• Vickan I

Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!

Har en snart ettåring som inte sover alls. Har en tid provat ge han Eskimo Kids. Gick toppen först, men han vägrar nu att gapa och att truga i 5ml känns mkt, även tillsammans med fruktpuré eller dyl.

Så ni som klämmer ut från kapsel, typ Eye Q är väl det vi tänkt prova. Är det en eller två kapslar ni trycker ur? Vad blandar ni det med?  Kan det hjälpa byta märke för bättre resultat?

Andra tips? Tack för hjälp! 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!
  • Skit i det du

Testade att preparera en svampsmörgås igår, sen åt han inge mer. Korkade mamma :(

Surt att ha skåpet fullt av vitaminer å skit som han vägrar ta.
    Och hans vanliga medicin vägrar han också nu.

Så jag ger upp, tyvärr.

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Vickan I

Ja vi har inte gett på några dagar heller just för att han blev så skeptisk till all mat och ville knappt gapa för han trodde vi skulle lura i honom ngt. Vill inte förstöra matglädjen han har : /.

Igår köpte jag eye q kapslar utan ngn smak så ska testa det med, sedan får vi också tyvärr lägga ner om inte det fungerar.

• Skit i det du
    Vickan I skrev 2012-10-03 09:03:30 följande:
    Ja vi har inte gett på några dagar heller just för att han blev så skeptisk till all mat och ville knappt gapa för han trodde vi skulle lura i honom ngt. Vill inte förstöra matglädjen han har : /.

Igår köpte jag eye q kapslar utan ngn smak så ska testa det med, sedan får vi också tyvärr lägga ner om inte det fungerar.
    Berätta jättegärna hur det blir med denna sista oljan =)

Det går att locka med tur om det är glass men.. Hur många ungar nöjer sig med EN sked glass bara liksom *s*

Får smuggla i dem i sambons mat, så kanske han ser bra ut, sover bättre och blir smartare? *s*
  • ModestyBlaze

Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till att man skall "gömma" saker i mat så där generellt. Visst nöden har ingen lag, men då kan jag känna att om barnet lär sig att äta en sak som den är och sen får en belöning är bättre.

Typ, jag tar min medicin då får jag en choklad ruta. Vissa saker måste man liksom göra och då är det bättre att man liksom lär sig det jobbiga och sen får sin belöning kan jag tycka. Och med detta inte sagt att jag är pro belöningssystem generellt. Men hellre det än gömma äckligt i gott.

Endast min personliga åsikt.   

• elinaehn

Jag trycker ut oljan ur kapslarna i lite jos till åttaåringen. Hon avskyr smaken o tar alltid ett tuggummi efter. Men de är viktiga o värda jobbet...

• Neelah

I USA finns det omega 3 för barn i form av vingummi med olika form och smaker, men jag tror inte att de finns i Sverige än. Braniums kallas de.

Följ dina drömmar var de än leder
  • GosisMamman
    elinaehn skrev 2012-10-03 14:16:20 följande:
    Jag trycker ut oljan ur kapslarna i lite jos till åttaåringen. Hon avskyr smaken o tar alltid ett tuggummi efter. Men de är viktiga o värda jobbet...
    Skulle aldrig funka här, tyvärr..

Vet inte om det som krävs är värt det så vi har gett upp :(
  • Little Ms Chatterbox

Hej Alla! 
    Ser att en del har fått svar på vad ni undrar över och en del gett upp. Hoppas ni vågar på det igen

Flytande Omega preparat är "samma" dos som en liten kapsel. Det flytande måste ha mer antikoxidation med. I Omega är det Vitamin E, det är naturligt i rapsolja. Därför blir det lite dyrare produktionskostnader och större förpackningar för att få till så det räcker i 30 dagar för samma mängd. 

Så 5 ml Eskimo kids, flytande Efalex och Eye Q är samma som 2 kapslar Eye Q eller MorEPA mini, mellan tummen och pekfingret. Det är olika tillverkare och de alla säger att de har den bästa, optimala sammansättningen. Och det har dom säkert men som någon annan skrev så får man lite olika effekt med de olika blandningarna mellan Omega-3 och Omega-6, i Eskimo kids är det även med Omega-9, och Vitamin D. 

