• minimine

Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*

Ska inte sticka under stol med att jag inte mått dåligt över min kropp nu efter förlossningen. Det är ju så mycket som förändrats på den! Herregud. Kan tillägga att det var för 3 månader sen in son tittade ut, så det har ju inte gått så lång tid.
    Jag som trodde att allt bara skulle "rinna" av mig efter förlossningen...Jo tjena. Gissa om jag blev besviken? Kan ju dessutom tillägga att jag gick upp 22 kilo. KUL.
    Men iaf, för att komma till saken: Nu är jag så trött på att må dåligt över min kropp. Den är faktiskt trots allt FIN på sitt egna lilla sätt och jag är frisk, mår bra och har världens finaste bebis och sambo. Går ingen nöd på mig med någonting egentligen. Jag har burit och "producerat" ett barn. ETT BARN. Helt sjukt när man tänker efter. Och SÅ stolt jag blir. Faktiskt. Trots den dära dallriga magen och låren och alla trevliga bristningar.
    SÅ: varför ska jag då må dåligt över lite extra hull och skavanker här o där? Ja...för att "alla andra" ser så bra ut.
    Hm...
    Som min vän sa när jag beklagade mig över min kropp: "Vadå? Det är ju inte precis som att man vill gosa in sig hos Victoria Beckham! Man vill ju att de ska va mjukt, mysigt och inbjudande! Som du!"

Den kommentaren fick mig faktiskt att tänka efter. Och visst är det ändå något vackert över våra "ärr"? Det visar lite på vad man varit med om och hur man förändras genom livet. Tycker det är så synd att inte fler ser på det så, utan man hör bara om hur alla vantrivs och är missnöjda. Och jag vill inte gå runt och känna så längre.

Så idag har jag tagit steget! Jag har rensat ut alla för små kläder, som jag hoppades att jag skulle kunna ha vid detta laget, och köpt nya kläder i större storlek! För att den där pressen och ångesten skulle försvinna. Fy vad skönt det känns nu när de för små kläderna är borta! Och har ni inte råd med en helt ny garderob, så kan jag rekommendera Ellos outlet! Massor med fina kläder till billig peng! Köpte en jättefin kjol för 25kr t.ex.
    Bara för att jag är större nu, betyder inte de att jag inte kan klä upp mig!
    Träning och dieter i all ära, men det är så himla tråkigt att stirra sig blind på det heeeeeeela tiden. Om det är nåt som får en att må dåligt, är det ju det! Så är jag iaf. Näe, jag kör bra mat och mina långa dagliga promenader som vanligt och så lite gott då och då. Då mår jag som bäst.

Vad jag vill ha sagt? Hylla er mamma-kropp! Den är fantastisk! Varenda en! Och för att ytterligare bjuda på mig själv och kanske "hjälpa" någon annan att tänka lite annorlunda, lägger jag härmed upp en bild. En del av mig skäms ihjäl, och skriker "NEEEEEEJ!" men en annan del av mig säger "Varför ska du skämmas? Vem har bestämt att din kropp är ful och skamlig?"

Ni som känner er manade: lägg gärna upp bilder på era mamma-kroppar också! Hade varit jättekul och inspirerande!
    Hoppas att jag skänkt lite goda och positiva tankar till er, om inget annat kändes detta befriande för mig :)
    (Ursäkta för dålig bildkvalite, och ja:klädhögen i bakgrunden består av "för smått!:) )

• Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*
  • hummena
    MinBebis skrev 2012-07-05 17:45:11 följande:

Har alltid varit smal utan något på magen så mitt problem är att det är stor skillnad på huden och att magen bullar ut och känns degig när jag sitter...

Oroa dig inte, det kommer gå tillbaka om du bara tränar. Plankan (kan lätt kombineras med bebbens tummy time) och barnvagnspromenader rekommenderas starkt. Huden kommer att strama upp sig mer vad det lider.
  • minimine
    bubblish skrev 2012-07-05 09:21:02 följande:
    Härlig tråd!
    Under min graviditet, för drygt två år sedan, slutade jag väga mig vid +25. Gick säkert upp runt trettio! Gick ner 10-13 kg direkt efter förlossningen. Sedan hände ingenting! Trots ett par helhjärtade försök och många halvhjärtade Flört !  Jag gick istälet upp några kg. Och nu är jag halvvägs igenom en ny gravidiet. Skrattande Hoppas att det går lättare att bli av kg denna gången! 

