• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Yrrepyrr

jobbade i Stadskyrkan i umeå ett tag som vaktis, skulle gå för dagen, kollade att det va tomt överallt, ropade, släckte, larmade och låste. Givetvis vare ju nån kvar. Hon hade mediterat så djupt så att hon inte märkt någonting. iallafall gick larmet, polisen kom, hundar å allt jadu, jag skämdes :D

Bamba mamma..
  • Anonym

När jag jobbade i äldreomsorgen kunde jag missa mediciner. jag glömde att en skulle ha en gång och gav en persons dos till en annan en annan gång. Inget som fick några konsekvenser, men det är slarvigt.

• Neasmamma

Jobbar som truckförare och jag har råkat köra sönder en och annan låda, vilket en gång resulterade i att jag fick plocka små skruv (innehöll typ 15-20 000) ifrån golvet.. Tack gode gud för sop skyffel ;P

• Anonym (mushu)
    Anonym skrev 2012-09-04 22:53:09 följande:

Arbetar med att köra truck på ett stort lager med tillhörande butik (en av de största i Sveroge) att saker går sönder hör till vanligheterna och själv har jag bara tagit sönder lite billigare saker ännu men har  haft två kollegor som utmärkt sig ordentligt.

Kollega ett: körde ordentligt för snabbt i en sväng och lyckades pga det krocka med några pallar som stod bakom hörnet. Konsekvensen blev en dominoeffekt där produkter för närmare 10 000 kr rasade och förstördes MEN värst var det faktum att vår chef stod på "första parkett", han höll på att kontrollera pallarna och det var bara någon cenimeter ifrån att han fick en pall över sig och hade han inte hunnit hoppa undan hade han helt klart hamnat på sjukhus, länge!! Kollegan blev omplacerad redan dagen efter....

Kollega två: Han är en sån person som alltid vill jobba ganska snabbt och sällan lyssnar på vad vi andra har att säga. Skulle hissade upp en pall till fem meters nivå och var helt enkelt lite för snabb och slarvig. Pallen kom först lite snett och sen när jag påpekade detta (säkerhetsrisk) och han skulle fixa till det lyfte han pallen på tok för högt, min kollega ropa till honom att ta det lite lugnt men han lyssna inte. Jag såg sen hur nära "vatten sensorerna/sprinklers" han var och skrek åt han att stanna men ingen reaktion.. 10 sekunder senare hade han råkat så till en av sprinklerna i taket och resultatet blev att ALLA sprinklers som läg inom radie på 10 meter satte igång och forsade vatten!!! Bortsett från att vi som arbetade såg ut so dränkta katter hela bunden så blev det även en översvämmning och produkter för närmare miljonen blev förstörda... Att det hela skedde fem minuter innan öppning gjorde inte heller det saken bättre.. Kunde inte öppna förrens på eftermiddagen och med tanke på vad vi vanligtvis omsätter per dag vågar jag inte ens tänka på hur stor förlusten var på riktigt... Behöver jag nämna att han fick sparken?

Truckolyckor är skitfarliga, och vanliga.

En stjärna på fabrik som jag vet om körde med höjda gafflar in i en transporttunnel och satte en rejäl bula i en stor gasledning som gick där. Hela stället kunde ha exploderat och för att kunna säkra ledningen fick man utrymma hela fabriken med flera hundra anställda i ett par timmar. Billigt och bra!
  • Mandel

Inte misstag i själva jobbet utan i en konflikthantering med min högsta chef.

Han är känd för sitt labila psyke, han är verkligen inte frisk och många undvek honom...
    Jag tröttnade till slut på hur han behandlade mig (och även andra) och skulle prata med honom.
    Det slutade med att jag till slut klämde ur mig vad andra chefer sagt till mig, nämligen att de trodde att jag nobbat honom med tanke på hur han diskriminerade mig.
    Han blev skogstokig!
    Eftersom han aldrig kunde ge mig en bra förklaring till varför han diskriminerade mig så sa jag upp mig.