Omega-3 är främst två olika delar DHA och EPA.
    DHA är bra för hjärnans utveckling, dvs väldigt viktigt för små bebisar och foster. EPA ensamt har visat sig väldigt bra för de med bla aggressioner och koncentrationsproblem. DHA och EPA tillsammans är bra för "allt" i hjärnan och även huden, leder och hjärta, är något blodförtunnande och allmänt hälsosamt

Omega-6, kallas även för GLA, ensamt är det bra för huden och för ett jämnare humör, tillsammans med  Omega-3 så blir det en ännu bättre kombination för humöret, koncentrationen och hjärnans utveckling. Man kan säga att de alla olika sorterna gör tillsammans ett ytterligare +. Det gör väl att man sover så gott med Omega i kroppen Finns nog någon fin forskning och lång förklaring för det men jag har inte lyckas lära mig det utan bara accepterar det som forskning och företagen säger. 
    Omega-7 kan jag inte mycket om mer än att det är bra för slemhinnorna, torra ögon osv. Finns ofta i klimakterieprodukter och för 55+.

Omega-9 är bra för huden. Kan inte mer än så. Finns med i Eskimo kids.

Eye Q finns som flytande med citron eller vaniljsmak, tuggisar med jordgubbssmak och neutrala kapslar. I Eye Q är det Omega-3 och Omega-6.
    Efalex har samma upplägg men lite andra smaker.

MorEPA mini finns endast som kapslar med jordgubbssmak, de går att tugga på om man vill. Är Omega-3 och Omega-6 i MorEPA mini.

Eskimo kids finns bara som flytande med tuttifrutti smak, förr fanns det även med apelsinsmak men tror det är borta nu. Är Omega-3, Omega-6 och Omega-9 och vitamin D. Så om man ger riktigt små barn D-droppar så får man tänka lite extra där med det så inte blir för mycket. Ju äldre barnet blir desto mer D-vitamin klarar det av så man får helt enkelt räkna på det. 

PlusEPA innehåller endast EPA, och finns bara som neutrala kapslar.

Flytande är dyrast per dagsdos och tuggisar är också dyra, billigaste är neutrala kapslar.
    Man kan dela upp dagsdosen över dagen, man behöver inte ge allt på en gång eller direkt bara på kvällen. 

Det går bra att sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet eller bara tugga sönder den och tugga en stund. Själva kapselns skal innehåller ingen Omega i sig själv, det är bara gelatin och ev smak. 
    En neutral kapsel smakar lite fisk, det kan man inte sticka under stolen med men det behöver inte var fel i det i sig. En del, mina barn tycker det går bättre att tugga sönder kapslarna och iaf tjejerna har hela tiden varit stora, jobbiga matvägrare så hur de får ner omegaoljan fattar jag inte men bara de tar det så är jag nöjd

Är det så att ni är nyfikna på att testa någon sort men inte vill köpa en massa mängder så skriv till distributören och be om smakprov. De brukar skicka ut och är glada för att få höra från konsumenterna som testar deras produkter. 

När min äldsta son skulle lära sig att svälja kapslar så övade vi med vitpepparkorn innan. Och för varje försök, misslyckat eller ej så fick han pengar.
    Den flytande Omega som tex Eskimo kids brukade jag hälla upp i ett medicinmått tillsammans med en juice i avvikande färg, det blandar sig inte så då var det lite spännande att se vad som hände när de drack upp det.  
    Någon (barn till FL-medlemmar) har tagit sin flytande Omega på en skiva rostat bröd, det är nog gott om det är apelsinsmak, kanske påminner om marmelad...?