För mig är det viktuppgången jag tycker är jobbigast. Dels pga utseenedt och dels för att det känns i kroppen! Bristningar fick jag på mage, bröst och lår men det stör mig inte alls. Är faktiskt lite stolt över dem!  
    Hej!
    Jag håller med dig om att jag inte heller tycker att bristningarna i sig är särskilt jobbiga, dom bleks ju förmodligen med tiden och blir mindre synliga, dessutom ett fint litet kvitto på att där legat en bebis :)
    Grattis till graviditeten, hoppas du mår bra :)
  • minimine
    Alvi skrev 2012-07-05 11:21:01 följande:
    Har ett foto av mig själv där jag ser riktigt snygg ut, trots att jag i verkligheten är mycket rakare i kroppen och har myyyycket plattare rumpa...

Återkommer ikväll!
    Gör så!! :D
  • minimine
    lightfish skrev 2012-07-05 12:20:19 följande:
    Härligt tjejer!! Jag återkommer!!
    Vad trevligt! Ja gör gärna de :)
  • minimine
    Lemio skrev 2012-07-05 12:23:51 följande:
    Jag ser bristningar efter en grav som något fint. Ett bevis.

När man förlovar sej skaffar man ringar för att visa världen. När man blir mamma får man bristningar.. För att visa världen att man är mamma :) mammornas "förlovningsring"... :p

Fick en bristning vid naveln, den försvann direkt efter förlossningen konstigt nog. Dyker väl upp igen vid nästa graviditet :)
    Åhh vad fint skrivet! Å de e ju så sant :) Tack för de fina orden!
    Hihi, gulligt med en bristning vid naveln :)
  • minimine
    Kalasbraigt skrev 2012-07-05 13:02:48 följande:
    TS, du har en kanonsnygg rumpa!
    Tack! Va snäll du e :)
    Ja min sambo klagar inte heller haha ;)
  • minimine
    MinBebis skrev 2012-07-05 17:45:11 följande:

Snart 7 veckor efter förlossning så nöjd antar jag att man ska vara? Har alltid varit smal utan något på magen så mitt problem är att det är stor skillnad på huden och att magen bullar ut och känns degig när jag sitter... (Nu får jag säkert skit för detta, en småsak kanske...) En bild framifrån, en från sidan och en sittandes.

Asså! Jag säger bara en sak: WOW! ;)
    Du ser otroligt bra ut!
    Måste erkänna att jag känner mig lite avundsjuk och nu känner jag mig som värsta klumpen haha :)
    Och du? 7 veckor??? Helt otroligt ju! och magen behöver du inte oroa dig för ett dugg! Den är hur fin som helst! Och du ska ju tänka att där legat en bebis för 7 veckor sen :)
  • minimine
    Bonsaiii skrev 2012-07-04 22:34:25 följande:
    Önskar jag vågade lägga upp en bild! Härlig tråd och roligt initiativ!
    Ja jag vågade inte heller, men jag bara gjorde de :)
    Är faktiskt ganska befriande på nåt märkligt sätt...Även om jag vet att det inte är i toppform just för tillfället, så kan man ändå acceptera det och njuta av den istället för att må dåligt :) Men jag vet ju också att min kropp inte kommer se ut såhär för alltid :)
  • Alvi

9 månader efter tredje barnet och jag tycker att jag fick till en riktigt bra pose. Den platta rumpan syns inte och det är ju alltid uppskattat!

• mde

Jag är inte mycket för att visa mig i underkläder på internet men magen kan få vara med:P
    Det har gått 1 år och 1 månad. Vägde 54kg innan och gick upp till 72kg. 
    Bristningarna på magen har bleknat så pass att de bara syns om man kollar noga, eller sträcker ut huden.
    Rumpan är borta och har ersatts med celluliter, brösten finns inte heller kvar men det känns bra, jag behöver bara lite muskler

Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*