• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Anonym

Jag jobbade på en förskola för några år sedan där fröknarna på avdelningen brevid (1-3 års) gjorde bort sig ordentligt!! Hela stugan skulle till skogen tillsammans men varje avdelning gick själva dit. Efter drygt en timmes lek i skogen var det dags för alla att fika och jag satt då tillsammans med en flicka i min grupp, en fyraåring, vi pratade om hur mysigt det var att alla var med i skogen, till och med de små barnen. Tittade bort på lilla avdelningen och frågade om hennes lille bror var hemma sjuk idag, han satt nämligen inte med de andra. Hon sa att han visst var på dagis men hon inte sett honom i skogen. Jag fick en konstig känsla i magen och gick genast och frågade de andra fröknarna var lilla "Max" var men de sa att han var hemma idag. Jag gick tillbaka till flickan och frågade om det kanske var så att han var med mamma eller pappa på jobbet idag eftersom han inte var på förskolan. Hon var väldigt bestämd och sa att han visst skulle vara med och hon var väldigt övertygande...

Det slutade med att jag, som var yngst och den som kände på mig att nåt var fel, sprang tillbaka till förskolan och där hittade lilla Max lekandes med klossarna. Inte ledsen eller rädd men han hade alltså varit ENSAM kvar på förskolan medan alla vi andra varit i skogen. Fröknarna på hans avdelning hade helt enkelt missat att boka av honom när mamman lämnat honom på morgonen, samt haft fullt upp och inte registrerat att han kom, och eftersom syskonen varit hemma sjuka dagen innan hade de tagit förgivet att han nog var hemma... När de hade gjort sig i ordnig hade han troligen gömt sig bland kuddarna!!  En två åring ensam på en förskola i nästan två timmar kan gå illa så vi hade riktig tur!!!

• Anonym (M)
    Anonym (Växlaren) skrev 2012-09-04 23:00:57 följande:
    Jag jobbade i en fotobutik när jag gick i gymnasiet och råkade ut för en växlare. Jag visste redan när han kom att han tänkte blåsa mig, men jag var för mesig för att säga ifrån och så tyckte jag att jag räknade och räknade så det skulle bli rätt, men ändå gick han därifrån med 500 kr för mycket. Inte hela världen och chefen förstod men det kändes inte så kul då.
    Har aldrig råkat ut för det själv men vet flera som har. De vet verkligen vad de gör de jäklarna!
  • Livisu
    tahira skrev 2012-09-04 23:22:42 följande:
    Kan någon förklara "växlare", vad är det de gör?
    De säger sig vilja växla in pengar, men de ser till att den som växlar ger dem mer pengar än de borde få.
    T.ex. kan de fylla upp ett myntrör med utländska mynt som ger samma vikt som inhemska mynt, men som inte alls har samma värde.
  • Anonym (M)
    tahira skrev 2012-09-04 23:22:42 följande:
    Kan någon förklara "växlare", vad är det de gör?
    De kommer in och vill växla exempelvis två femhundralappar till hundringar. Sen ångrar de sig och vill bara ha växlat en femhundring, osv. Vips så sitter man där och har blivit av med pengar. 
  • Livisu

... ett annat knep är att de är envisa, psykande, enträgna och övertygande när de påstår att "jag ju gav ju fyrahundra kronor - inte tre hundra - och det saknas en hundralapp, jag VET att jag gav dig en fyrahundra kronor så nu vill jag ha tillbaka mina pengar, hör du det lilla fröken, kan jag få prata med din CHEF nu tack?"

/fd butiksbiträde

• Livisu
    Anonym (M) skrev 2012-09-04 23:27:12 följande:
    De kommer in och vill växla exempelvis två femhundralappar till hundringar. Sen ångrar de sig och vill bara ha växlat en femhundring, osv. Vips så sitter man där och har blivit av med pengar. 
    Ja just det. Växla fram och tillbaka och till slut blir man som kassörska helt bortkollrad i huvudet.
  • Anonym

Jag är student = inte mycket till jobb ännu

MEN även studenter kan. Jag satt tillsammans med en klasskamrat och sökte fakta till en inlämningsuppgift och på något konstigt vis lyckades jag få hennes data att helt hänga sig. Hon blev klart nervös då hennes nästan färdiga C-uppsats fanns på datan och den inte var sparad någon annan stans. Jag sa att vi kanske borde starta om datan men reslutatet blev då att den stängde av sig men aldrig starta igen....

Troligen var det inte mitt fel utan hon som fått i någon skit i datan och sen inte heller sparat arbetet på flera platser MEN aldrig kännt mig så elak som när hon helt bröt ihop och desvärre var arbetet förlorat och hon fick göra om det mesta. Det ledde till att hon ej hann klart och därför fick sin examen sex månader senare än planerat...

• Anonym

Dra mig baklänges. Jag har hört fel, förmedlat fel, gissat fel osv så många gånger. Jag har jobbat på restaurang i hela mitt liv och oftast gjort rätt men när det någon gång blivit fel så har man fått höra det ordentligt. Servicepersonal har det inte lätt alla gånger. De som går ut och betalar för sevice vill inte att det ska bli fel så klart.  Men de som kommer till oss ska veta att vi verkligen försöker Vi gör bara vårt bästa så klart men skit får man varje dag trots det. Att göra fel är mänskligt!!

• hernameispekka
    Anonym skrev 2012-09-04 23:28:54 följande:
    Jag är student = inte mycket till jobb ännu

MEN även studenter kan. Jag satt tillsammans med en klasskamrat och sökte fakta till en inlämningsuppgift och på något konstigt vis lyckades jag få hennes data att helt hänga sig. Hon blev klart nervös då hennes nästan färdiga C-uppsats fanns på datan och den inte var sparad någon annan stans. Jag sa att vi kanske borde starta om datan men reslutatet blev då att den stängde av sig men aldrig starta igen....

Troligen var det inte mitt fel utan hon som fått i någon skit i datan och sen inte heller sparat arbetet på flera platser MEN aldrig kännt mig så elak som när hon helt bröt ihop och desvärre var arbetet förlorat och hon fick göra om det mesta. Det ledde till att hon ej hann klart och därför fick sin examen sex månader senare än planerat...
    Men det är ju hennes fel att man inte dubbel- eller trippelsparar en så stor uppgift!
Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?