vikt men vill det) ser ner på mig. Oh vilka problem, som man egentligen bara borde ignorera. Men hur lätt är det...

Mammakroppar ÄR det finaste. Det visar på kvinnlig mognad, trygghet osv. Min egna mamma är mer än mullig, och jag minns hur jag som barn älskade att burra in mig mot hennes mjuka kropp :)
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • nevermind

Fattar inte varför man har behov av att visa upp sin hängmage och sina bristningar här...

• La Lola
    nevermind skrev 2012-07-04 15:22:44 följande:
    Fattar inte varför man har behov av att visa upp sin hängmage och sina bristningar här...
    För att det är så många av oss ser ut.
    Jag tycker det är skitskönt att nån vågar visa sanningen!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • minimine
    Fattar inte varför man går in och läser/tittar på en sådan tråd då...
    Finns säkert en annan tråd som faller dig i smaken!
  • snällochgla
    Det handlar om att hylla sin "mammakropp"
  • minimine

Jag är inte säker på vart du vill komma riktigt med dina kommentarer?
    Är du äcklad? Tycker du inte att det är en hyllning? Eller...jag fattar inte

• Lemio

Här är jag. Ett år efter förlossning! Tycker jag ser helt okej ut! :) Även fast jag skulle vilja bli mer muskulös... 
Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*