• minimine

Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*

Ska inte sticka under stol med att jag inte mått dåligt över min kropp nu efter förlossningen. Det är ju så mycket som förändrats på den! Herregud. Kan tillägga att det var för 3 månader sen in son tittade ut, så det har ju inte gått så lång tid.
    Jag som trodde att allt bara skulle "rinna" av mig efter förlossningen...Jo tjena. Gissa om jag blev besviken? Kan ju dessutom tillägga att jag gick upp 22 kilo. KUL.
    Men iaf, för att komma till saken: Nu är jag så trött på att må dåligt över min kropp. Den är faktiskt trots allt FIN på sitt egna lilla sätt och jag är frisk, mår bra och har världens finaste bebis och sambo. Går ingen nöd på mig med någonting egentligen. Jag har burit och "producerat" ett barn. ETT BARN. Helt sjukt när man tänker efter. Och SÅ stolt jag blir. Faktiskt. Trots den dära dallriga magen och låren och alla trevliga bristningar.
    SÅ: varför ska jag då må dåligt över lite extra hull och skavanker här o där? Ja...för att "alla andra" ser så bra ut.
    Hm...
    Som min vän sa när jag beklagade mig över min kropp: "Vadå? Det är ju inte precis som att man vill gosa in sig hos Victoria Beckham! Man vill ju att de ska va mjukt, mysigt och inbjudande! Som du!"

Den kommentaren fick mig faktiskt att tänka efter. Och visst är det ändå något vackert över våra "ärr"? Det visar lite på vad man varit med om och hur man förändras genom livet. Tycker det är så synd att inte fler ser på det så, utan man hör bara om hur alla vantrivs och är missnöjda. Och jag vill inte gå runt och känna så längre.

Så idag har jag tagit steget! Jag har rensat ut alla för små kläder, som jag hoppades att jag skulle kunna ha vid detta laget, och köpt nya kläder i större storlek! För att den där pressen och ångesten skulle försvinna. Fy vad skönt det känns nu när de för små kläderna är borta! Och har ni inte råd med en helt ny garderob, så kan jag rekommendera Ellos outlet! Massor med fina kläder till billig peng! Köpte en jättefin kjol för 25kr t.ex.
    Bara för att jag är större nu, betyder inte de att jag inte kan klä upp mig!
    Träning och dieter i all ära, men det är så himla tråkigt att stirra sig blind på det heeeeeeela tiden. Om det är nåt som får en att må dåligt, är det ju det! Så är jag iaf. Näe, jag kör bra mat och mina långa dagliga promenader som vanligt och så lite gott då och då. Då mår jag som bäst.

Vad jag vill ha sagt? Hylla er mamma-kropp! Den är fantastisk! Varenda en! Och för att ytterligare bjuda på mig själv och kanske "hjälpa" någon annan att tänka lite annorlunda, lägger jag härmed upp en bild. En del av mig skäms ihjäl, och skriker "NEEEEEEJ!" men en annan del av mig säger "Varför ska du skämmas? Vem har bestämt att din kropp är ful och skamlig?"

Ni som känner er manade: lägg gärna upp bilder på era mamma-kroppar också! Hade varit jättekul och inspirerande!
    Hoppas att jag skänkt lite goda och positiva tankar till er, om inget annat kändes detta befriande för mig :)
    (Ursäkta för dålig bildkvalite, och ja:klädhögen i bakgrunden består av "för smått!:) )

• Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*
  • Lemio

Haha ja jag känner oxå så.. Att man kanske vågar sej på syskon när kroppen verkar återhämta sej från det med :)

• Slagathor
    MinBebis skrev 2012-07-07 12:47:21 följande:
    Slagathor: Härligt att du la upp bild:) kände samma som dig skulle inte heller ha gjort det egentligen :) Är lite paranoid för att lägga bilder på nätet men till slut fick det bära eller brista:) Känns befriande nu efteråt och vad spelar det egentligen för roll:) Är ju precis som att visa sig på stranden egentligen och här visar vi inte ens ansiktet ihop med bilden. Och måste tillägga att du är otroligt fin, helt rätt former på alla sätt, perfekta kroppen enligt mina normer om vad jag själv önskat ;) en kropp som jag aldrig nånsin haft eller kommer ha, jag är mer rak :p Ni är alla kanonfina! Och Helt otroligt för er som fött flera barn och det knappt syns på, det gör att man kanske vågar sig på ett syskon så småningom:))
    Tack så mycket, jag blir jätteglad. Lite mer häng här och där och det mesta sitter på låren, men konstigt vore det om kroppen inte alls gav spår efter graviditet. Ja när man ser alla fina kroppar här så känns det som man kanske ger sig på det igen. Jag tycker ingen kropp i den här tråden ser ut som en mardrömskropp och skulle lätt kunna leva med att min kropp blir mer "mammakropp" om ni förstår.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Bittersweet

Njae. Jag tycker min degmage och mina bristningar är skitfula. Dessutom är jag smal och benig och kanting och inte alls mysig och inbjudande som alla vill gosa in sig hos
    Men jag ska inte klaga, jag är för lat för att göra någon förändring, även om jag tror att med lite anstränging skulle jag säkert också kunna få en snygg kropp. Under tiden nöjer jag mig med snygga kläder som döljer.
    Jag är glad att min kropp fungerat som den ska, burit och fött fram barn relativt lätt, men hylla mitt utseende kan jag inte göra.

• Logo

Ni ser alla fina ut.

Dock vänder jag mig starkt emot att ett av kvinnornas sätt att "hylla sin kropp" är att lägga ut den mer eller mindre naken på internet.

Varför är det så viktigt att kvinnors kroppar visas upp för bedömning hela tiden? Både som underhållning (t ex Slitz, Elle) och som "tröst" (t ex Amelia Adamo, Blondinbella eller Veckorevyn-redaktionen visar sig nakna i sina tidningar som demonstration av "vanliga" kroppar).

Varför "hyllar" inte män sina kroppar på det sättet?

Varför är inte det viktigaste vad vi själva anser om våra kroppar och inte vad andra tycker?

Varför kan vi inte tycka om våra kroppar utan stöd i andras åsikter och jämförelser med andra?

• snällochgla

Ja här var det "mammakroppar" så det duggar!!

• Logo
    MinBebis skrev 2012-07-07 18:29:11 följande:
    Logo: Vem är det som mer eller mindre skulle vara naken på dessa bilder?
    Underkläder=mer eller mindre naken i mina ögon.
  • snällochgla

Ingen fler som vill "dela med sig" och visa sina bristningar och valkar?

Svar på tråden Hylla er mamma-kropp! Det ska jag göra!*bilder*