När barnen var mindre så hade jag olika knep för att få dom att ta Omega när det var på sked. Jag hade små figurer, från kinder egg eller pokemon, jag höll figuren på skedskaftet när jag gav Omegan så det var figuren som "gav" och sen stora applåder och leverop . Dehär figurerna fick man bara ha när det var dags för Omega, man fick välja mellan olika och stor process med omsorg för att allt skulle gå rätt till varje dag, med 3 små barn, suck. Lite jobbig tid var det
    Ett annat knep var att jag sa att det var hopp-medicin. Man hoppade såååå mycket bättre om man tog det. De demonstrerade i köket med hopp, jag gav Omega och de hoppade igen. Jag berömde och ojade mig för hur högt de lyckades hoppa. 

Jag är inte heller så mycket för att just gömma det i olika smaker men om man är helt öppen med att man blandar i det i tex yoghurt för att det ska bli godare så kanske barnet accepterar det sättet. 
    Innan sonen kunde svälja hela kapslar tog jag lite yoghurt på en sked, sen klämde ur kapslarna och sen lite yoghurt till över. Efter att han hade tagit det så fick han någon sked yoghurt till för att få bort smaken. Han var ju med på hela sättet för det var bättre än inget alls å det gick bra. Han har alltid känt av den positiva effekten av Omega så han vill verkligen ta det, han skulle aldrig försöka krångla till det eller hålla på men han är ju äldre och hann förstår på ett annat sätt än andra barn. 

Näää,nu ska jag sluta skriva innan det blir fööör långt.

Ha en bra dag alla!{#emotions_dlg.flower} 

• ArcticMed

Bra skrivet Little Ms Chatterbox .
    Som "expert" på området fettsyror vill jag bara klargöra att Omega-6 inte bara är GLA utan förekommer i flera olika former från kortkedjad till långkedjad.
    Omega-6 i långkedjad form, AA (arakidonsyra) är proinflammatorisk medan just GLA som du tar upp är den enda formen av Omega-6 som har antiinflammatoriska egenskaper.
    Det är viktigt för den långsiktiga hälsan att ha en bra balans mellan Omega-6 (AA) och Omega-3 (EPA) något som dessvärre är ovanligt med dagens kost, beroende på att mycket av det djur vi äter har varit utfodrade med kraftfoder (fyllt med Omega-6) samt att vi använder mycket Omega-6 rika vegetabiliska oljor vid matlagning samt mattillverkning.
    Man kan numera enkelt kontrollera sin fettsyraprofil ochdärmed Omega-6/Omega-3 balans genom ett fingerstickstest http://www.arcticmed.se
    Jag vill även slå ett slag för högkvalitativa naturliga fiskoljor med bra antioxidanter. Omega-3 oljor är extremt oxidationskänsliga och då framför allt de som är högkoncentrerade.
    Vid intag av Omega-3 i kapslar bör man alltid kontrollera smak och lukt genom att bita sönder en kapsel i förpackningen. Om innehållet luktar och smakar konstigt så skall man inte använda sig av produkten eftersom den då har oxiderat och därmed tillför fria radikaler till kroppen. 
    Jag kan inte nog poängtera vikten av att ta få i sig en ordentlig dagsdos marin Omega-3.
    För att uppnå en bra hälsoeffekt behövs mellan 2000-3000mg/dag för en normalviktig person (60-80kg).
    Jag har under flera år jobbat med fettsyraanalyser och verkligen på nära håll kunnat följa vad ordentlig dagsdos och kontinuitet gör för att skapa 
    bra värden.
    Ha en bra helg
    PS. Flytande marin Omega-3 är generellt billigare per gram omega-3 än Omega-3 i kapslar.
    Micke

• Vickan I

Skit i det du- nope gick inte alls med det heller så nu lägger vi ner för tillfället iaf :(.

Tack alla som skrivit för tips och info :).

• Lil sis

Kan tipsa om en omega-3 tuggis för barn som smakar gott, Möller’s Omega-3 fisk. Allt annat jag testat till barn har ju bara smakat skit.  Tyvärr har jag aldrig hittat den i Sverige men den finns i Norge, så här ser förpackningen ut iaf. www.mollers.no Dessutom är omega-3 produkter billigare i Norge än i här.

Svar på tråden Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!