Tråkigt eftersom arbetskamraterna för övrigt var underbara och arbetsuppgifterna helt ok.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (trötter)

Jag öppnade på ett fritids i en annan stad och åkte buss till och från jobbet. Bussarna gick med långa mellanrum och för att vara på jobbet till öppning klockan sex var jag tvungen att åka hemifrån i vääääldigt god tid och sedan  vänta en lång stund innan öppning (tid som jag inte fick betalt för men alltid utnyttjade till extra städning etc.). Nästa buss anlände till jobbet 06.30, dvs en halvtimme efter öppning.

Fritidset hade flera avdelningar och körde gemnesam, roterande öppning. Varje eftermiddag lämnade alla avdelningar en lista med starttider för de barn som skulle ha fritidstid nästa morgon till öppningspersonalen. Just den här morgonen skulle det inte komma en enda elev före klockan 7.15. Jag var gravid och fullkomligt dödstrött på mornarna, så jag tänkte helt fräckt att ingen skulle märka om jag en enda gång tog den senare bussen.

Självklart har avdelning A missat att skriva upp ett barn som skall lämnas redan 06.00. Föräldern och barnen stod på skolgården i mörkret och frös när jag kom. Föräldern hade missat tåget till sitt jobb på annan ort och var rent ut sagt skitförbannad. Pinsamt nog stod jag inte för mitt misstag utan hävdar än idag att jag missade den första bussen.

• Anonym

Jag hade jobbat som bussreseledare i en halv säsong när jag fick ett nytt resmål. Jag hade aldrig varit där, men fick med mig en hög papper från en kollega med vägbeskrivningar och små tips. Resan ner gick bra, och jag fick alla incheckade på olika hotell. Dagen efter skulle vi åka till stad i närheten och gå en liten bit till en stor torgmarknad. Instruktionerna var inte helt självklara, och jag missade en sväng. Där gick jag genom en okänd stad med trettio personer på led efter mig. Efter en halvtimme gav jag upp, släppte i väg folk för att upptäcka stan på egen hand och grät en skvätt. De ville givetvis inte gå tillbaka hela vägen, så jag fick plocka upp kartan och hitta ett bra ställe att skicka bussen till, och sen ringa busschauffören och guida honom dit. Inte min bästa stund. Resten av veckan gick bra,  men jag lyckades aldrig hämta upp den förstörda stämningen.

• Anonym
    Jipen skrev 2012-09-05 04:52:20 följande:
    Det här kanske inte hjälper er så mycket nu men ändå:

Uppsatsen låg med all säkerhet kvar på datorns hårddisk och det skulle inte varit svårt för en tekniker att plocka fram den. Bara för att en dator inte startar betyder det inte att all information som fanns på den är borta.

Det var det jag försökte trösta henne med direkt efter MEN arbetet var förlorat tyvärr, hon lämnde in dtan men de lyckades bara få fram en väldigt gammal upplaga av arbetet.
  • Anonym (Ut och flyg)

Jobbar som resesäljare och att göra fel för vår del är förenat med döden...Kan kännas så iaf =)

Jag bokade in en familj till Kreta, är nog 6-7 år sedan nu.
    Vid sökning av avreseort, hade jag fått in en annan ort än den familjen ville åka ifrån. SÅ, familjen åkte glada och förväntansfulla till den flygplats i Sverige de trodde de skulle ha avresa från, men i själva verket hade jag bokat in dem ca 60 mil bort Förvånad
    Katastrof!!

Familjen kom till vår resebyrå och det va INTE kul kan jag lova! Snabbt försöka boka om och fick dem på ett annat plan....Men fyyyy! Sedan dess är jag grymt noga med att kontrollera varenda bokning!

MEN; en sak har jag lärt mig....Man LÄR sig av misstagen, man FÅR göra misstag...idag skrattar jag och mina kollegor åt det, samt att även de också gjort sina fadäser Skrattande 

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?